نگاهی به ضرورت‌ها و الزامات تقویت بودجه نظامی کشور

ایران طراح پازل امنیت در خاورمیانه


برای داشتن درک درست از میزان بودجه نظامی کشورها لازم است که نگاهی به بودجه دو سال اخیر آنها بیندازیم. به گزارش نشریه میلیتاری بالانس بودجه نظامی بازیگران مهم خاورمیانه در سال 2020 عبارت بوده است از ایران 8.20 میلیارد دلار، عراق 10 میلیارد دلار، رژیم صهیونیستی 17 میلیارد دلار، کویت 7 میلیارد دلار، عمان 7 میلیارد دلار، قطر 6.7 میلیارد دلار، عربستان سعودی 48 میلیارد دلار و امارات 19.8 میلیارد دلار. این داده‌ها نشان می‌دهد که بودجه نظامی ایران با وسعت و نیروی نظامی چندین برابر بیشتر از کشورهای دیگر منطقه، هم ردیف کشورهایی چون کویت و قطر بوده است. در حالی که تنها در مقام مقایسه، ایران به گفته این نشریه دارای بیش از نیم میلیون نیروی نظامی فعال است در حالی که عراق 190 هزار، رژیم صهیونیستی 169 هزار، کویت 17500، عمان 42600، قطر 16500 و عربستان 227 هزار نفر پرسنل نظامی فعال دارند. در حالی این کشورها بودجه نظامی برابر با ایران را برای رشد و توسعه امنیت خود در نظر گرفته‌اند که مساحت آنها به غیر از عربستان تنها به اندازه یک استان ایران و حتی کوچکتر از آن است.
بر اساس ادعای انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، بودجه نظامی ایران در سال 2021 به ۲۴.۶ میلیارد دلار رسیده و رتبه چهاردهم جهان را در این زمینه دارد. جالب آن است که رژیم صهیونیستی که از نظر قلمرو جغرافیایی و جمعیت با ایران قابل مقایسه نیست و در سطحی بسیار کوچکتر قرار دارد، با ۲۴.۳ میلیارد دلار هزینه تنها یک رتبه پایین‌تر از ایران و در جایگاه پانزدهم قرار گرفته است.
همچنین در سال ۲۰۲۱، هزینه‌های نظامی قطر بیش از ۱۱.۶ میلیارد دلار بوده که این کشور را به پنجمین کشور با بیشترین هزینه نظامی در خاورمیانه تبدیل می‌کند. هزینه نظامی قطر در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۱۰ با ۴۳۴ درصد رشد همراه بوده است. هند نیز با ۷۶.۶ میلیارد دلار هزینه بعد از ایالات متحده و چین سومین کشور در زمینه بیشترین مقدار بودجه نظامی در سال 2021 بوده است. انگلیس نیز در جایگاه چهارم رتبه‌بندی 2021 قرار داشته و با سه درصد هزینه بیشتر نسبت به سال ۲۰۲۰، بودجه نظامی خود را در سال ۲۰۲۱ به بیش از ۶۸.۴ میلیارد دلار رسانده بود. کشورهای اروپایی عضو ناتو نیز در سال ۲۰۲۱ تصمیم گرفتند که حداقل دو درصد تولید ناخالص داخلی خود را صرف امور نظامی کنند.
در سال 2022 نیز جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا لایحه بودجه نظامی 768 میلیارد دلاری این کشور را امضا و آن را به قانون تبدیل کرد. این در حالی است که بودجه نظامی امریکا در سال 2021، 740.5 میلیارد دلار و در سال 2020، 738 میلیارد دلار بوده و لذا بودجه 2022 این کشور با افزایش قابل توجهی نسبت به سال‌های قبل همراه است.
آلمان سومین کشور با بالاترین بودجه نظامی در اروپای مرکزی و غربی است که در سال ۲۰۲۱ بیش از ۵۶ میلیارد دلار صرف هزینه‌های نظامی خود کرده که ۱.۳درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل داده بود. گفتنی است دولت آلمان در ۲۷ فوریه 2022، ۱۰۰ میلیارد یورو (۱۱۲/۷ میلیارد دلار) از بودجه این سال را به تسلیحات و تقویت بنیه نظامی اختصاص داد و به این ترتیب، از نظر بودجه نظامی در سال 2022، پس از امریکا و چین و در رده سوم جهان قرار گرفت. در دنیای پس از جنگ جهانی دوم این حادثه تاریخی است و بار دیگر آلمان را به‌عنوان یک کشور نظامی‌گر مطرح می‌کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7982/1/623329/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها