اخبار


وزیر جهاد کشاورزی:
شرایط مطلوبی در تولید گندم داریم

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بازدید رئیس جمهور از وزارت جهاد کشاورزی گفت: محوری‌ترین مسأله‌ای که رئیس ‌جمهور در این بازدید مطرح کرد، تأمین پایدار غذای باکیفیت، سالم و ارزان بود.
به گزارش مهر، جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه جلسه نشست وزیران در جمع خبرنگاران با اشاره به بازدید رئیس‌جمهور از وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: محوری‌ترین مسأله‌ای که رئیس‌ جمهور در این بازدید مطرح کرد، تأمین پایدار غذای باکیفیت، سالم و ارزان با منشأ داخلی بود که بحث تنظیم بازار، سلامت غذا، افزایش بهره‌وری، کاهش دلالی و حمایت از تولید داخل در آن لحاظ شده باشد. وی با بیان اینکه از ابتدای دولت حمایت از تولید داخل در حوزه کشاورزی با «کشاورزی قراردادی» شروع شده است، عنوان کرد: افزایش قیمت خرید تضمینی و کاهش قیمت کود، عملاً افزایش تغذیه خاک را باعث شده و امسال ما از مرز هفت میلیون تن تولید گذشتیم و شرایط مطلوبی در تولید گندم داریم.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه نتیجه این رخدادها درخصوص گندم و کود مشخص شده است، گفت: در سال زراعی آینده همین مسیر را پیش خواهیم رفت و نگاه ما پایداری خودکفایی در گندم و نان است. ما در سال‌های گذشته خودکفایی داشتیم اما این حرکت سینوسی بود و ما به دنبال پایداری این امر هستیم.

 
صادرات مرکبات ایران برای اولین بار به چین

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای نخستین بار مرکبات ایرانی به چین صادر می‌شود.
به گزارش مهر، محمدمهدی برومندی، معاون وزیر در امور باغبانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه فناوری‌های بخش نوین کشاورزی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در جهت ارتقای صادرات محصولات کشاورزی گفت: اخیراً در این زمینه تفاهمنامه‌ای با چین امضا شده که بر این اساس قرار است مرکبات ایرانی برای اولین بار به چین صادر شود.
معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: سالانه حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تن مرکبات از کشور خارج می‌شود که امسال تولید مرکبات در کشور نیز نسبت به سال‌های گذشته افزایش قابل توجهی دارد. به گفته وی، چینی‌ها بیشتر خواستار لیموشیرین ایران هستند.
برومندی افزود: صادرات مرکبات به کشور چین از سال جاری آغاز می‌شود. وی همچنین به صادرات سیب درختی به کشور پاکستان اشاره و تصریح کرد: میزان این صادرات نیز در ماه‌های آینده توسعه پیدا می‌کند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اینکه بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای کشور، قیمت میوه افزایش چشمگیری داشته است، گفت: هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی به طور کلی افزایش پیدا کرده ضمن اینکه بحث قیمت تابع عرضه و تقاضاست.
برومندی اظهار داشت: البته قیمت میوه در باغ یک مسأله و قیمت آن در بازار و مصرف کننده مسأله دیگری است و تمام اینها را باید به شکل یک زنجیره در نظر بگیریم.

 
افزایش 20 تا 30 درصدی تولید برنج

جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج ایران گفت: برخلاف آنچه تصور می‌شد تا امسال با کاهش تولید برنج روبه‌رو شویم، اما بارندگی‌های اخیر موجب افزایش کمی و کیفی تولید برنج در شمال کشور شد که همین امر در روند کاهش قیمت این محصول اثرگذار است.
دبیر انجمن برنج ایران در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: طبق آمارها عمده تولید برنج کشور مربوط به استان‌های شمالی کشور (گیلان، مازندران و گلستان) است، یعنی از ۶۰۰ هزار هکتار اراضی برنج کشور، به طور قطع ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار هکتار مربوط به استان‌های مذکور است؛ بنابراین روند تولید این استان‌ها در قیمت این محصول تأثیر بسزایی دارد. دبیر انجمن برنج ایران یکی دیگر از دلایل افزایش تولید برنج را علاوه بر شرایط آب‌وهوایی مناسب، استقبال کشاورزان از کشت دوم برنج (برنج رتون) دانست و افزود: به دلیل افزایش قیمت این محصول در کشور بخش عمده‌ای از کشاورزان مازندرانی اقدام به کشت دوم این محصول کرده‌اند که موجب افزایش تولید شده است.
علیزاده شایق بیان کرد: بر اساس برآوردها به نظر می‌رسد امسال میزان تولید برنج بیش از2 میلیون و ۲۵۰ هزار تن باشد که رقم خوبی است. وی اضافه کرد: برای کشت دوم برنج به طور معمول کشاورزان در اسفندماه خزانه برنج می‌گیرند، البته امسال این اقدام در بهمن‌ماه رخ می‌دهد و برداشت این محصول در اوایل مردادماه صورت می‌گیرد؛ بنابراین کشاورز بلافاصله به کشت دوم می‌پردازد و حتی برای سرعت عمل به‌جای نشاکاری، کشت مستقیم انجام می‌دهد و اواخر مهر و آبان‌ماه برنج کشت دوم نیز روانه بازار می‌شود.
به گفته دبیر انجمن برنج ایران، استان گیلان به دلیل شرایط آب ‌و هوایی خاص امکان کشت دوم برنج را ندارد و بیشتر کشت دوم مربوط به استان‌های مازندران و گلستان است. علیزاده شایق گفت: برداشت مکانیزه برنج، ماه گذشته در استان مازندران و دو هفته قبل در استان گیلان آغاز شده و اکنون با برداشت سنتی برنج با وفور عرضه روبه‌رو خواهیم شد که باعث کاهش روند قیمت‌ها می‌شود.
وی بیان کرد: امسال تفاوتی که با سال‌های گذشته دارد، این است که کاهش قیمت در ابتدای فصل برداشت همانند سال‌های گذشته رخ نداد، زیرا کشاورزان برای فروش با قیمت مناسب‌تر بخشی از شالی‌ها را برداشت و در انبارها نگهداری کردند و شالی را روانه کارخانه‌های شالیکوبی نکردند.
 

قیمت تخم مرغ، 20 درصد زیر قیمت مصوب

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغداران میهن گفت: با اصلاح نظام یارانه قیمت مصوب هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد که با نرخ فعلی ۲۰ درصد اختلاف دارد.
حمیدرضا کاشانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: قیمت کنونی هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان معادل شانه‌ای ۵۸ تا ۶۰ هزار تومان است که با نرخ مصوب  اعلامی ۲۰ درصد و قیمت تمام شده واقعی ۴۵ درصد اختلاف دارد. به گفته او، علی رغم آنکه زیان سنگینی به صنعت طیور وارد شده است، اما خبری از مشوق صادراتی نیست و عملاً صنعت رهاست. کاشانی می‌‌گوید: با توجه به جوجه‌ریزی‌ها پیش‌بینی می‌‌شود که تولید تخم مرغ در شهریور به ۳ هزار و ۳۰۰ تا ۳ هزار و ۴۰۰ تن در روز برسد که حداکثر مصرف داخل ۲ هزار و ۹۰۰ تا ۳ هزار تن است. رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغداران میهن گفت: با اصلاح نظام یارانه طی سه ماه اخیر در مجموع ۳ هزار تن تخم مرغ از مرغداران خرید تضمینی شده که برابر تولید یک روز تخم مرغ کشور است، ضمن آنکه در پرداخت پول بی نظمی صورت گرفته است.
بنابر آمار اعلامی اتحادیه مرغداران از ابتدای سال ۲ هزار تن تخم مرغ صادر شد که مجدد به سبب عدم رقابت با تجار ترکیه متوقف شد و طی چند روز گذشته به سبب زیان مرغداران با پرداخت مشوق از جیب تولیدکننده روزانه ۱۰۰ تن تخم‌مرغ صادر می‌‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7982/9/623245/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها