آلمان بزرگترین شریک اقتصادی ایران در بین کشورهای اروپایی

تجارت 5/2 میلیارد یورویی با قاره سبز


گروه اقتصادی / منابع آماری اروپا از رشد قابل توجه تجارت ایران با کشورهای اروپایی در نیمه اول سال 2022 خبر داده‌اند. درحالی که در یک‌سال اخیر و همزمان با آغاز به کار دولت سیزدهم، اولویت اول درتجارت خارجی کشورهای همسایه و منطقه است و در این زمینه جهش‌های تاریخی به ثبت رسیده است، اما این به معنای فراموشی بازارهای اروپایی و خارج از همسایگی ایران نیست. در یک‌سال اخیر در مجموع در بخش تجارت غیرنفتی رکوردهای تاریخی یکی پس از دیگری شکسته شده است، به گونه‌ای که سال 1400 ارزش تجارت خارجی ایران به بیش از 101 میلیارد دلار و ارزش صادرات غیرنفتی  به حدود 50 میلیارد دلار نزدیک شد.
در همین راستا طبق تازه‌ترین گزارش‌ها، مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در نیمه نخست سال‌ جاری میلادی ۳۴ درصد رشد کرد و به ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون یورو رسید. جدیدترین آمار منتشر شده از سوی پایگاه خبری یورو استات نشان می‌دهد تجارت ایران و ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در نیمه نخست سال‌ جاری میلادی با رشد ۳۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون یورو رسیده است. مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در ماه‌های ژانویه تا ژوئن سال ۲۰۲۱ بالغ بر یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورو اعلام شده بود.
رشد 37 درصدی صادرات به اروپا
هرچند به روال تاریخی تراز تجاری ایران با اروپا منفی است، اما آمار حاکی از جهش قابل توجه صادرات کالاهای ایرانی به بازاراروپا است. براساس این گزارش، واردات اتحادیه اروپا از ایران در نیمه نخست ۲۰۲۲ با رشد ۳۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۵۵۰ میلیون یورو رسیده است. این درحالی است که در ماه‌های ژانویه تا ژوئن سال قبل ۴۰۰ میلیون یورو کالا از ایران توسط کشورهای اروپایی وارد شده بود.
افزایش 33 درصدی واردات از اروپا
همانند صادرات به اروپا دربخش واردات نیز رشد چشمگیری رخ داده است، به طوری که صادرات اتحادیه اروپا به ایران در نیمه نخست امسال  ۳۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته و به ۲ میلیارد یورو رسیده است. برپایه این گزارش، اتحادیه اروپا در نیمه نخست سال قبل یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود.
آلمان بزرگ‌ترین شریک اروپایی ایران
بر اساس آمارهای یورواستات آلمان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در میان کشورهای اروپایی در نیمه نخست سال‌ جاری میلادی بوده و بیش از یک‌سوم تجارت ایران با اروپا مربوط به این کشور بوده است.
مبادلات تجاری ایران و آلمان در نیمه نخست سال‌ جاری میلادی ۶ درصد افزایش یافته و به ۹۵۰ میلیون یورو رسیده است. در مدت مشابه سال قبل تجارت ایران با آلمان ۸۹۲ میلیون یورو اعلام شده بود. واردات آلمان از ایران در نیمه نخست امسال ۸ درصد افزایش یافته و به ۱۵۱ میلیون یورو رسیده است. آلمان در نیمه نخست سال قبل ۱۴۰ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود.
صادرات آلمان به ایران در نیمه نخست امسال نیز با رشد ۶ درصدی مواجه شده و از ۷۵۲ میلیون یورو در نیمه نخست سال قبل به ۷۹۹ میلیون یورو در مدت مشابه امسال رسیده است. همانگونه که اشاره شد، هرچند دولت سیزدهم تمرکز خود را برتوسعه مراودات و تجارت با کشورهای همسایه قرارداده است، اما درجهت توسعه تجارت با سایر مناطق دنیا نیز تلاش می‌کند. با وجود این به دلیل ارتباطات سیاسی و فرهنگی، افزایش مبادلات تجاری با کشورهای منطقه منافع بیشتری برای کشور به همراه دارد. درهمین راستا، آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد درچهارماهه اول امسال، 46 میلیون و 815 هزارتن کالا به ارزش 34 میلیارد و 480 میلیون دلار میان ایران و با شرکای تجاری دادوستد شد که درهمین مدت تجارت غیرنفتی ایران با 15 کشورهمسایه به 27میلیون تن به ارزش 16.9میلیارد دلار، رسیده است. براساس این گزارش، از ابتدای سال‌ جاری تا پایان تیرماه، 27 میلیون و 35هزار تن کالا به ارزش 16میلیارد و 871میلیون و 873هزار و 792دلار کالا بین ایران و کشورهای همسایه تبادل شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 18 درصد رشد داشته است. ازسوی دیگر، مقایسه تجارت خارجی ایران با 15 کشور همسایه نسبت به کل تجارت خارجی کشور درچهارماهه نخست امسال، حاکی از سهم 57.7 درصدی همسایگان ازتجارت غیرنفتی کشورازنظر وزنی است. ازلحاظ ارزشی نیزسهم همسایگان به 48.9 درصد می‌رسد. برپایه آمارهای گمرک ایران، سهم صادرات کالای ایرانی در تجارت با همسایگان، 20میلیون و 711هزار و657 تن کالا به ارزش 8 میلیارد و 871میلیون و 733هزار و 655 دلار بوده که با رشد 22درصدی نسبت به مدت مشابه همراه بوده است.
با پیشتازی صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای همسایه نسبت به واردات از این کشورها، تراز تجاری ایران با همسایگان در چهار ماه نخست امسال مثبت 871میلیون و 593هزار و 518 دلار شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7982/1/623332/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها