رئیس جمهور در گفت‌و‌گو با شبکه سی بی اس امریکا:

حضور ایران در منطقه امنیت‌ساز است

رئیس جمهور در سفر به نیویورک راهبرد چندجانبه گرایی را دنبال خواهد کرد دفاع بدون لکنت از حقوق ملت آیت الله رئیسی شب گذشته وارد نیویورک شد

گروه سیاسی/ «تحقق نظم عادلانه بین‌المللی از طریق چندجانبه گرایی اقتصادی» راهبرد یا هدفی است که رئیس‌جمهور در سفر به مقر سازمان ملل در شهر نیویورک دنبال می‌‌کند. آیت‌الله رئیسی روز گذشته در حالی به دعوت دبیرکل سازمان ملل متحد، با هدف شرکت در هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد عازم شهر نیویورک شد که تأکید کرد برنامه‌ای برای ملاقات با مقام‌های امریکایی ندارد. هرچند، وی در کنار راهبرد اساسی برشمرده شده برای این سفر، اعلام کرد که این سفر، فرصتی برای دفاع بدون لکنت از حق ملت بزرگ ایران خواهد بود. حضور سال‌جاری آیت‌الله رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل، درحالی اتفاق می‌‌افتد که رئیس‌جمهور سال گذشته سخنرانی خود را در این نهاد بین‌المللی به صورت مجازی انجام داد. عدم حضور آیت‌الله رئیسی در نشست سال گذشته مجمع عمومی سازمان ملل درحالی به دلیل پروتکل‌های مربوط به همه‌گیری کرونا به صورت مجازی رقم خورد که یک سوم رؤسای کشورهای جهان ترجیح دادند به صورت برخط در این نشست به سخنرانی بپردازند.
امسال اما شرایط متفاوت مربوط به کرونا و همچنین ارتقای جایگاه ایران در مناسبات بین‌المللی، ضرورت این حضور را دوچندان کرده است. آیت‌الله رئیسی بر آن شده است تا به گفته خودش از «فرصت‌ها در جهت تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران و بیان ظلم‌هایی که نسبت به ملت بزرگ ایران شده است» استفاده کند. یا به تعبیری که پیش از این در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «الجزیره انگلیسی» به‌ کار برده بود، برای نشان دادن اینکه تحریم‌های ظالمانه نتوانسته است باعث توقف حرکت ملت ایران شود.
فرصتی برای بیان دیدگاه‌های منطقی ایران
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی روز گذشته از فرودگاه مهرآباد و با بدرقه معاون اول رئیس‌جمهور، حجت‌الاسلام قمی معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و جمعی از اعضای کابینه، تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد.
رئیس‌جمهور پیش از عزیمت در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه این سفر به دعوت دبیرکل سازمان ملل متحد و برای شرکت در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی برگزار می‌شود، حضور در این نشست را فرصتی برای بیان دیدگاه‌های عقلانی و منطقی جمهوری اسلامی ایران دانست و اظهار کرد: به دلیل اینکه فضای رسانه‌ای در دنیا تحت تسلط قدرت‌های بزرگ و نظام سلطه قرار دارد، باید از این فرصت‌ها در جهت تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران و بیان ظلم‌هایی که نسبت به ملت بزرگ ایران شده است، استفاده کرد.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه امروز جوامع بشری از ظلم‌ و بی‌عدالتی‌ها رنج می‌برند، افزود: حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و تبیین این ظلم‌ها و بی‌عدالتی‌ها در واقع می‌تواند یکی از جلوه‌های جهاد تبیین باشد.
بدون ملاقات با مقام‌های امریکا
رئیس‌جمهور در تشریح برنامه‌های دیگر خود در این سفر، تصریح کرد: در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدارهای دوجانبه‌ای با سران برخی کشورها خواهیم داشت. وی تأکید کرد: در این سفر هیچ برنامه‌ای برای مذاکره یا ملاقات با امریکایی‌ها برنامه‌ریزی نشده است و هیچ برنامه‌ای هم برای دیدار با آنها نداریم. آیت‌الله رئیسی، دیدار با ایرانیان مقیم امریکا را یکی دیگر از برنامه‌های سفر خود به نیویورک برشمرد و گفت: اصل حضور در این اجلاس و انجام دیدارها همه در راستای سیاست خارجی جمهوری اسلامی که بر مبنای عزت، حکمت و مصلحت است، خواهد بود.
 دفاع بدون لکنت از حقوق ملت بزرگ ایران
رئیس‌جمهور اضافه کرد: به برکت خون شهدا و مقاومت ملت ایران در برابر  تهدیدها و تحریم‌ها، به عنوان نادی تمدنی بزرگ و از طرف ملتی باعزت، حضور مقتدر در آنجا خواهیم داشت. آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه بدون لکنت از حق ملت بزرگ ایران دفاع می‌کنیم‌ و مظالم و مفاسدی که عالم را رنج می‌دهد تبیین خواهیم کرد، گفت: امیدوارم که این سفر بتواند نماد اعتماد مردم باشد و آثاری برای کشور و نظام‌مان و برای ملت‌های مسلمان و مستضعف عالم داشته باشد.
تحقق نظام عادلانه؛ از سمرقند تا نیویورک
سفر رئیس‌جمهور به نیویورک و شرکت در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در راستای تلاش برای تحقق «نظم عادلانه بین‌المللی از طریق چندجانبه گرایی اقتصادی» دنبال می‌‌شود. دنبال کردن این نظم عادلانه از طریق چندجانبه گرایی اقتصادی، رویکردی است که در سایر مناسبات سیاست خارجی دولت سیزدهم نیز جایگاه اساسی دارد. این هدف، هفته پیش در سفر رئیس‌جمهور به شهر سمرقند ازبکستان و شرکت در بیست و دومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای دنبال شد.
آیت‌الله رئیسی در سخنرانی خود در این اجلاس در سمرقند، هم تعامل و پیوستگی حداکثری با کشورهای منطقه از جمله کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و حضور مؤثر در ترتیبات منطقه‌ای و بین‌المللی را در کانون سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و هم تأکید کرد که «توجه ایران به ترتیبات مهمی همچون سازمان همکاری شانگهای و بریکس بیانگر اهتمام ما به شرکت در تلاش کشورهای همسو برای پی‌ریزی یک نظام بین‌المللی عادلانه، متعالی و مبتنی بر مشارکت است.» در همین راستا، در سمرقند، نه تنها عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای رسمی شد، بلکه رئیس‌جمهور در حاشیه این اجلاس با ۱۰ نفر از سران کشورهای حاضر در سمرقند، از جمله روسیه، چین و هند دیدار و گفت‌وگو کرد. از این رو، سفر به مقر سازمان ملل متحد در نیویورک و دیدارهای برنامه‌ریزی شده در این سفر را می‌‌توان پازل دیگری از برنامه‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم برای شکل‌گیری این هدف عالی دانست.
گفتنی است، رئیس‌جمهور در این سفر علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و نشست سازمان آموزشی یونسکو، با تعدادی از سران کشورهای شرکت‌کننده در مجمع عمومی نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد و دیدارهای جانبی دیگری نیز خواهد داشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8009/1/627347/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها