سخنگوی وزارت امور خارجه:

برنامه تعریف شده‌ای برای ادامه مذاکرات در نیویورک وجود ندارد


سخنگوی وزارت امور خارجه در آستانه حضور رئیس جمهور و هیأت دیپلماتیک همراهش در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان ملل با تأکید بر اینکه برنامه تعریف شده و پیش‌بینی شده‌ای برای گفت‌وگو درخصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها در این سفر و اجلاس وجود ندارد، گفت: با وجود این، به‌طور طبیعی همواره نشست‌های بین‌المللی فرصت بسیار خوبی برای بیان دیدگاه‌های سیاسی و مذاکرات حاشیه‌ای میان مقامات کشورها است و فرصتی برای تبادل نظر در خصوص موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی. بنابراین احتمال اینکه در حاشیه این نشست در خصوص موضوع هسته‌ای و مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت‌و‌گویی صورت بگیرد را رد نمی‌کنیم.
به گزارش ایرنا، ناصر کنعانی که در نشست خبری روز گذشته پاسخگوی خبرنگاران بود در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ موقع میز مذاکرات را ترک نکرده و مذاکرات سازنده را به عنوان یک روش مناسب برای حل و فصل اختلافات می‌داند، افزود: به طور طبیعی جمهوری اسلامی ایران از هر فرصتی برای بیان دیدگاه‌های سازنده به منطقه خود استفاده می‌کند و مجمع عمومی سازمان ملل یکی از این فرصت‌های مناسب پیش روی جمهوری اسلامی ایران است.
تأکید ایران بر راه حل سیاسی مسأله قفقاز
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سؤالی در مورد اتفاقات اخیر در حوزه قفقاز جنوبی با ابراز تأسف از آغاز درگیری‌های جدید مرزی میان دو کشور همسایه یعنی جمهوری آذربایجان و ارمنستان موضع صریح و واضح جمهوری اسلامی ایران در قبال این تحولات را مبتنی بر ضرورت استفاده از راهکارهای سیاسی برای پایان دادن به درگیری‌ها و کاهش تنش و ورود به گفت‌و‌گوهای سیاسی برای حل و فصل اختلافات مرزی میان دو کشور و حفظ ژئوپلیتیک منطقه و عدم تغییر مرزهای بین‌المللی اعلام کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران همانند سابق که از ابتدای بحران از هیچ گونه کمکی برای ایجاد آرامش و پایان بخشیدن به درگیری‌ها دریغ نکرده بود در این مرحله هم با سرعت عمل وارد شد و با تلاش‌های دیپلماتیک سعی کرد که آتش بس مجدداً برقرار شود و آرامش به میان دو کشور برگردد و همچنان آماده است که برای پایان دادن به تنش‌ها و اختلافات کمک بکند. کنعانی در عین حال در واکنش به سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان امریکا به ارمنستان با تأکید بر اینکه دامن زدن به تنش را در چهارچوب منافع کشورهای منطقه نمی‌دانیم چراکه صلح و ثبات در منطقه لازمه توسعه اقتصادی و گسترش مناسبات و همکاری‌های اقتصادی و تجاری است، گفت: این سیاست جمهوری اسلامی است که هرگونه رویکردی خارج از این را تحریک کننده می‌دانیم و دامن زدن به ایجاد بی‌ثباتی در منطقه را نمی‌پذیریم.
رد شایعه ارسال سوخت رایگان به لبنان
کنعانی درباره سفر هیأتی از حزب‌الله به ایران برای انعقاد قرارداد سوختی با اشاره به روابط دوستانه جمهوری اسلامی ایران با دولت و ملت لبنان و ایفای نقش سازنده در جهت کمک به رفع مشکلات لبنان اعم از مشکلات سیاسی، اقتصادی از جمله در حوزه انرژی، گفت: البته بحث ارسال سوخت رایگان مطرح نیست. 
گفت‌وگوهای ما در حوزه مناسبات اقتصادی از جمله تأمین انرژی در حوزه نفت و سوخت و حوزه برق، در قالب بسته در حال مذاکره است. بنابراین موضوع رایگان موضوعیت ندارد، بلکه کمک به رفع مشکلات انرژی هم در حوزه سوخت و هم در حوزه برق مطرح است و با توجه به مذاکرات جاری و پیش رو میان دو کشور امیدوار هستیم زمینه کمک مؤثر جمهوری اسلامی برای رفع بخشی از نیازها و مشکلات ملت لبنان فراهم شود.
در رابطه با فوت ملکه انگلیس بر اساس عرف دیپلماتیک عمل کردیم
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضع ایران درباره فوت ملکه بریتانیا و پرسش‌هایی که پیرامون چرایی ارسال نکردن پیام تسلیت و امثالهم در برخی رسانه‌ها مطرح شده بود، گفت: طرف ایرانی در ارتباط با این موضوع هم به لحاظ پروتکلی متناسب با روابط دوجانبه و هم از منظر عمل متقابل در مناسبت‌های مشابه بر اساس عرف رایج دیپلماتیک و آداب شناخته شده دیپلماتیک عمل کرده است.
وی در عین حال با بیان اینکه مناسبات میان کشورها در خلأ شکل نمی‌گیرد و مبتنی بر چهارچوب‌های مناسبات دوجانبه، عمل و واکنش متقابل است، افزود: امیدوار هستیم در دوران پیش رو شاهد بهبود و ارتقای مناسبات دوجانبه میان دو کشور باشیم و در چهارچوب منافع و مصالح مشترک بتوانیم گام‌های جدیدی را به سمت جلو برداریم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8009/3/627361/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها