گزارش «ایران» از ارائه خدمات رایگان بستری در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی

هزینه بستری برای 65 ساله ها صفر شد


با افزایش سن و نزدیک شدن به دوران سالمندی بالطبع نیاز به بیمه و خدمات درمان افزایش می‌یابد و دریافت این خدمات با هزینه‌هایی که نزدیک به جیب شهروندان باشد از نیازهای ضروری در دوران پیری محسوب می‌شود. سازمان تأمین اجتماعی با بیشترین افراد تحت پوشش در کشور از جمله سازمان‌های خدمات‌دهنده به شهروندان است که افراد تحت پوشش آن با مراجعه به 78 بیمارستان و 390 مرکز درمانی در سطح کشور می‌توانند از خدمات درمانی به‌صورت رایگان بهره‌مند شوند اما در برخی از مناطق این مراکز درمانی در دسترس  افراد تحت پوشش نیستند و این سازمان برای ایجاد عدالت اجتماعی و ارائه خدمات بهتر طرح حفاظت مالی را پایه‌ریزی کرده است.

​​​​​​​محدثه جعفری
خبرنگار

با افزایش سن و نزدیک شدن به دوران سالمندی بالطبع نیاز به بیمه و خدمات درمان افزایش می‌یابد و دریافت این خدمات با هزینه‌هایی که نزیک به جیب شهروندان باشد از نیازهای ضروری در دوران پیری محسوب می‌شود. سازمان تأمین اجتماعی با بیشترین افراد تحت پوشش در کشور از جمله سازمان‌های خدمات‌دهنده به شهروندان است که افراد تحت پوشش آن با مراجعه به 78 بیمارستان و 390 مرکز درمانی در سطح کشور می‌توانند از خدمات درمانی به‌صورت رایگان بهره‌مند شوند اما در برخی از مناطق این مراکز درمانی در دسترس  افراد تحت پوشش نیستند و این سازمان برای ایجاد عدالت اجتماعی و ارائه خدمات بهتر طرح حفاظت مالی را پایه‌ریزی کرده است.
مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به اینکه طرح حفاظت مالی بیمه‌شدگان از سال گذشته اجرا شده است، می‌گوید: این طرح با هدف کاهش هزینه درمان 45 میلیون نفر جمعیت تحت پوشش و ایجاد رضایتمندی خدمت‌گیرندگان، صیانت از کرامت و حفظ‌ شأن مستمری‌بگیران و بیمه‌شدگان در مواجهه با هزینه‌های درمانی و توزیع عادلانه منابع، تسهیل و عدالت در دسترس بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران بویژه گروه‌های آسیب‌پذیر انجام می‌شود. با توجه به جمعیت تحت پوشش تأمین‌اجتماعی، خدمات درمانی به بیش از 53 درصد جمعیت کشور در مراکز ملکی و طرف قرارداد توسط این سازمان ارائه می‌شود.
شهرام غفاری ادامه می‌دهد: به موجب این طرح در مناطقی که سازمان تأمین اجتماعی، مراکز درمانی ملکی نداشته باشد بیمه‌شدگان این سازمان با مراجعه به بیمارستان‌های دولتی و آموزشگاهی می‌توانند به‌صورت رایگان از خدمات بستری بهره‌مند شوند.
وی با اشاره به ارائه خدمات درمانی رایگان به تحت‌پوششی‌های بالای 65 سال در بیمارستان‌های دولتی می‌گوید: بیمه‌شدگان ۶۵ ساله و بالاتر در تمام بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی سراسر کشور حتی شهرستان‌هایی که سازمان تأمین اجتماعی دارای بیمارستان ملکی باشد هم می‌توانند به‌صورت رایگان از خدمات بستری بهره‌مند شوند و فرانشیز درمانی برای این افراد صفر درصد است. این اقدام برای حمایت از 333 هزار نفر از تحت پوششی‌های سازمان است که در سن سالمندی قرار دارند و ممکن است ارائه برخی خدمات درمانی‌شان در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی قابل ارائه نباشد و با این طرح می‌توانند از خدمات و امکانات بیمارستان‌های دولتی به‌صورت رایگان استفاده کنند.
مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی با بیان آنکه این طرح به طور کلی هزینه‌های ساخت بیمارستان و درمانگاه را برای سازمان کاهش می‌دهد، می‌گوید: سازمان تأمین اجتماعی در همه نقاط کشور افراد تحت پوشش دارد اما عملاً این امکان که بخواهیم برای بهره‌مندی همه تحت‌پوششی‌های سازمان، درمانگاه یا بیمارستان احداث کنیم غیرممکن است و از سویی باید عدالت برای دریافت خدمات میان افراد تحت پوشش را هم رعایت کنیم، به همین دلیل، این طرح را اجرایی کردیم تا فارغ از اینکه افراد در شهرهایشان به بیمارستان‌های تأمین اجتماعی دسترسی دارند بتوانند از خدمات رایگان درمانی این سازمان بهره‌مند شوند و در نقاط دور و نزدیک با مراجعه به بیمارستان و مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی خدمات مورد نیاز از جمله بستری را به‌صورت رایگان داشته باشند.
غفاری با اشاره به عدم ارائه این خدمت از سوی برخی بیمارستان‌های دولتی به تحت‌پوششی‌های این سازمان بیان می‌کند: سازمان تأمین اجتماعی دستورالعمل این طرح را به تمام مدیران استانی ابلاغ کرده است و از ستاد مرکزی وزارت بهداشت هم درخواست کردیم که این مهم را اطلاع‌رسانی کنند چرا که بعضی از مراکز دانشگاهی شرط اجرای این طرح را ابلاغ از سوی ستاد مرکزی وزارت بهداشت می‌دانند. این اقدامات صورت گرفته است اما متأسفانه برخی از بیمارستان‌های دولتی هنوز تمایل به همکاری با سازمان تأمین اجتماعی ندارند و ترجیح می‌دهند که هزینه 10 درصد فرانشیز را مستقیم از بیمار دریافت کنند تا منتظر شوند بیمه به آنها پرداخت کند، اما خوشبختانه این عدم همکاری‌ها بسیار اندک است و اکثر مراکز درمانی دولتی همکار خوبی را با تأمین اجتماعی دارند.
مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی در پایان اظهار می‌کند: تمامی بیمه‌شدگان اجباری سازمان تأمین‌اجتماعی، خدمات درمانی در قالب درمان مستقیم را به‌صورت رایگان دریافت می‌کنند و در روش درمان غیرمستقیم نیز در حوزه خدمات سرپایی و خدمات درمانی بستری به ترتیب 70 و 90 درصد صورتحساب بر مبنای تعرفه مصوب بخش دولتی توسط تأمین‌اجتماعی پرداخت می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8006/1/626983/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها