اخبار


بخش معدن در سال گذشته رشد داشته است

معاون امور معادن و فرآوری مواد وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برخلاف برخی آمارهای منتشر شده، فعالیت‌ها در بخش معدن و صنایع معدنی در سال گذشته با رشد همراه بوده است.
به گزارش ایرنا، «سید رضا محتشمی‌پور» در جریان یازدهمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معادن ایران اظهار داشت: بر پایه آمارهای رسمی وزارت صمت، گزارش‌های دریافتی و همچنین کنترل‌هایی که از سوی کارشناسان استانی ما انجام شده،  سال گذشته در مجموع بخش معدن با رشد همراه بوده است.
وی بیان‌ داشت: سال گذشته ۶۱۷ میلیون تن تولید محصولات معدنی به ثبت رسید، این در حالی است که در سال ۹۹ این رقم ۵۹۵ میلیون تن بوده است. بر این اساس از لحاظ حجم تولید در این بخش با افت مواجه نبوده‌ایم.
معاون وزیر صمت ادامه‌ داد: از نظر ارزشی نیز با توجه به افزایش شدید قیمت‌های مواد معدنی، با رشد در ارزش تولیدات در این بخش مواجه بوده‌ایم. وی خاطرنشان‌ کرد: مطابق آمارهای موجود، از ابتدای امسال تاکنون نیز در هم‌سنجی با پارسال شاهد رشد تولیدات بخش معدن و صنایع معدنی بوده‌ایم. محتشمی‌پور اعلام رشد منفی در بخش معدن را ناشی از خطا در نمونه‌گیری آماری عنوان کرد. به گزارش ایرنا، اشاره معاون وزیر صمت به ثبت رشد منفی هفت دهم درصدی، در آمارنامه‌های مرکز ملی آمار ایران است.
 لزوم تصحیح مسیر سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی
وی در ادامه بر لزوم تصحیح مسیر سرمایه‌گذاری در این بخش تأکید کرد و گفت: در سال‌های گذشته شاهد سرمایه‌گذاری‌های زیادی در موضوع فرآوری بخصوص در بخش فولاد بودیم، به‌طوری که سبب شد فراتر از نیازهای کشور و بیش از ظرفیت موجود انرژی کشور واحدهای فولادی ایجاد شود. محتشمی‌پور خاطرنشان ‌کرد: امروز این مسیر اصلاح شده و بهبود شرایط کاری واحدهای تولیدی و تأمین فناوری ‌روز برای واحدها دنبال می‌شود. وی افزود: امروز شاهد اتفاقات خوب در حوزه فرآوری هستیم، به‌طوری که پروژه تیتان در منطقه کهنوج در دست توسعه است، همچنین قفل استفاده از شورابه‌ها که در گذشته توجه کمی به آنها شده بود، باز شده است.
 واردات ماشین‌آلات مورد نیاز
این مقام مسئول همچنین با اشاره به موضوع تأمین ماشین‌آلات معدنی اظهار داشت: در چند سال گذشته شرایط خوبی در بحث ماشین‌آلات نداشتیم و عدم تأمین کافی آنها موجب کندی حرکت بخش معدن شده بود. وی با اشاره به تغییر شرایط در چند ماه گذشته در این بخش، تأکید کرد: امروز هیچ مشکلی برای واردات ماشین‌آلات سنگین مورد نیاز بخش با عمر زیر پنج سال که فاقد ساخت داخل باشند، وجود ندارد. محتشمی‌پور همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده برای ساخت ماشین‌آلات مورد نیاز در کشور افزود: شرکت‌ها و واحدها می‌توانند برای تأمین ماشین‌آلات مورد نیاز خود با صندوق ضمانت فعالیت‌های معدنی تماس بگیرند.
وی در پایان مجموعه سازمان نظام مهندسی معدن را بضاعت و ظرفیت ملی برشمرد که با وجود شبکه‌ای از متخصصان بخش معدن، می‌تواند یاری‌رسان این بخش در دستیابی به اهداف مدنظر باشد.
مهم‌ترین برنامه وزارت صنعت، خروج از مداخلات است
معاون امور معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: مداخله‌ها مهم‌ترین عامل در تغییر فضای سرمایه‌گذاری بخش معدن است و مهم‌ترین برنامه وزارتخانه در این زمینه، خروج از مداخلات است. محتشمی‌پور در حاشیه افتتاح یازدهمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معادن ایران در جمع خبرنگاران افزود: امروز شاهد شرایطی هستیم که سرمایه‌ها از بخش معدن به بخش فرآوری مهاجرت کرده است.
وی بیان‌داشت: برای خروج از این شرایط با مشکلات جدی مواجه هستیم و فشار زیادی از برخی بخش‌ها به وزارتخانه وارد می‌شود که به قیمت‌گذاری و دستکاری در قیمت محصولات معدنی بازگردیم؛ اما این موضوع را نمی‌پسندیم. معاون وزیر صمت همچنین درخصوص واردات ماشین‌آلات معدنی گفت: مسیری که در چند سال گذشته در این زمینه دنبال شد و حمایت از یکی دو کارخانه داخلی، منجر به محدودیت‌های جدی برای بخش معدن شد. وی ادامه ‌داد: این محدودیت‌ها در چند سال گذشته سبب تراکم نیازها و همچنین انباشت ماشین‌آلات غیرفعال روی دست معادن شد.
محتشمی‌پور خاطرنشان‌ کرد: امروز شرایط عوض شده و محدودیت‌ها از روی بسیاری از ماشین‌آلات برداشته شده  و آمارها نیز نشان می‌دهد حجم تأمین نیاز از طریق واردات نسبت به سال‌های گذشته رشد داشته است. وی اضافه‌ کرد: معادن بویژه معادن کوچک می‌توانند نسبت به تأمین مالی برای خرید ماشین‌آلات ساخت داخل از طریق صندوق فعالیت‌های بخش معدن اقدام کنند. این مقام مسئول اظهار داشت: این سیاست که تعرفه‌های بالا برای ورود ماشین‌آلات در نظر گرفته شده و سپس از طریق مواد 109 و 110 قانون معدن بخواهیم به واردکنندگان تخفیف بدهیم، پتانسیل ایجاد فساد دارد و باید به سمت کاهش تعرفه‌ها برای واردات تجهیزات مورد نیاز و خطوط تولید برویم. وی در ادامه افزود: برای حمایت از ساخت داخل نیز راه‌های زیادی وجود دارد که آخرین آنها ممنوعیت‌های وارداتی است.

 ارزش 770 میلیارد دلاری ذخایر معدنی کشور

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: ایران هفت درصد ذخایر معدنی جهان را در اختیار داشته و جزو ۱۴ کشور برتر جهان از نظر ذخایر معدنی است که ارزش ذخایر آن بیش از ۷۷۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. به گزارش ایرنا، «رضا بسطامی» در جریان یازدهمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معادن ایران اظهار داشت: بخش معدن کشور همواره از جذابیت‌های لازم برای سرمایه‌گذاران برخوردار بوده اما با موانع در این مسیر همراه بوده است. سازمان نظام مهندسی معدن‌های کشور در تلاش است با توجه به ارتباطات گسترده با مسئولان دولتی و همچنین با فعالان بخش معدن و صنایع معدنی، نسبت به شناسایی و رفع موانع اقدام کند.
بسطامی با بیان اینکه سابقه معدنکاری در کشورمان به ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد، ویژگی‌های معدنکاری را غیر قابل تجدید بودن ذخایر، ریسک بالای عملیات اکتشاف و ماهیت سخت و خشن این کار برشمرد. وی بیان داشت: سازمان نظام مهندسی معدن تشکلی است که امروز بیش از ۴۴ هزار عضو حقیقی و حقوقی در سرتاسر کشور دارد و تاکنون ۲۵ درصد این افراد موفق به دریافت پروانه اشتغال در رسته‌های مختلف شده‌اند.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران تأکید کرد: ارائه دستاوردهای تولیدکنندگان و صنعتگران معدن، معرفی فرصت‌ها و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری، یافتن بازارهای جدید و توسعه صادرات، تلاش برای رونق و توسعه تولید ملی، بهبود فضای کسب‌وکار و معرفی ظرفیت‏‌های معدنی کشور، جهت‌دهی سرمایه‌های داخلی و خارجی به بخش‌های معدن، انتقال دانش و فناوری نوین و همچنین ایجاد زمینه رقابت سازنده بین شرکت‌ها، از جمله اهداف برپایی یازدهمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8010/12/627383/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها