امیرعبداللهیان، باقری و شمخانی با حضور در مجلس ، نمایندگان را در جریان آخرین تحولات پیرامون توافق احتمالی قرار دادند

گزارش مذاکرات به خانه ملت


گروه سیاسی/ پاسخ تهران به آخرین ایده‌های پیشنهادی اتحادیه اروپا پیرامون مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین، واقع بینانه و مبتنی بر خواسته‌های بحق کشور بوده است. این حاصل ارزیابی ناظران داخلی و خارجی پس از بررسی اولیه ایده‌های پیشنهادی کشورمان بوده که دو روز پیش به طرف‌های مقابل اعلام شده است. محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در پیامی توئیتری سیاست مقاومت فعال را در کنار قانون اقدام راهبردی مجلس سبب ساز پر شدن دست ایران در مذاکرات جاری دانست و یادآور شد: «امریکا به اشتباه فکر می‌کرد فشار بر ایران هم نتیجه می‌دهد و هم هزینه‌ای ندارد، چون ایران پاسخ نمی‌دهد. اما سیاست مقاومت فعال در کنار قانون اقدام راهبردی مجلس دست ایران را پر کرد و مذاکره از موضع قوت شکل گرفت. مذاکره کنندگان نیز بخوبی از دستاوردهای قانون مجلس صیانت کردند».
قانونی که غربی‌ها را عقب زد
اشاره این مقام مسئول کشورمان به قانون راهبردی به طرحی بازمی‌گردد که آذر ماه ۱۳۹۹ تحت عنوان طرح دوفوریتی «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و پس از تأیید شورای نگهبان به دستور کار قانونی دولت تبدیل شد. قانونی که دولت را موظف می‌کرد در پاسخ تلافی جویانه به بدعهدی امریکا و شرکای اروپایی‌اش شماری از تعهداتی را که پیشتر در چهارچوب توافق هسته‌ای متوقف شده بود، از سرگیرد. از جمله این اقدامات ازسرگیری غنی‌سازی 20 درصد و افزایش ذخیره اورانیوم غنی شده بود که مقام‌های کشورمان در روند اجرا تا ابعادی فراتر از آن هم پیش رفتند. ذیل این اقدام مؤثر در مواجهه با انفعال کشورهای طرف توافق و مذاکرات هوشمندانه‌ای که دولت سیزدهم کمی پس از آغاز به کار به جریان انداخت، دولت «جو بایدن» ناچار به عقب‌نشینی و دست کشیدن از پیگیری خواسته‌های موهومی شد که می‌کوشید از قبال سیاست تحریم‌ها علیه ایران، به آنها دست پیدا کند. این چنین بود که سیاست فشار حداکثری دولت امریکا به پایان خود رسید تا جایی که«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز رسماً این موضوع را مورد تأیید قرار داد. او سه هفته پیش در مقاله‌ای که در روزنامه «فایننشال تایمز» نوشت، به صراحت تأکید کرد که «فشار حداکثری شکست خورده است».
جلسات متعدد در تهران
چند روز پس از آنکه هیأت دیپلماتیک ایران از مذاکرات اخیر وین به تهران بازگشت، جلسات متعدد کارشناسی در سطوح مختلف درباره ایده‌های پیشنهادی از سوی هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا برگزار شد که در نهایت جمع بندی این رایزنی‌ها، دوشنبه شب گذشته در اختیار «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار گرفت. ساعاتی پیش از پاسخ تهران، حسین امیرعبداللهیان در نشستی درباره جزئیات تحولات جاری با بیان اینکه طرف امریکایی در مذاکرات اخیر وین در حد نسبی در 2 موضوع، انعطاف شفاهی خود را بیان کرده است، تأکید کرد که این موافقت باید تبدیل به متن شود. همزمان علی باقری، رئیس هیأت مذاکره کننده در نشستی که از سوی شورای عالی امنیت ملی به ریاست سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور برگزار شد، اعلام کرد که بر اساس راهبردهای تعیین شده، پایان دادن به ادعاهای سیاسی مرتبط با مسائل پادمانی و ایجاد ضمانت‌های لازم برای اطمینان‌یابی از پایداری انتفاع اقتصادی ایران از توافق، محور گفت‌و‌گوهای هیأت مذاکره‌کننده در وین بوده است. پیشتر و در جریان آخرین دور مذاکرات وین، پس از آنکه هیأت ایرانی آخرین نقطه نظرات خود پیرامون موضوعات اختلافی باقی مانده را ارائه کرد، «انریکه مورا»، هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات متن پیش‌نویسی را در اختیار همه طرف‌ها گذاشت و خواستار اعلام نظر پیرامون این متن پیشنهادی شده بود. پس از آن بود که هیأت‌های مذاکره کننده در بازگشت به پایتخت‌ها بالاترین سطح مشورت هارا آغاز کردند که در نهایت جمع بندی این رایزنی‌ها دوشنبه شب گذشته به نماینده اتحادیه اروپا اعلام شد.
بهترین شکل تلاش دیپلمات های ایرانی
جواب تهران به آخرین پیشنهادات روی میز در حالی به اتحادیه اروپا ارسال شد که منابع خبری، آن را پاسخی واقع بینانه و منطقی ارزیابی کردند. پیشنهاداتی که متناظر بر موضوع تحریم‌ها و تضمین‌ها مطرح و همچنین تأکید شد توافق تنها در صورتی می‌تواند احیا شود که پرونده اتهامات سیاسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه کشور برای همیشه مختومه شود. مقام‌های غربی نیز متن پیشنهادی ایران را معتدل و مبتنی بر واقعیات توصیف کرده و آن را نشان دهنده این واقعیت دانستند که ایران می‌خواهد به مذاکره درباره برخی جنبه‌های متن پیش‌نویس موجود از توافق ادامه دهد. پس از آن نیز بررسی متن نهایی پیشنهادی برای احیای برجام و رایزنی با ایالات متحده توسط اتحادیه اروپا آغاز شد.
این درحالی است که «کریس مورفی» نماینده ایالت کنتیکت در مجلس سنای امریکا معتقد است که بازگشت این کشور به توافق برجام، مهم‌ترین کار برای تضمین منافع امریکا در منطقه غرب آسیا است. این سناتور دموکرات و عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا در پیامی توییتری به گزارش شبکه «سی‌ان‌ان» با موضوع آخرین تحولات در رابطه با مذاکرات وین با موضوع توافق هسته‌ای ایران واکنش نشان داد و نوشت: «بازگشت به توافق هسته‌ای ایران، مهم‌ترین کاری است که امریکا می‌تواند برای تضمین منافع‌مان در خاورمیانه انجام دهد. بیایید این کار را انجام دهیم». 
در همین حال «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در مذاکرات وین با استقبال از پاسخ ایران به اتحادیه اروپا تأکید کرد که دیپلمات‌های ایران به بهترین شکل تلاش خود را در راستای تضمین منافع ایران انجام می‌دهند. او در پیامی که در صفحه توئیتری خود منتشر کرده بود در خصوص تلاش تیم ایرانی گفت: «تصمیم‌گیری با مقام‌ها و نمایندگان پارلمان ایران است، قطعاً اما به‌عنوان رئیس هیأت روس در مذاکرات وین درباره برجام، می‌توانم شهادت دهم که دیپلمات‌های ایرانی به بهترین شکل تلاش خود را برای تضمین منافع ایران انجام دادند». از مجموع تحولات جاری به نظر می‌رسد چنانچه امریکا با پیشنهادات ایران موافقت کند، شهر وین در آینده‌ای نزدیک میزبان دور دیگری از گفت‌و‌گوها باشد که طی آن پاسخ همه طرف‌ها و از جمله ایران و امریکا به یک متن مکتوب جامع تبدیل شود.

بــــرش
آمادگی تهران برای تبادل فوری زندانیان با واشنگتن
سخنگوی وزارت امور خارجه از آمادگی ایران برای اجرای فوری توافق با امریکا درباره زندانیان خبر داد و اعلام کرد: «آماده‌ایم با اجرای توافق، ایرانیان بیگناه زندانی شده در امریکا به آغوش خانواده‌های خود بازگردند». ناصر کنعانی روز گذشته درباره اظهارات «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه امریکا و همچنین «رابرت مالی»، نماینده ویژه این کشور در امور ایران درباره موضوع زندانیان گفت: «جمهوری اسلامی ایران به صورت مستقل از برجام، بارها از کانال‌های مختلف آمادگی خود را برای پرداختن به مسأله زندانیان، به طرف امریکایی اعلام کرده است».
وزیر خارجه امریکا پیشتر در اظهاراتی خواستار آزادی زندانیان دوتابعیتی در ایران که به دلایل امنیتی و با حکم دادگاه در حال سپری کردن دوران محکومیت خود هستند، شد و مدعی شده بود که این کشور در تلاش برای آزادی این افراد است و از سوی دیگر «مالی» نیز همین درخواست را مطرح کرده است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی ضمن اعلام آمادگی کشورمان برای اجرای فوری توافق موجود، اعلام کرد: آماده‌ایم با اجرای این توافق ایرانیان بیگناه زندانی شده در امریکا که به اتهام واهی نقض تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی امریکا، قربانی بی‌عدالتی نظام قضایی آن کشور شده‌اند، امکان رهایی و بازگشت سریع به آغوش خانواده‌های خود را داشته باشند». کنعانی افزود: «جای تعجب است که طرف امریکایی به جای عمل و رفع موانع در این زمینه، صرفاً به اجرای نمایش‌های تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7982/1/623324/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها