بنای کشتی فرنگی ایران در بلگراد فرو ریخت

رنگرز جانشین محمد بنا شد


حسین حسن‌زاده/ پیش از اعزام تیم‌ملی کشتی فرنگی به مسابقات جهانی صربستان، به نظر می‌رسید موفقیتی بزرگ انتظار محمد بنا و شاگردانش را می‌کشد تا در غیاب روس‌ها روی سکوی قهرمانی بروند اما پیش‌بینی‌ها با آنچه در واقعیت اتفاق افتاد، فاصله زیادی داشت.
 در واقع ناکامی پی‌درپی ملی‌پوشان باعث شد نتیجه‌ای دور از انتظار برای کشتی فرنگی‌مان در بلگراد رقم بخورد. این اتفاق در حالی رخ داد که تعدادی از کارشناسان معتقدند ناکامی فرنگی‌کاران را نمی‌توان بداقبالی و بدشانسی دانست و درصد زیادی از آن متأثر از رفتار کادر فنی است، چراکه محمد بنا پیش از اعزام به بلگراد در اظهارنظرهایی تأکید کرد تمام شاگردانش توانایی لازم را برای درخشش در رقابت‌های جهانی دارند و بخت نخست کسب مدال طلا هستند اما در واقع نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه سبد مدال‌های ایران از رنگ طلا خالی ماند و تیم نه تنها قهرمان نشد بلکه حتی روی سکو هم نرفت و به رده چهارمی اکتفا کرد. 
تیم‌ملی کشتی فرنگی در دوره قبل با محمد بنا صاحب 4 مدال طلا و 2 برنز شد و نایب‌قهرمانی را از آن خود کرد اما این‌بار با آقای خاص کشتی، تنها دو نقره و یک برنز گرفت تا به زعم بسیاری، ناکامی بزرگی در کارنامه کشتی‌مان ثبت شود. همه این اتفاق‌ها دست به دست هم داد تا محمد بنا پیش از بازگشت به تهران در گروه واتساپی خود از شاگردانش خداحافظی کند و از آنها حلالیت بطلبد. او که به درستی «بنا»ی کشتی فرنگی ایران محسوب می‌شود و شاگردانش در سال‌های گذشته در میادین بزرگی چون المپیک و مسابقات جهانی افتخارآفرینی کرده‌اند، از سمتش کناره‌گیری کرد. هرچند گفته می‌شود بنا پیش از رفتن به بلگراد اتاق خود را در فدراسیون  خالی کرده و با هر نتیجه‌ای از سرمربیگری تیم‌ملی کنار می‌رفت چون از اینکه دبیر حمایت کاملی از او نداشته، دلخور بوده است.با تمام این اوصاف علیرضا دبیر بلافاصله پس از بازگشت از صربستان با کمیته فنی تشکیل جلسه داد و با توجه به ضرورت پیگیری برنامه‌های تیم‌ملی، حسن رنگرز جایگزین محمد بنا و به عنوان سرمربی جدید انتخاب شد. رنگرز که در مسابقات جهانی 2001 و 2002 به ترتیب صاحب طلا و برنز شده و به‌عنوان فنی‌ترین کشتی‌گیر جهان انتخاب شده بود، تجربه سرمربیگری تیم‌ملی جوانان، نایب‌‌رئیسی فدراسیون کشتی و مدیریت تیم‌های ملی کشتی فرنگی را در کارنامه دارد. او دیروز بعد از انتخابش گفت:«برای ادای دین به کشتی، پای به میدان گذاشته‌ام. خدا را شاکرم این توفیق را دارم . صمیمانه از همه خدمات و افتخارات بی‌نظیر آقای محمد بنا تقدیر و تشکر می‌کنم. در چند روز گذشته خیلی تلاش کردم به‌عنوان شاگرد ایشان خدمت برسم و رخصت بگیرم. امیدوارم زمینه بازگشت ایشان در کوتاهترین زمان ممکن فراهم شود و قطعاً بنده امانتدار این مهم خواهم بود. ما هم به‌عنوان یک شاگرد، راه ایشان را ادامه خواهیم داد.» رنگرز که مدیرکل ورزش و جوانان استان مازندران است، درباره دوشغله شدن خود چنین توضیح داد:«دو سال مأموریت بنده در ورزش استان مازندران دیروزبه پایان رسید .از هفته آینده با توجه به در پیش بودن رقابت‌های امیدهای جهان با فوریت کار را دنبال کرده و تا پایان هفته اولین اردوی تیم فرنگی امید تشکیل می‌شود.» گفتنی است محمد بنا، سرمربی پیشین تیم‌ملی درخصوص این انتخاب گفت:«تبریک به حسن آقای عزیز و کشتی فرنگی. امیدوارم همه کنار هم پیروز و موفق باشید و کشتی‌گیران بدانند که مرد بزرگی در کنارشان قرار گرفته است، یار باشید.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8010/21/627406/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها