11 میلیـون تومـان علی‌الحسـاب در حسـاب معلمـان


گروه سیاسی/ روز گذشته در پایان جلسه هیأت وزیران، تعدادی از وزرا و اعضای دولت در میان خبرنگاران حضور یافتند. برای توضیح علت استقبال اعضای کابینه برای حضور در حیاط دولت می‌‌توان چند دلیل متصور بود: نخست تأکید رئیس جمهور مبنی بر اینکه دولتمردان و مدیران دستگاه‌های اجرایی دستاوردهای دولت را با مردم در میان بگذارند و دیگری نزدیک شدن به هفته دولت و ضرورت تبیین اقدامات انجام شده و علت سوم هم می‌‌تواند توجه و اعتنای بیش از پیش اعضای کابینه برای پاسخ به سؤالات رسانه‌ها و اقناع افکار عمومی باشد. مجموعه این شرایط باعث شد تا روز چهارشنبه، روز شلوغ و پررفت و آمدی در حیاط ساختمان دولت باشد. گزارش حاشیه‌های جلسه روز گذشته هیأت دولت که آخرین جلسه در پایان یک‌سالگی دولت بود را بخوانید. 

   مرتضوی: تصویب 5 هزار طرح عمرانی در سفرهای استانی
معاون اجرایی رئیس جمهور در تشریح رویکردهای دور دوم سفرهای استانی، با بیان اینکه اولویت در این سفرها، نظارت بر اجرای مصوبات و سپس مصوبات جدید است، اعلام کرد: در یک بازه زمانی کمتر از یک سال رئیس جمهور ٣١ سفر استانی و ٧ سفر موضوعی به داخل کشور داشت که در مجموع بیش از ٩٠٠ مصوبه در برداشته که حدود پنج هزار و دو طرح عمرانی که عمدتاً نیمه تمام هستند را در بر می‌گیرد. سیدصولت مرتضوی با تأکید بر اینکه محوریت این سفرها به صورت تلفیقی، نظارت بر اجرا و تصویب مصوبات جدید خواهد بود، اضافه کرد: اجرای مصوبات مدام در حال پایش هستند و گزارش آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین گروهی مشخص شده و میزان اجرای مصوبات سفرهای استانی را ارزیابی خواهد کرد. معاون اجرایی رئیس جمهور درباره  ۱۴ سفر استانی رئیس جمهور که پس از فروردین امسال انجام شد، اظهار کرد: دولت برای تأمین منابع جاری، تلاش‌های بسیاری انجام داد تا بدهی‌های گذشته جبران شود، باوجود این، در مردادماه حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان از محل منابع عمومی تزریق شده و تا پایان ماه تزریق دیگری انجام خواهد شد و در نهایت بیش از تعهدات خود از محل منابع عمومی منابع تزریق کرده‌ایم.

   محرابیان: پیگیری برای تأمین حقابه‌های داخلی و خارجی 
وزیر نیرو گفت: در بحث تالاب‌ها مهم‌ترین موضوعی که دنبال می‌کنیم تأمین حقابه تالاب‌ها است، چون در برخی نقاط کشور به خاطر خشکسالی‌ها امکان تأمین آب فراهم نیست. علی اکبر محرابیان گفت: ما به این دلیل پیگیری می‌کنیم که نخست سهم محیط زیست از حقابه‌ها داده و سپس رهاسازی و مشکلات مرتفع شود. بعضاً کشت‌های غیرقانونی در مسیر این تالاب‌ها انجام می‌شود که پیگیر این موضوع هم هستیم. وی درباره اعمال قبض آب و برق برای خانه‌های خالی، گفت: منتظر تصویب آیین‌نامه هستیم. مکلف به اجرای آیین‌نامه‌ها در چهارچوب قانون و مقررات هستیم. فعلاً از خانه‌های خالی فقط حق اشتراک دریافت می‌شود.  وزیر نیرو درباره پیگیری حقابه ایران از رود هیرمند، گفت: سهم ما هم در هیرمند و هم در حوزه ترکیه در دستور کار دولت است تا حقابه قانونی تأمین شود. محرابیان با اشاره به معاهده ۱۳۵۱ با افغانستان ادامه داد: پیگیری می‌کنیم تا این حقابه تأمین شود. البته مشکل سازه الحاقی به سد داشتیم که طرف افغانستانی تعهد کردند اجازه ندهند قطره‌ای آب به منطقه لم یزرع گوته زره وارد شود.

   میرکاظمی: مأموریت رئیس جمهور برای ترمیم حقوق بازنشستگان و کارمندان
رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سؤالی درباره چرایی اجرایی نشدن مصوبه افزایش حق پرستاری جانبازان و خانواده‌های شهدا، گفت: هر آنچه که مصوب قانونی است باید انجام شود. سیدمسعود میرکاظمی ادامه داد: بحث‌هایی برای همین افزایش ۵۷ درصدی حق پرستاری جانبازان و خانواده‌های شهدا در دولت مطرح است که امیدواریم نهایی شود.  میرکاظمی با بیان اینکه رئیس جمهور مأموریت داد تا ترمیمی در رابطه با حقوق کارمندان و بازنشستگان لشکری و کشوری انجام شود، اظهار کرد: البته با این فرض که موجب خلق پول و استقراض نشود. وی افزود: جلساتی برای بررسی افزایش منابع و مدیریت مصارف برگزار شده و در حال برگزاری است اما این جلسات نهایی نشده که امیدواریم در چند روز آینده به جمع‌بندی برسیم. معاون رئیس جمهور با بیان اینکه نخست باید دید توان این کار را داریم یا نه، گفت: چون نمی‌شود پرداختی انجام بدهیم که پس از آن مجبور شویم خلق پول کنیم و تورم بیشتری به مردم تحمیل شود، بنابراین اینکه بتوانیم منابعی تأمین کنیم یا مدیریتی بر هزینه‌ها انجام بدهیم تا بتوانیم حقوق‌ها را ترمیم و جلو برویم. میرکاظمی اضافه کرد: پس از سیر مراحل قانونی این امر اجرایی می‌شود.
پرداخت 11میلیون تومان به حساب معلمان
میرکاظمی همچنین درباره پرداخت مبلغ حداقلی و علی‌الحساب به معلمان در راستای اجرای رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: از آنجا که این روند هنوز آماده نشده است و مقداری طولانی شده، با وزیر آموزش و پرورش توافق کردیم این ماه مبلغی را به عنوان علی‌الحساب پرداخت کنیم و زمانی که احکام به سرانجام رسید نیز مابه‌التفاوت پرداخت شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: این مبلغ علی‌الحساب سرانه حدود یک میلیون تومان به ازای هر ماه است؛ شش ماه از سال قبل بوده و پنج ماه هم در سال جاری است که مجموعاً 11 ماه می‌شود. این ماه حدود 11 میلیون تومان علی‌الحساب واریز می‌شود تا زمانی که احکام آماده شد، ما بلافاصله کارسازی می‌کنیم که هم مطالبات گذشته پرداخت شود و هم ماهانه طبق سقف بودجه در نظر گرفته شده، پرداخت‌ها انجام گیرد.

   خاندوزی:  بخشودگی بدهی مالیاتی فعالان اقتصادی در هفته دولت 
وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: به منظور مساعدت با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی که نتوانستند بدهی مالیاتی خود را بپردازند، از ۲۹ مرداد تا ۱۰ شهریور مشروط بر پرداخت اصل بدهی مالیاتی تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان برای فعالان حقیقی و تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان برای فعالان حقوقی بخشودگی ۱۰۰ درصد مالیاتی انجام خواهد شد. سید احسان خاندوزی گفت: فعالان اقتصادی در این بازه زمانی می‌توانند تسویه حساب مالیاتی خود را انجام دهند. وی درباره واگذاری اموال دولت گفت: موفق شدیم مصوبه‌ای از شورای عالی هماهنگی اقتصادی بگیریم که طبق این مصوبه کمیته‌ای با عنوان «هیأت مولدسازی دارایی‌های دولت» با اختیارات ویژه شکل بگیرد و در فروش دارایی‌های مازاد دولتی اختیار کامل وجود داشته باشد. وزیر اقتصاد، یکی از بهترین روش‌های تأمین کسری دولت را همین فروش اموال آزاد و دارایی‌ها عنوان کرد و گفت: به تبع آن هیچ آسیبی هم به وضعیت اقتصادی مردم وارد نمی‌شود. خاندوزی با بیان اینکه این پیش‌نویس آماده شده و امیدواریم بعد از ارسال و تأیید مقام معظم رهبری یک اقدام جهش‌گونه را در نیمه دوم سال جاری داشته باشیم، افزود: امیدواریم با گرفتن این مصوبه بتوانیم تکلیفی را که قانون برعهده ما گذاشته است و برای تأمین ۲۰ هزار میلیارد تومان تأمین مالی از این طریق داشته باشیم، انجام دهیم. وزیر اقتصاد ادامه داد: با وجود فروش نفت و درآمد مالیاتی به جهت رشد هزینه‌های دولت و مجموع کسری بودجه، همچنان وضعیت مدیریت و انضباط بخشی به هزینه‌های دولت در دستور کار اولیه ستاد اقتصادی دولت است. وی گفت: ما امسال ۴۰ درصد برای سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی کنار می‌‌گذاریم و آنچه برای دولت باقی می‌ماند به اضافه ۱۴ و نیم درصد سهم نفت، ۴۶ درصد از کل فروش نفت است. از طرفی ماهانه ۲۷ هزار میلیارد تومان پرداخت یارانه‌های جدید را داریم که سال قبل این را نداشتیم و ۱۷ تا  ۱۸ هزار میلیارد تومان به صندوق‌های بازنشستگی لشکری و کشوری و فولاد پرداخت می‌‌شود. خاندوزی ادامه داد: سیاست دولت این است که اگر درآمدی می‌‌ماند، برای کسری بودجه صرف شود. تلاش ما این است که صادقانه کمک کنیم کسری بودجه کم شود و تورم کم شود و قدرت خرید مردم افزایش یابد. خاندوزی تصریح کرد: ما در چهارماه اول امسال 6 برابر چهار ماه اول سال گذشته هزینه بازپرداخت اوراق مالی دولت را دادیم یعنی نه تنها دولت از میزان انتشار اوراقش به طور خالص منفعت بودجه‌ای نمی‌برد، بلکه به صورت منفی آن را به بازار سرمایه برمی‌گرداند. این رقم در چهار ماهه نخست سال گذشته ۷ هزار میلیارد تومان بوده است، اما امسال  ۴۲ هزار میلیارد تومان شده است. وی همچنین درباره نحوه برخورد بازار با شرایط دستیابی به توافق یا عدم توافق هسته‌ای، گفت: چه توافق خارجی صورت بگیرد و چه نگیرد، مهار تورم دستور کار اول دولت است.

   زارع‌پور: افتتاح شبکه فیبر نوری منازل 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از افتتاح شبکه فیبر نوری منازل در هفته دولت خبر داد و گفت: با افتتاح این شبکه فیبر نوری، سرعت اینترنت بهبود می‌یابد. عیسی زارع‌پور افزود: در کنار آن سرعت اینترنت تلفن همراه هم افزایش خواهد یافت. وزیر ارتباطات از رسیدن به وضعیت پایدار ماهواره خیام خبر داد و گفت: تا یکی دو هفته آینده اولین تصاویر از این ماهواره دریافت می‌شود. زارع‌پور اختلال ایجاد شده در شبکه اجتماعی اینستاگرام در روزهای اخیر را به دلیل مشکلات فنی عنوان و اظهار کرد: در حوزه اینترنت ثابت مشکلاتی وجود دارد و وضعیت اینترنت ثابت خوب نیست که در تلاش برای بهبود آن هستیم؛ افزایش سرعت اینترنت حق مردم است و برای احقاق آن تلاش می‌کنیم. این اختلال بر اثر یک مشکل فنی بوده است. 

   فاطمی‌امین: مسیر «تفکیک وزارت صمت» باید در مجلس طی شود
وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تفکیک این وزارتخانه گفت: طرحی در مورد تفکیک وزارت صمت در مجلس بررسی شده و دولت با آن طرح موافقت کرده است. یعنی باید این مسیر در مجلس طی شود. سیدرضا فاطمی امین گفت: تصمیم لازم را مجلس باید بگیرد. 

   ساداتی نژاد: تولید بیش از 7 میلیون تن گندم
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه خودکفایی ما در تولید آرد در سال‌های گذشته سینوسی بوده است، گفت: نگاه دولت ایجاد پایداری خودکفایی در تولید گندم نان است و به تولید ۹ میلیون تن گندم خبازی نیاز داریم. سید جواد ساداتی‌نژاد درباره مأموریت‌های رئیس‌جمهور به این وزارتخانه در جلسه نظارت ستادی گفت: محوری‌ترین مسأله‌ مطرح شده از سوی رئیس جمهور در این بازدید، تأمین پایدار غذای باکیفیت، سالم و ارزان با منشأ داخلی بود که بحث تنظیم بازار، سلامت غذا، افزایش بهره‌وری، کاهش دلالی و حمایت از تولید داخل در آن لحاظ شده باشد. وی عنوان کرد: با افزایش قیمت خرید تضمینی و کاهش قیمت کود، عملاً تغذیه خاک افزایش یافته و امسال تولید گندم از مرز هفت میلیون تن گذشت و خوشبختانه شرایط مطلوبی در تولید گندم داریم. وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال زراعی آینده همین مسیر را پیش خواهیم رفت و نگاه ما پایداری خودکفایی در تولید گندم نان است. ما در سال‌های گذشته خودکفایی داشتیم اما این حرکت سینوسی بود و ما به دنبال پایداری این امر هستیم، زیرا به ۹ میلیون تن گندم خبازی برای رسیدن به این خودکفایی نیاز داریم. 

​​​​​​​   اوجی: اعزام تیم ایرانی برای اطفای حریق مخازن نفت کوبا 
وزیر نفت هم در حیاط پاستور از اعزام یک تیم از جمهوری اسلامی ایران برای اطفای حریق مخازن نفت عازم کوبا  خبرداد و گفت که هفته گذشته مخازن نفت کوبا دچار حریق شد و جمهوری اسلامی ایران بابت همکاری که با این کشور دارد، تیمی از متخصصان اچ پی سی را برای اطفای حریق و خاموش کردن مخازن اعزام کرد. جواد اوجی ادامه داد: اطفای حریق کارساز بوده و دولت کوبا از این کمک تشکر کرده‌ است. 

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7982/2/623315/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها