بزرگداشت سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی برگزار شد

صدایی که برکت مداحی بود


«پدرم دارای صدای بسیار زیبا و گیرایی بود و شاید بتوان گفت که تا قرن‌ها نتوانیم چنین صدایی را مجدداً بشنویم. یکی از ویژگی‌های خاص صدای او این بود که هم می‌توانست بم‌ترین صداها را به نمایش بگذارد و هم زیرترین صداها را اجرا کند.» این بخشی از صحبت‌های ودود مؤذن‌زاده  در مراسم بزرگداشت پدرش، سلیم مؤذن زاده است که یکشنبه در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
او افزود: یکی از ابداعات استاد سلیم مؤذن‌زاده این بود که اجرا را با اشعار عربی آغاز می‌کرد، سپس با موسیقی (ردیفی )ایرانی ادامه می‌داد و عمدتاً یک دستگاه آوازی کامل را با گوشه‌هایش می‌خواند. در نهایت نیز سراغ زبان مادری‌شان می‌آمد.
داوود علیزاده موسیقیدان، دیگر سخنران این جلسه بود. او گفت: استاد مؤذن‌زاده در توصیف مصایب آیینی اهل بیت کم‌نظیر بود. شیخ کریم مؤذن‌زاده پدر این خانواده معزز، دارای ویژگی‌های خاصی بوده است. او شخصیتی مؤمن، متعهد، معتقد و یکی از معتمدین اردبیل به شمار می‌رفته است. این پدر در تربیت اولاد صالح و عاشق اهل بیت چنان کوشا بود که هرکدام‌ دارای ویژگی‌های خاص اند. گفته می‌شود  نعیم مؤذن‌زاده صدای بسیار زیبایی داشته، اما او در دوران جوانی حیات را بدرود گفته است. بعد از ایشان، رحیم مؤذن‌زاده است که صدای اذانش در همه کشورهای علوی پیچیده و جاوید است.
او اضافه کرد: استاد سلیم مؤذن‌زاده شخصیت کم‌نظیری است. همان طور که فرزند ایشان اشاره کرد، او مبتکر و ابداع‌کننده سبک جدیدی در اردبیل بود. تا پیش از وی، همه نواها، آیینی بود، اما استاد مؤذن‌زاده مخلوطی از نواهای سنتی و مدرن را ارائه کرد که در جامعه جدید بود.
علیزاده با اشاره به ویژگی‌های هنری سلیم مؤذن‌زاده گفت: یکی از ویژگی‌های ایشان تعهد و عشق به کار بود. وقتی او می‌خواند، واقعاً با عشق و علاقه بود و شاید به همین دلیل است زمانی که اجرا می‌کرد، شنوندگان خسته نمی‌شدند. بنده نزدیک به نیم قرن در خدمت ایشان بودم و افتخار می‌کنم که سال‌ها پای منبرش بودم.
شهروز حبیبی مداح اهل بیت ( ع) و از شاگردان سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی در بخش پایانی این مراسم گفت: آثار استاد سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی موجب برکت و وحدت در جهان اسلام و تشیع بوده است. صدای او اعجازی الهی بود و با اخلاصی که داشت تأثیر این آثار را چند برابر می‌کرد. صدا و سیما، تنها به چند اثر استاد مؤذن‌زاده اکتفا می‌کند و به نظرم بی‌انصافی است، چرا که آقای مؤذن‌زاده بیش از ۵۰۰ اثر تأثیرگذار و ارزشمند تولید کرده است. معتقدم اثر «زینب زینب» که بسیار هم جهانی شده از جمله آثار متوسط استاد است و در کنار آن کارهای دیگری دارد که واقعاً شنیدنی است. استاد مؤذن‌زاده برای هر مناسبتی اثر تولید کرده و به نظرم لازم است  این آثار بیشتر از گذشته پخش شود. به نظرم هنوز ایشان مظلوم واقع شده است.
او تأکید کرد: خواننده‌هایی داریم که یک دانگ صدا دارند، اما آنقدر اسم‌شان تکرار شده است که همه آنها را می‌شناسند اما استاد مؤذن‌زاده با آن صدا و اجرا هنوز هم ناشناخته مانده است. تک‌تک ما در این راستا وظیفه‌ای داریم که باید ادا کنیم.
این مداح اهل بیت با اشاره به ویژگی‌های هنری مؤذن‌زاده گفت: از ویژگی‌های هنری او تلفیق شعر و موسیقی به صورت صحیح است. همیشه بر ردیف‌خوانی تأکید می‌کردند و همواره می‌گفتند که ذاکرین، مداحان و خوانندگان باید به ردیف‌های آوازی آشنا باشند. اگر امروز شاهد نوعی از هم‌گسیختگی در بعضی اجراها هستیم به این دلیل است که با ردیف‌های آوازی ناآشنا هستند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8011/15/627552/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها