شبکه فاکس نیوز در گزارشی اعلام کرد

مرگ 800 مهاجر در مرزهای سرزمین رؤیاهای بر باد رفته


زهره صفاری/ گزارش تکان‌دهنده شبکه فاکس نیوز از ثبت رکورد مرگ و میر مهاجران در مرزهای امریکا، با حدود 800 کشته در یک سال گذشته، شرایط در مرزها را هولناک خواند و سیاست‌های منفعلانه کاخ سفید را در این حوزه به چالش کشید.
بنا بر گزارش خبرنگاران بخش حفاظت از مرزهای فاکس نیوز، آنچه که آمارها را در سال جاری به این وضعیت خطرناک رسانده است، مرگ‌های دسته‌جمعی مهاجران در جریان عملیات‌ غیرقانونی قاچاق انسان به امریکا است. از نمونه‌های اخیر آن می‌‌توان به حادثه ماه ژوئن مرگ 
53 مهاجر در پشت کامیونی در سن آنتونیو و 13 مهاجر در ریو گرانده تگزاس در ماه جاری اشاره کرد. همین اعداد و ارقام‌ نگران‌کننده سبب شده است که سازمان بین‌المللی مهاجرت سازمان ملل نیز مرز امریکا-مکزیک را مرگبارترین مسیر عبور مهاجران در جهان در 2022 لقب بدهد.
براساس گزارش اخیر شبکه فاکس نیوز که آمار را در فاصله زمانی اکتبر سال گذشته تاکنون محاسبه کرده است دست‌کم 782 مهاجر در تلاش برای ورود به امریکا جان خود را از دست داده‌اند که 30 مورد از این مرگ و میرها در ماه جاری رخ داده است. این در حالی است که در این مدت بیش از 
2 میلیون مهاجر با حوادث روبه‌رو بودند که این رقم با احتساب 208 هزار مورد ماه گذشته، رشد 317 درصدی وقایع نسبت به آگوست 2020 و افزایش 233 درصدی این آمار در مقایسه با آگوست 2019 را نشان می‌‌دهد.
رضایتمندی دولت به رغم بحران
آنچه که در این میان جمهوریخواهان را به واکنش واداشته، بی‌اعتنایی کاخ سفید به این مرگ و میرها و حتی ابراز رضایتمندی از شرایط موجود است. به طوری که به رغم ثبت این رکورد هول‌انگیز در مرزها، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور امریکا هفته گذشته با بیان اینکه «مرزها در امنیت هستند»، سیل انتقادات را به ناکارآمدی دولت جو بایدن سرازیر کرد. به گزارش سایت رسمی فرمانداری اوکلاهما، از زمانی که جو بایدن قدرت را در واشنگتن به دست گرفته است، سیاست مرزهای باز او، نه تنها چراغ سبزی برای مهاجران بود که برخی گروه‌های تروریستی و قاچاقچیان انسان نیز بیشترین بهره را از این شرایط بردند. هجوم مهاجران برای ورود به امریکا از مرزهای جنوبی، در شرایطی بحران مرزی در این کشور را نگران‌کننده کرده که براساس آخرین آمار، شمار مهاجران غیرقانونی در سال جاری را با رشدی 300 درصدی نسبت به زمان مشابه در 2سال گذشته رسانده است، اما آنچه صدای منتقدان را درآورده این است که دولت بایدن همچنان بی‌اعتنایی به بحران حقوق بشر و امنیت داخلی در امریکا را به یافتن راهکار حل مسأله ترجیح داده است.
کارشناسان معتقدند بدون شک بحران مهاجران غیرقانونی از زمان دونالد ترامپ و ساخت دیوار مرزی جنجالی‌اش به اوج خود رسید اما بی‌برنامگی و سیاست‌های انفعالی جو بایدن و تیم همراهش اوضاع را نه تنها بهتر نکرده بلکه باعث وقوع حوادثی برای 199 هزار و 976 مهاجر در جولای شده است و همچنین سبب شده است برای دومین بار در چند ماه اخیر رکورد وقایع برای مهاجران در مرزها شکسته شود.
اسکان‌های پرانتقاد
سیاست باز مرزی جو بایدن، هزاران مهاجر را در شهرهای مختلف امریکا آواره کرده است اما تخصیص نیافتن بودجه کافی برای سامان‌بخشی به این گروه موجب شده است برخی از فرمانداران جمهوریخواه به تخلیه کمپ‌های مهاجران و انتقال اتوبوس‌های حامل صدها مهاجر به شهرهای دموکرات اقدام کنند.
اریک آدام، شهردار دموکرات نیویورک‌سیتی این سیاست فرمانداران جمهوریخواه را به نقد کشید و رفتار گرگ آبوت، فرماندار تگزاس و ران دی سانتیس، فرماندار فلوریدا را با مهاجران، غیرانسانی خواند و به موضع‌گیری آنها در بحران‌های دیگر امریکا مانند کنترل سلاح نیز انتقاد کرد. آدام گفت: «این روش آنها برای سرپوش گذاشتن بر دغدغه‌های مردم و نابودی پایه‌های حقوق بشر در کشور است.»
این واکنش‌ها پس از آن به اوج خود رسید که دی سانتیس فرماندار فلوریدا  مهاجران غیرقانونی را به رغم وعده‌های پرطمطراق، از فلوریدا اخراج و به شهرهای دموکرات فرستاد. سخنگوی کاخ سفید نیز در انتقاد به این اقدام، رفتار فرمانداران جمهوریخواه را غیرقانونی و نوعی قاچاق انسان خواند. فرماندار فلوریدا در توجیه کنایه‌آمیز این اقدام خود گفت: «ایالت‌هایی مانند ماساچوست، نیویورک و کالیفرنیا امکانات بهتری برای ساماندهی مهاجران غیرقانونی دارند چراکه خودشان این مهاجران را دعوت کرده‌اند و از سیاست‌های مرزهای باز دولت بایدن نیز حمایت می‌‌کنند.»
براساس تصاویر منتشر شده در ال پاسو، در روزهای اخیر ورود بی‌حساب مهاجران غیرقانونی به شهرهای دموکرات امریکا، سبب برپا شدن چادرهایی توسط مهاجران و شلوغی خیابان‌ها در مناطق مختلف شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8009/1/627354/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها