کاظمی قمی رویکرد ایران را در قبال طالبان و مسائل افغانستان تشریح کرد

تعامل غیررسمی تا شکل‌گیری دولت فراگیر


گروه سیاسی/ نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان در آستانه یک سالگی فرار نیروهای امریکایی از این کشور و حاکم شدن طالبان، رویکرد ایران  را در قبال طالبان و مسائل افغانستان تشریح کرد و گفت:  جمهوری اسلامی، سیاست تعاملی با طالبان را بر پایه حمایت از مردم افغانستان دنبال کرده اما تا زمانی که دولت مشارکتی و فراگیری شکل نگیرد، دولتی را به رسمیت نمی‌شناسد.
به گزارش ایرنا، حسن کاظمی قمی موضوع حقابه، امنیت مرزها، مبارزه با مواد مخدر و تروریسم را جزو ملاحظات جمهوری اسلامی در رابطه با طالبان دانست و گفت: با گذشت یک‌سال با این سیاست‌ها به بخش قابل توجهی از آن اهداف فائق آمدیم.
 تأکید ایران بر حکومت مشارکتی 
کاظمی قمی با بیان اینکه جریانی در افغانستان حاکم شده که دنبال یک حکمرانی کامل است و این در حالی است که جمهوری اسلامی بر حکومت مشارکتی تأکید دارد و مصلحت مردم افغانستان و امنیت منطقه را در گرو شکل‌گیری حکومتی مشارکتی می‌‌داند و به رهبران طالبان هم گفته است، تأکید کرد: این به مفهوم مداخله نیست. تأکید ایران این است که باید حکومتی شکل گیرد که خواسته همه مردم افغانستان باشد. کما اینکه تجربه ۴۰ سال نشان داد که هر جریانی در این کشور به تنهایی حاکم شد، دوام نیاورد و جریانی به تنهایی نمی‌تواند با این حجم چالش‌ها دوام بیاورد. وی در این باره افزود: از سوی دیگر منطق ایران می‌گوید که چون قومیت‌های دیگر وجود دارند، اگر احساس کنند که در حاکمیت سهمی ندارند یا مجبور به ترک وطن می‌شوند یا دست به سلاح می‌برند. این گفتمان ما با هیأت حاکمه امروز افغانستان است.
کاظمی قمی با اشاره به 4 برابر شدن مهاجران افغانستان به ایران طی یک سال گذشته و تأثیر افزایش تروریسم و شرایط اقتصادی بر این روند، گفت: با وجود این وضعیت به دنبال ایجاد یک همکاری در حوزه‌های فرهنگی و تجاری بوده‌ایم، زیرا به هر میزان وضع امنیت و اقتصاد افغانستان خراب شود، شاهد سیل مهاجرت و رشد تروریسم در سایه فقر هستیم که امریکا آن را دنبال می‌کند.
اقدامات خرابکارانه امریکا
نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان با بیان اینکه فرار طراحی شده امریکا از این همسایه شرقی ایران قطعاً به معنای شکست و دور ایستایی است، گفت: امریکا اهداف خود را در افغانستان دنبال می‌کند. نظامیان خارج شدند اما سرویس جاسوسی و خرابکارانه کاخ سفید همچنان وجود دارد. وی با بیان اینکه پس از روی کار آمدن طالبان، امریکا به دنبال این بود که ایران را وارد درگیری با طالبان کند، اما ایران از این تله عبور کرد و مسیر همکاری فزاینده را ادامه داد، افزود: کاخ سفید در یک حالت دورایستایی سعی می‌کند افغانستان را بی‌ثبات کند، آنها ۲۰ سال در این کشور هزینه نکردند و کشته ندادند که امروز فضای سرمایه‌گذاری را به چین و روسیه و ایران واگذار کنند. کاظمی قمی در تشریح سیاست امریکا برای ایجاد بی‌ثباتی و آشوب در افغانستان از طریق تقویت  گروه‌های تروریستی مانند داعش و طراحی فتنه‌های قومی و مذهبی، اظهار داشت: امریکا داعش را به افغانستان آورد تا به طالبان فشار بیاورند، شیعیان را تهدید کنند و از سرمایه‌گذاری اقتصادی جلوگیری کنند. 
وی ایجاد فتنه‌های مذهبی و قومی مانند شکل دادن به جریان بلخاب که حتی مورد تأیید سران و علمای شیعه نیست را نیز از جمله این فتنه‌ها دانست و افزود: باید مشخص شود که این گروه‌ها توسط چه کسانی حمایت می‌شوند. تلاش شد که طالبان وارد درگیری نشود و علما و مردم بلخاب از برخی اقدامات جلوگیری کنند.
گروه‌های مقاومت، امریکایی نیستند
کاظمی قمی  با بیان اینکه  امریکا با سوء‌استفاده از مقاومت به دنبال ایجاد درگیری‌ داخلی است در حالی که امریکا در طول ۲۰ سال حضور در افغانستان جلوی مقاومت را گرفتند و آمار زندانیان و ترور رهبران مقاومت در این زمان به دست امریکایی‌ها مشخص بود، تأکید کرد: بر این اساس هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که گروه‌های  مقاومت (به رهبری احمد مسعود) در افغانستان، امریکایی است همچنانکه نشست طالبان با گروه‌های مقاومت بعد از آغاز حکمرانی طالبان اولین اقدام ایران برای ایجاد حکومت فراگیر بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7982/5/623320/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها