پنج رویـــداد جهان


صلح قرقیزستان و تاجیکستان

رؤسای کمیته‌های امنیت ملی قرقیزستان و تاجیکستان پروتکلی را در مورد باثبات کردن اوضاع در مرز و برقراری صلح میان این دو کشور امضا کردند. اوضاع در مرز قرقیزستان-تاجیکستان از ۱۴ سپتامبر (23 شهریور) متشنج شد. در این درگیری‌ها ۵۹ تبعه قرقیز کشته و ۱۴۴ نفر دیگر زخمی شدند. حدود ۱۴۰ هزار نفر نیز از شهرک‌های قرقیزنشین در نزدیکی مرز تخلیه شدند.

تجمع اعتراضی علیه دگرباشان جنسی

هزاران نفر در استانبول ترکیه با برپایی تظاهراتی در مخالفت با دگرباشان جنسی، خواستار انحلال انجمن‌های این گروه از اقلیت‌ها شدند. شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی دستنوشته‌هایی را با خود حمل می‌کردند که روی آنها نوشته شده بود: «از خانواده و نسل خود محافظت کنید» و « به جامعه بدون جنسیت نه بگویید». سخنران این تظاهرات اعتراضی از طوماری ۱۵۰ هزار امضایی خبر داد که امضاکنندگان آن خواستار ممنوعیت تبلیغات «ال‌جی‌بی‌تی» در رسانه‌های ترکیه شده‌اند.   

سیل مرگبار در سودان

مقام های سودان از افزایش شمار قربانیان سیل در این کشور خبر دادند و اعلام کردند که در پی جاری شدن سیل ویرانگر اخیر تاکنون ۱۳۶ نفر کشته و هزاران خانه مسکونی تخریب شده است. به گفته «عبدالجلیل عبدالرحیم» سخنگوی شورای دفاع مدنی ، اکثر قربانیان سیل اخیر در اثر غرق شدگی یا فروریختن خانه‌های خود یا در اثر برق گرفتگی جان خود را از دست داده‌اند.

ملکه به خاک سپرده شد

خانواده سلطنتی بریتانیا اعلام کردند الیزابت دوم، ملکه سابق بریتانیا، در کنار همسرش، فیلیپ، دوک ایدینبورگ، به خاک سپرده شد. مراسم خاکسپاری به طور خصوصی و در حضور اعضای اصلی خانواده سلطنتی برگزار شد.

ممنوعیت جدید برای روس‌ها

استونی، لتونی و لیتوانی در واکنش به نبرد نظامی روسیه و اوکراین، مرزهای خود را روی شهروندان روس بستند. به گزارش «آسوشیتدپرس» بر این اساس روس‌هایی که به‌عنوان گردشگر یا تاجر، انجام امور فرهنگی یا ورزشی مایل به سفر به این سه کشور حوزه بالتیک هستند، حتی با داشتن ویزاهای معتبر برای مناطق حوزه شینگن اجازه ورود نخواهند داشت. نخست‌وزیران این سه کشور حوزه بالتیک و همچنین لهستان اوایل ماه جاری میلادی توافق کردند تا از پذیرش شهروندان روس امتناع کنند و اعلام کردند که این اقدام در راستای «حفظ امنیت» این سه کشور عضو اتحادیه اروپاست. این ممنوعیت بجز برای اعضای خانواده شهروندان اتحادیه اروپا، اهداف پزشکی، مخالفان روسی، دیپلمات‌ها، کارمندان بخش حمل‌ونقل و روس‌هایی با اجازه اقامت یا ویزای بلند مدت اتباع از ۲۶ کشور عضو شینگن است. وزیر کشور لهستان نیز روز دوشنبه مقرراتی را امضا کرد که بر اساس آن ممنوعیت مذکور علیه مسافران روس از روز ۲۶ سپتامبر (4 مهر) اجرایی می‌شود. وزیر کشور استونی نیز گفت که «سفر روس‌ها تهدید امنیتی است؛ چون می‌دانیم که جاسوس‌های روس از هویت‌های جعلی استفاده می‌کنند و فعالیت‌های زیادی را با ویزاهای گردشگری در اروپا انجام می‌دهند.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8009/4/627463/2
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها