بررسی اعداد و ارقام نشان می‌دهد

چشم‌انداز کاهشی نرخ تورم تا پایان سال


گروه اقتصادی / با توجه به اهمیت نرخ تورم در ثبات اقتصادی کشور و مشکلاتی که در چند سال اخیر از جانب این شاخص اقتصادی دامن جامعه را گرفته بود، دولت سیزدهم از همان ابتدای کار مهار و کاهش تورم را جزو اولویت‌های اول خود قرار داد و دستیابی به تورم تک‌رقمی، در بازه زمانی چندساله را جزو اهداف خود قرار داد.
تاکنون، در راه رسیدن به این هدف اقدامات زیادی در سطوح مختلف انجام شده است؛ بودجه با کمترین میزان کسری تهیه و تدوین شد و کنترل رشد نقدینگی و پایه پولی، نظارت بر کار بانک‌ها و مواردی از این دست در دستور کار قرار گرفت.با توجه به اقدامات صورت گرفته، نرخ تورم سالانه مردادماه ١٤٠١ برای خانوارهای کشور به ٤١,٥ درصد رسیده که نسبت به مرداد 1400 حدود 4 درصد کاهش  نشان می‌دهد.
همچنین، نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ۲ درصد است که نسبت به ماه قبل ٢.٥ واحد درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 7 صدم درصد کاهش داشته است.
نرخ تورم نقطه‌ای نیز در مردادماه ١٤٠١ به عدد ٥٢,٢ درصد رسیده است، یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٥٢.٢ درصد بیشتر از مرداد ١٤٠٠ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌‌اند. نرخ تورم نقطه‌ای مردادماه ١٤٠١ در مقایسه با ماه قبل ١,٨ واحد درصد کاهش یافته است. اما به نسبت مدت مشابه سال
1400 ، 9 درصد افزایش یافته است.
اعداد و ارقام بیانگر نزولی شدن تورم به رغم افزایش‌های اولیه ناشی از اجرای سیاست حذف ارز ترجیحی است. کاهشی شدن روند تورم، بدون شک دستاورد بزرگی در شرایط کنونی بوده که  حدود یک سال از مدیریت دولت سیزدهم رخ داد و با توجه به اهداف دولت برای رساندن تورم به ۱۵ درصد و سپس تک‌رقمی کردن آن در چند سال آینده، تداوم روند کاهشی نرخ تورم امیدها به تحقق کامل وعده دولت را افزایش داده است. 
با این حال به نظر می‌رسد تا پایان سال تورم نقطه‌ای کاهشی خواهد بود، اما تورم‌ سالانه در همین محدوده کنونی باقی بماند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8011/7/627513/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها