راه فرار مالیاتی بسته شد


رئیس سازمان امور مالیاتی از آغاز عملیات اجرایی قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان خبر داد. داوود منظور افزود: این قانون از تکالیف بر زمین مانده‌ای بود که از زمان تصویب آن در سال ۹۸ تا کنون روی زمین مانده بود. این قانون فعالان اقتصادی را مکلف می‌کند زمانی که عملیاتی مانند خرید یا فروش انجام می‌دهند، آن را ثبت کرده و نسخه‌ای از صورتحساب الکترونیکی را برای پایگاه داده‌های سازمان مالیاتی ارسال کنند.

​​​​​​​گروه اقتصادی / رئیس سازمان امور مالیاتی از آغاز عملیات اجرایی قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان خبر داد.
داوود منظور درهمایش تبیین نظام پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان برای شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس اظهار کرد: روز گذشته عملیات قانون پایانه‌های فروشگاهی را شروع کردیم.
وی افزود: این قانون از تکالیف بر زمین مانده‌ای بود که از زمان تصویب آن در سال ۹۸ تا کنون، قرار بود ۱۵ ماه بعد از تصویب اجرا شود اما زیرساخت‌های اجرا فراهم نبود. رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به قانون‌های مشابهی مانند قانون صندوق‌های مکانیزه گفت: این قوانین هیچ گاه اجرا نشد. منظور بیان کرد: نظام مالیاتی با استفاده از این قانون به یک نظام روزآمد و جهان تراز تبدیل می‌شود.
منظور یادآور شد: باید هر چه زودتر این قانون را اجرا می‌کردیم، این قانون فعالان اقتصادی را مکلف می‌کند زمانی که عملیاتی مانند خرید یا فروش انجام می‌دهند، آن را ثبت کرده و نسخه‌ای از صورتحساب الکترونیکی را برای پایگاه داده‌های سازمان مالیاتی ارسال کنند که شفافیت در پی دارد.
منظور با اشاره به همکاری سازمان امور مالیاتی با پلیس راهور در خصوص راه‌اندازی سامانه نقل و انتقال خودرو گفت: نتیجه راه‌اندازی این سامانه این شد که اولاً مردم براحتی با گوشی همراه و بدون مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی، کار نقل و انتقال را انجام می‌دهند و ثانیاً این پول مستقیماً وارد خزانه می‌شود.
وی افزود: سال گذشته درآمد دولت از مالیات بر نقل و انتقال خودرو ۱,۵۰۰ میلیارد تومان بود اما امسال تاکنون ۲,۷۰۰ میلیارد تومان درآمد داشتیم و تا پایان سال از ۵ هزار میلیارد تومان عبور می‌کند.
معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه دنبال آن هستیم تا تمام موارد مالیاتی را از درگاه پنجره واحد الکترونیکی انجام دهیم، گفت: با این کار هم از هدر رفتن وقت مردم برای قانع کردن ممیزان مالیاتی جلوگیری می‌شود و هم حقوق دولت ایفا می‌شود.
وی با اشاره به آغاز اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مدعیان از این هفته با شرکت‌های بورسی و فرابورسی افزود: قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده تماماً در بستر قانون پایانه‌های فروشگاهی بنا شده اما اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده زودتر آغاز شد.
رئیس سازمان امور مالیاتی علت آغاز اجرای این قانون با شرکت‌های بورسی را اولاً اختصاص بیشترین حجم فعالیت‌های بنگاهی به این شرکت‌ها عنوان و اظهار کرد: ثانیاً شرکت‌های بورسی بسیار شفاف هستند و تمام اطلاعات آنها در اختیار مردم است.
منظور به راه‌اندازی سامانه جمع‌آوری صورتحساب‌های الکترونیکی در پایگاه داده‌های سازمان امور مالیاتی اشاره کرد و گفت: در گام دوم دستورالعمل‌های اتصال شرکت‌ها به این سامانه با همکاری سازمان بورس و شرکت فرابورس تدوین و ابلاغ شده است.
رئیس سازمان امور مالیاتی درباره تفکیک حساب‌های تجاری از شخصی گفت: قبلاً خلأ نظارت جابه‌جایی پول و تراکنش‌های مالی در بانک مرکزی احساس می‌شد لذا از هفته گذشته تفکیک حساب‌های تجاری از شخصی انجام شد و کسانی که حساب تجاری را از حساب شخصی تفکیک کنند از مزایای آن استفاده خواهند کرد.
وی گفت: اگر مجموع واریزی به حساب‌های تجاری بیش از تعداد صورتحساب‌های الکترونیکی باشد مؤدی مالیاتی مشمول جریمه 10درصد مبلغ فروش خواهد شد.
 به گفته منظور در شورای پول و اعتبار مصوب شد اگر دفعات واریزی به یک حساب بیش از ۱۰۰ مرتبه باشد آن حساب تجاری است.
وی خاطرنشان کرد: مشاغلی که به مشتریان اعلام می‌کنند از دستگاه پوز استفاده نشود و مشتری کارت به کارت کند به این معنی است که صاحب آن شغل یا واحد صنفی از حساب شخصی، استفاده تجاری می‌کند.
معاون وزیر اقتصاد تأکید کرد: البته باید تعداد 100تراکنش همزمان با واریز بالای ۳۵ میلیون تومان باشد تا آن حساب تجاری تلقی شود، بنابراین اگر بیش از 100مرتبه تراکنش مالی داشت اما واریزی کمتر از ۳۵ میلیون تومان بود آن حساب شخصی است مثل مدیر ساختمانی که شارژ اعضای ساختمان به آن حساب واریز می‌شود که کمتر از ۳۵ میلیون تومان است.
منظور یادآور شد: اگر ببینیم اشخاص از این ضوابط سوءاستفاده می‌کنند یعنی ۱۰۰ تراکنش را به ۹۹ تراکنش کاهش می‌دهند ما هم ضوابط را تغییر می‌دهیم.
 
قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان راه فرار مالیاتی را می‌بندد
درهمین خصوص رئیس مرکز تنظیم مقررات پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان سازمان امور مالیاتی گفت: با اجرای این قانون و هوشمندسازی نظام مالیاتی راه فرار مالیاتی بسته خواهد شد. محمد برزگری در این همایش اظهار داشت: از نظام مالیات‌ستانی سنتی به سمت نظام مالیاتی هوشمند حرکت کرده‌ایم. وی افزود: در نظام مالیات سنتی میزان داده و اطلاعات شخص‌محور بود که دریافت مالیات از این طریق بر اساس چانه‌زنی بود. وی تأکید کرد: با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان اطلاعات به‌صورت دقیق ارائه می‌شود.
رئیس مرکز تنظیم مقررات پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان با بیان اینکه در آینده هیچ فعال اقتصادی بدون ورود به این سامانه نمی‌تواند فعالیت کند، گفت: ثبت‌نام از مؤدیان توسط سازمان مالیاتی انجام می‌شود و بارگزاری اطلاعات توسط خود مؤدیان انجام می‌گیرد.
برزگری تصریح کرد: حساب‌های تجاری از شخصی باید جداسازی شود، حساب‌های مشکوک مورد بررسی قرار می‌گیرد اکنون شفافیت در پایش فعالیت تجاری از حساب غیرتجاری انجام می‌شود. برزگری خاطرنشان کرد: به مؤدیان 3ماه فرصت داده بودیم تا حساب‌های تجاری را از غیرتجاری مشخص کنند در صورتی که حساب‌ها مشکوک به تجاری باشد از سوی بانک مرکزی به سازمان مالیاتی اعلام می‌شود و این سازمان به مؤدیان پیامک ارسال می‌کند تا مستندات ارائه کنند.
وی با بیان اینکه مؤدیان از آبان‌ماه موظف به بارگذاری اطلاعات فروش در سامانه مؤدیان هستند، گفت: 8میلیون و ۳۰۰ هزار مؤدی مالیاتی شماره تجاری دریافت کرده‌اند.
رئیس مرکز تنظیم مقررات پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان بیان داشت: تمام حساب‌های متصل به ابزارهای پرداخت و دستگاه‌های کارتخوان حساب تجاری محسوب می‌شود. وی گفت: فعالان اقتصادی برای کسب اطلاعات بیشتر به سامانه my.tax.gov.ir مراجعه کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8006/1/626987/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها