دبیر اتحادیه صادرکنندگان آبزیان در گفت‌وگو با «ایران» خبر داد

افزایش 70 درصدی صادرات محصولات شیلاتی در 12 ماه گذشته


امین محمودی
خبرنگار
 
علی‌اکبر خدایی، دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان در گفت‌و‌گو با «ایران» در خصوص آخرین وضعیت صنعت آبزیان کشور اظهار کرد: خوشبختانه در 4 ماهه نخست سال‌جاری نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته صادرات آبزیان کشور با رشد محسوسی روبه‌رو شده است.
وی افزود: به لحاظ وزنی صادرات محصولات شیلاتی در چهارماهه نخست سال گذشته 36 هزار و 881 تن بود که با حمایت دولت از صادرکنندگان این میزان در سال‌جاری به 51 هزار و 327 تن رسیده که این امر حاکی از آن است که محصولات شیلاتی به لحاظ وزنی رشدی حدوداً 40 درصدی را تجربه کرده‌اند.
دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان خاطرنشان کرد: به لحاظ ارزشی نیز صادرات محصولات شیلاتی در چهارماهه نخست سال گذشته 50 میلیون و 20 هزار دلار بود که این میزان در سال‌جاری به 85 میلیون و 200 هزار دلار رسیده که این امر حاکی از آن است که محصولات شیلاتی به لحاظ ارزشی رشدی 70 درصدی را در دولت سیزدهم تجربه کرده‌اند.
خدایی با اشاره به‌دلیل افزایش صادرات محصولات شیلاتی در یک سال اخیر گفت: دولت طی یک سال اخیر از سیاست‌های انقباضی خود صرف‌نظر کرد و همراهی بیشتری برای برگشت ارز با صادرکنندگان داشت به طوری که نرخ پایه صادراتی واقعی‌تر شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص جزئیات صادرات محصولات شیلاتی نیزعنوان کرد: میزان صادرات انواع آبزیان دریایی طی یک سال اخیر از 15 هزار تن به 27 هزار تن رسیده که این میزان نشان دهنده رشد 75 درصدی صادرات این محصول دریایی است.
دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان تصریح کرد: میزان صادرات میگو نیز طی یک سال اخیر از 4 هزار و 800 تن به 5 هزار 250 تن رسیده که این میزان نشان دهنده رشد 10 درصدی صادرات این محصول دریایی است.
خدایی در ادامه اظهار کرد: میزان صادرات قزل‌آلا و ماهیان گرمابی کاهشی بوده است به طوری که طی یک سال اخیر صادرات ماهی قزل‌آلا از هزار و 239 تن به 700 تن رسیده و صادرات ماهیان گرمابی نیز به‌دلیل ممنوعیت واردات این ماهی توسط عراقی‌ها در 7 ماه از سال گذشته از 4 هزار و 900 تن به 3 هزار و 300 تن رسیده است.
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به ثابت بودن صادرات کنسرو نیز گفت: میزان خوراک ماهی و مکمل‌ها طی یک سال اخیر با افزایش 53 درصدی از 8 هزار و 500 تن به بیش از 13 هزار تن رسیده است.
وی به مقاصد صادراتی کشورمان نیز اشاره کرد و گفت: طی یک سال اخیر میزان صادرات به کشورهای جنوب شرقی آسیا کاهش یافته و بیشتر آبزیان تولیدی در کشور به کشورهای اوراسیا خصوصاً روسیه صادر شده است.
خدایی افزود: کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله امارات، عراق، قطر، کویت و عمان از دیگر مشتریان محصولات شیلاتی کشور طی یک‌سال اخیر بوده‌اند ضمن اینکه میگوی تولید شده در کشور به اروپا از جمله اسپانیا نیز صادر می‌شود.
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به خسارت‌های سیل به آبزی‌پروران در یک ماه اخیر اشاره کرد و افزود: متأسفانه سیل خسارت‌های جبران‌ناپذیری به واحدهای شیلاتی زده به طوری که طبق اعلام سازمان شیلات حدود 7 هزار تن آبزی در یک ماه اخیر به‌دلیل سیلاب تلف شده‌اند.
دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان تصریح کرد: بخشی از این واحدها بیمه بوده‌اند که صندوق بیمه محصولات کشاورزی در حال بررسی و برآورد میزان دقیق خسارات به آنهاست هر چند که در نهایت 60 درصد خسارات به آنها پرداخت می‌شود زیرا بخش دیگری از این واحدها بیمه نبوده‌اند، لذا از دولت خواهشمندیم که از محل ستاد حوادث غیرمترقبه به این تولیدکنندگان و واحدهای آبزی‌پروری کمک کند.
وی به بازار صادراتی قزل‌آلا نیز پرداخت و گفت:آمارهای سال گذشته نشان می‌دهد که بزرگترین تولیدکننده قزل‌آلا در جهان هستیم ولی تولیدات این محصول صادراتی نبوده و بیشتر برای شب عید و تأمین بازار داخلی بوده است.
خدایی اذعان داشت: با تولیدکنندگان قزل‌آلا جلساتی صورت گرفته تا تولیدات خوبی برای صادرات به دیگر کشورها داشته باشند، این در حالی است که تولیدکنندگان میگو با شناخت بازارهای هدف خود توانسته‌اند 65 درصد از میزان تولیدات خود را روانه این بازارها کنند.
دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان در خصوص بازار داخلی آبزیان نیز خاطرنشان کرد: طی ماه‌های اخیر تلاش کردیم  قیمت محصولات شیلاتی با افزایش روبه‌رو نشوند تا مردم بتوانند همچنان ماهی و دیگر محصولات شیلاتی را خریداری کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7982/9/623243/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها