در نشست غیرعلنی بهارستان‌نشینان با مسئولان ارشد دیپلماسی مطرح شد

تأکید مجلس بر رعایت قانون اقدام راهبردی


گروه سیاسی/ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست غیرعلنی با مسئولان ارشد مرتبط با مذاکرات هسته‌ای در جریان آخرین تحولات و جزئیات توافق احتمالی قرار گرفتند. آنچه از حاصل نشست نمایندگان با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه، علی باقری رئیس تیم مذاکره‌کننده و محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در خبرگزاری‌ها منتشر شد، از افزایش اطمینان نمایندگان به تیم مذاکره‌کننده و تأیید اقدامات انجام شده در راستای صیانت از منافع ملی حکایت دارد. طرح جزئیاتی از یک جلسه غیرعلنی، سایه روشن وضعیت حاکم بر مذاکرات برای رفع تحریم‌ها از مسیر احیای توافق برجام را ترسیم می‌کند.
گزارش رفع تحریم‌ها به مجلس می‌آید
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توضیح جلسه غیرعلنی دیروز با بیان اینکه مهم‌ترین نکته برای مجلس اهمیت قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها است، گفت: آقای شمخانی هم به آن اشاره داشت که این قانون گام مهمی برای پیشبرد برنامه هسته‌ای کشور و تقویت موضع مذاکرات است. این قانون یکی از سرمایه‌های اصلی ما است. نمایندگان تأکید داشتند که باید ادامه راه براساس همین مسیر باشد. انتظار می‌رود تیم مذاکره‌کننده هم تلاش کنند در متن خروجی مذاکرات به اهداف این قانون توجه شود. به گزارش ایرنا، ابوالفضل عمویی با بیان اینکه اگر با پاسخ جمهوری اسلامی ایران موافقت شود، ما در آستانه یک توافق هستیم؛ نکته کلیدی در اهداف مذاکرات را انتفاع اقتصادی ملت ایران خواند و اظهار داشت: انتفاع اقتصادی به این معنا است که موانع تجارت خارجی ایران رفع شود و محدودیت‌های غیرقانونی فروش نفت برداشته شود. همچنین ما به منابع فروش نفت برای تأمین نیاز مردم کشورمان دسترسی پیدا کنیم. تجار هم چنین روندی را در روند تجارت خارجی دنبال می‌کنند.
وی با تأکید بر اینکه کل مذاکرات به صورت مکتوب دنبال می‌شود، یکی از نواقص توافق قبلی را موضوع راستی‌آزمایی دانست و گفت: هم‌اکنون اصل موضوع پذیرفته شده که هم بازه زمانی برای راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها در نظر گرفته شود و هم اقدامات مختلفی دنبال شود که ایران بتواند راستی‌آزمایی کند که تحریم‌ها به صورت مستمر برداشته شود. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با تأکید بر اینکه روابط ما با پادمان تحت‌تأثیر تلاش‌های سیاسی قرار گرفته است، تصریح کرد: تیم مذاکره‌کننده اصرار دارد برای پایداری یک توافق لازم است موضوعات پادمانی بسته شود.
نیازی به تصویب متن توافق در مجلس نیست
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره اینکه آیا باید متن توافق احتمالی به تصویب مجلس برسد، گفت: طبق ماده ۷ قانون اقدام راهبردی، مجلس از دولت گزارش رفع تحریم‌ها را دریافت می‌کند و این ملاک ما برای تصمیم‌گیری است. یعنی وقتی توافق انجام شود، متن آن منتشر شده و در اختیار همه قرار می‌گیرد و ما هم مسیر عادی نظارت مجلس بر دولت را دنبال می‌کنیم. درباره این مورد خاص گزارش رفع تحریم‌ها است که در مجلس بررسی می‌شود. ولی اسماعیلی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی نیز در این باره با بیان اینکه به تیم مذاکره‌کننده کشورمان برای توافق اختیار تام داده شده است، گفت: هرگونه توافق تیم مذاکره‌کننده کشورمان با طرف مقابل نیازی به تصویب مجلس ندارد. وی با تأکید بر اینکه گزارش ارائه شده از مذاکره قوی و منطقی تیم مذاکره‌کننده فعلی نسبت به تیم مذاکره‌کننده دولت قبل حکایت دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر توپ در زمین امریکا و غرب است و آنها باید با تصمیم درست خود پاسخ مناسب را به بسته پیشنهادی ایران درباره توافق بدهند.
تصمیم سیاسی ایران برای تفاهم گرفته شده است
عباس مقتدایی نایب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در تشریح جزئیاتی از نشست غیرعلنی دیروز گفت: قانون اقدام راهبردی مجلس که تصویب شده، باید در بالاترین سطح رعایت شود و بر آن تأکید کنیم. به عبارتی این انطباق باید صورت بگیرد که روند تفاهم در حال انجام است و تصمیم سیاسی ایران گرفته شده است.
افزایش اعتماد نمایندگان به تیم‌ مذاکره‌کننده
رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه اعتماد وکلای ملت به تیم مذاکره‌کننده افزایش یافته است، گفت: سه موضوع راستی‌آزمایی، رفع تحریم‌ها و ارائه تضمین در توافق نهایی محقق شده است. حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی درباره جلسه غیرعلنی روز چهارشنبه مجلس با مسئولان ارشد دیپلماسی تأکید کرد: انتظارات نمایندگان در مورد مذاکرات انقلابی، قوی و اعمال ظرافت در مذاکرات هسته‌ای بر آورده شده است. وی با بیان اینکه ممکن است تردید و دودلی در برخی از رسانه‌ها وجود داشته باشد، گفت:  تردیدها و شبهات نمایندگان در مورد توافق برطرف شده و اعتماد وکلای ملت به تیم مذاکره‌کننده و سیاست‌هایی که در مذاکرات اعمال شده، افزایش یافته است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7982/5/623319/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها