اخبار


بخشودگی جرایم مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی

سازمان امور مالیاتی در اطلاعیه‌ای از بخشودگی جرایم مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی به مناسبت هفته دولت خبر داد.
سازمان مالیاتی، در این اطلاعیه آورده است: قابل توجه مؤدیان مالیاتی به مناسبت گرامیداشت هفته دولت و تکریم مؤدیان مالیاتی، بخشودگی جرایم مالیات و عوارض هر سال/دوره برای مؤدیانی که تا تاریخ ۱۴۰۱/۶/۱۰ نسبت به پرداخت بدهی مالیاتی سال یا دوره مربوطه اقدام کنند، در خصوص اشخاص حقیقی تا سقف دومیلیارد ریال و در مورد اشخاص حقوقی تا سقف سه میلیارد ریال بدون پیش شرط به مدیران کل امور مالیاتی تفویض می‌شود.

 
جزئیات درآمد ۲۳۰ هزار میلیاردی از مالیات

بررسی عملکرد درآمدهای مالیاتی کشور تا پایان تیرماه امسال نشان می‌دهد ۲۳۱.۴ هزار میلیارد تومان مالیات گرفته شده است. به گزارش ایسنا، در عملکرد درآمدهای مالیاتی کشور تا پایان تیر ماه سال‌جاری ۲۳۱.۴ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی ثبت شده است. جزئیات این میزان درآمد مالیاتی نشان می‌دهد که از محل مالیات اشخاص حقوقی حدود ۵۷.۶ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل شده است.
همچنین سازمان امور مالیاتی از محل مالیات بر درآمدها و ثروت به ترتیب تقریباً ۲۴.۵ هزار میلیارد تومان و ۵۳۴۶ میلیارد تومان درآمد داشته است.علاوه‌بر این، حدود ۸۷.۶ هزار میلیارد تومان و ۵۶.۲ هزار میلیارد تومان درآمد از محل مالیات‌های مستقیم و کالا و خدمات حاصل شده است.


کشف ارتشای ۴۵ هزار دلاری مأمور متخلف مالیاتی

دادستان انتظامی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور ضمن اشاره به عزم جدی نظام مالیاتی برای برخورد با مفاسد اداری، از دریافت رشوه ۴۵ هزار دلاری توسط رئیس گروه مالیاتی و کارشناس ارشد شاغل در یکی از ادارات امور مالیاتی خبر داد.
به گزارش سازمان مالیاتی ایران، سیدمحسن خوانساریان تأکید کرد: پیشگیری از وقوع جرم و مبارزه با مفاسد اداری از برنامه‌های مهم نظام مالیاتی است و سازمان امور مالیاتی کشور از تمام توان و ظرفیت خود برای ارتقای سلامت نظام اداری بهره می‌برد.
وی با اشاره به اینکه برخورد با مصادیق جرم و فساد اداری، جریانی مستمر در سازمان امور مالیاتی کشور است که با جدیت دنبال شده و به هنگام اطلاع‌رسانی عمومی می‌شود، اظهار داشت: با اطلاع قبلی دادستانی انتظامی مالیاتی و حضور مأموران دادستانی در محل تخلف، ۴۵ هزار دلار از این دو نفر به‌عنوان رشوه کشف شد.
دادستان انتظامی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص جزئیات کشف و شناسایی تخلف یاد شده گفت: حسب اشراف اطلاعاتی دفتر این دادستانی مستقر در امور مالیاتی یکی از ادارات کل مشخص گردید رئیس گروه شاغل در این اداره کل، قصد اخذ وجه من غیر حق از مؤدی مالیاتی را دارد.
وی ادامه داد: با پیگیری‌های به عمل آمده محل قرار بین مؤدی و مأموران مالیاتی مذکور که به همراه حسابرس ارشد مالیاتی خود در محل فعالیت مؤدی حضور یافته بود، مشخص و با حضور نامحسوس در محل مبادله مبلغ ۴۵ هزار دلار، به‌عنوان رشوه کشف شد. این دو مأمور مالیاتی توسط افسر اداره آگاهی که با هماهنگی دادستانی انتظامی مالیاتی سازمان امور مالیاتی و با دستور قضایی در محل حضور یافته بود، بازداشت شدند.
دادستان انتظامی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور تصریح کرد: با بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد رئیس گروه مالیاتی بازداشت شده از مؤدیان مالیاتی دیگری نیز رشوه دریافت کرده و ابعاد تخلف این مأمور مالیاتی در دست بررسی است.
وی عنوان داشت: پرونده این مأموران مالیاتی مذکور جهت رسیدگی و صدور حکم به مراجع قضایی ذی‌ربط ارسال شد.
 

 جزئیات مسدودسازی وجوه حساب‌های بانکی صادرکننده چک برگشتی

براساس قانون جدید چک تمام حساب‌های بانکی صادرکننده چک برگشتی به اندازه مبلغ چک برگشتی مسدود خواهد شد و فرد ذی‌نفع می‌تواند با مراجعه به مراجع قضایی نسبت به وصول مبلغ چک برگشت خورده اقدام کند.
به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، در قانون جدید چک، همه حساب‌های فردی که چک برگشتی را صادر کرده، مسدود خواهد شد که این فرایند در قالب سامانه «محچک» اجرایی می‌شود.
مسدود‌سازی وجوه حساب‌های بانکی صادرکننده چک برگشتی به اندازه مبلغ باقی مانده از چک برگشتی است؛ به نحوی که در این فرایند از برگشت خوردن چک جلوگیری نمی‌شود بلکه وجوهی که فرد در تمام بانک‌ها دارد به‌اندازه مبلغ آن چک برگشتی مسدود خواهد شد. یعنی فرض کنید که شخصی بخشی از مبلغ چک را در حساب خود دارد، آن میزان مبلغ در نظر گرفته و پرداخت می‌شود و بقیه مبلغ، یعنی آن مانده و کسری چک برگشتی در تمامی بانک‌ها به میزان آن مبلغ مسدود خواهد شد.
در همین باره مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، این اقدام را گام مهمی در کاهش چک‌های برگشتی دانست و گفت: با مسدود‌سازی وجوه حساب‌های بانکی صادرکننده چک برگشتی، تبعات مربوط به برگشت خوردن چک‌ها افزایش پیدا خواهد کرد و درنتیجه، افراد نهایت دقت را خواهند داشت تا چک‌ها کمتر برگشت بخورند. ضمن اینکه در حال حاضر چند ده هزار چک برگشتی روزانه در کشور داریم که عدد بالایی است. فکر می‌کنیم با اجرایی شدن این بخش از قانون، طبیعتاً این آمار کاهش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.
پس از مسدود شدن حساب‌های بانکی مربوط به فردی که چک برگشتی را صادر کرده، فرد ذی‌نفع می‌تواند با مراجعه به قوه قضائیه ادامه روند را پیگیری کند و مبالغ طبق دستور قوه قضائیه صادر و برداشت می‌شود و بعد از رضایت فرد ذی‌نفع چک، وجوه مسدود شده هم آزاد خواهد شد.
این اقدام در راستای کاهش تعداد چک‌های برگشتی، با هدف احقاق حق ذی‌نفعان چک‌های برگشتی، افزایش اعتبار چک در بین مشتریان و همچنین تمایل و اعتماد بیشتر مشتریان بانکی به استفاده از چک در معاملات صورت گرفته است. تا پیش از این اگر چکی برگشت می‌خورد با صادرکننده چک برگشتی از طرف بانک تماس گرفته می‌شد و مهلت کوتاهی به صادرکننده چک داده می‌شد تا چک برگشت نخورد و حتی در صورتی که صادرکننده چک برگشتی در بانک‌های دیگر سپرده داشت بانک اجازه مسدود کردن سپرده‌ها را نداشت؛ اما در حال حاضر مراحل مسدودسازی حساب‌های بانکی فرد از زمان برگشت خوردن چک با ارسال اطلاعات به بانک مرکزی به‌صورت خودکار انجام خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7982/13/623263/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها