«ایران» از محاسبات جدید مخارج زندگی در شهرها و روستاها گزارش می‌دهد

سهم 36 درصدی مسکن از کل هزینه های یک خانوار شهری


گروه اقتصادی / آمارها نشان می‌دهد که در سال 1400 معادل 73 درصد کل مخارج خانوارهای شهری کشور غیرخوراکی و 27 درصد نیز خوراکی بوده است؛ همچنین 60 درصد مخارج ساکنان روستاها غیرخوراکی و 40 درصد نیز به خوراک اختصاص یافته است.
به گزارش «ایران»، بررسی کلی گزارش جدید مرکز آمار ایران از وضعیت هزینه‌کرد خانوارهای شهری و روستایی کشور نشان می‌‌دهد که هزینه‌های مسکن به همراه مخارج بخش سوخت و روشنایی، حمل و نقل و ارتباطات و بهداشت و درمان مجموعاً 56 درصد از کل مخارج خانوارهای ساکن در شهرها را تشکیل می‌‌دهد که در این بین سهم مسکن به تنهایی 36 درصد کل مخارج است که این میزان در قالب سهم از سبد هزینه‌های غیرخوراکی تا 49 درصد است. همچنین در بخش روستایی کشور نیز هزینه‌های بخش مسکن، حمل‌ونقل و ارتباطات و بهداشت و درمان از کل مخارج به میزان 41 درصد است که اگر سهم مسکن را از سبد هزینه‌های غیرخوراکی خانوار در نظر بگیریم، مخارج مسکن به میزان 31 درصد هزینه‌های غیرخوراکی را تشکیل می‌‌دهد. بررسی دقیق‌تر ترکیب هزینه‌های خانوار در سال 1400 که از سوی مرکز آمار ایران ارائه شده، نشان می‌‌دهد که در سال گذشته خانوارهای شهری 92 میلیون و 501 هزار تومان هزینه داشته‌اند که 73 درصد از کل هزینه‌ها در این بخش به میزان 67 میلیون و 848 هزار تومان غیرخوراکی و 24 میلیون و 653 هزار تومان معادل 27 درصد نیز خوراکی بوده است. به بیان دیگر، هزینه غیرخوراکی ماهانه زندگی در شهرها طی سال گذشته، 5 میلیون و 654 هزار تومان و مخارج خوراکی ماهانه نیز 2 میلیون و 54 هزار تومان بود.
مسکن به همراه سوخت و روشنایی سهم قابل توجهی از سبد هزینه‌های خانوار را در اختیار دارد به نحوی که 36 درصد کل هزینه‌های ماهانه خانوارهای ساکن در شهرهای کشور طی سال گذشته به مسکن مربوط بوده است. بنابراین، این مسأله نشان دهنده آن است که دولت در این زمینه باید اقدامات ویژه‌ای را در دستور کار داشته باشد و به سرانجام رسیدن پروژه‌های مسکن ملی را با جدیت دنبال کند.
بررسی هزینه‌های بخش مسکن در قالب ترکیب هزینه‌های غیرخوراکی خانوارهای شهری، اهمیت مسأله مسکن و مخارج مرتبط با آن را در شهرها بویژه کلانشهرهای کشور بیشتر نمایان می‌‌کند به نحوی که طبق آمارهای موجود، 49 درصد کل مخارج غیرخوراکی شهرنشینان را مسکن تشکیل می‌‌دهد. به بیان دیگر، در صورت اعمال مدیریت مناسب و سیاستگذاری‌های مؤثر دولت در بخش مسکن، می‌‌توان شاهد کاهش فشار مخارج خانوار از ناحیه مسکن بود.
علاوه بر مسکن، سوخت و روشنایی‌ها که حدود نیمی از مخارج غیرخوراکی خانوارهای شهرنشین را شامل می‌‌شود، برخی اقلام مانند بهداشت و درمان به میزان 14 درصد و حمل و نقل و ارتباطات نیز به میزان 13 درصد مخارج غیرخوراکی خانوار را تشکیل می‌‌دهد. طی سال گذشته، مخارج خانوارهای شهری در برخی اقلام مانند تفریحات و سرگرمی به میزان 2 درصد یا در پوشاک و کفش 5 درصد بوده است.
نگاهی به ترکیب مخارج خوراکی ساکنان در شهرها حاکی از آن است که برخی اقلام مانند گوشت، میوه‌ها و سبزی، آرد و نان و شیر و تخم پرندگان مجموعاً 71 درصد کل مخارج خانوار را در این بخش تشکیل داده است.
همچنین بررسی ترکیب مخارج خانوارهای روستایی کشور در سال گذشته نیز حاکی از آن است که در روستاهای کشور، از کل رقم 51 میلیون و 911 هزار تومان متوسط هزینه کل سالانه، 60 درصد مخارج به میزان 31 میلیون و 208 هزار تومان برای اقلام غیرخوراکی و 40 درصد نیز به میزان 20 میلیون و 703 هزار تومان، برای اقلام خوراکی است. به عبارتی، مخارج ماهانه غیرخوراکی روستایی کشور در سال گذشته، 2 میلیون و 600 هزار تومان و مخارج خوراکی نیز یک میلیون و 725 هزار تومان بود.
در مجموع، مسکن در روستاها 19 درصد کل سبد مخارج را شامل می‌‌شود و به نوعی می‌‌توان گفت ساکنان روستاهای کشور طی سال 1400، حدود یک پنجم درآمد ماهانه خود را برای تأمین مسکن اختصاص داده‌اند که از این منظر نسبت به ساکنان در شهرها و بویژه کلانشهرهای کشور، وضعیت به مراتب بهتری دارند و فشار سنگینی از ناحیه مخارج تأمین مسکن متوجه آنها نیست. اما نگاهی دیگر به آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران در بحث مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی روستایی کشور نشان می‌‌دهد که 21 درصد کل مخارج خوراکی برای گوشت، 22 درصد برای خرید آرد، غلات، نان و فرآورده‌های آن و همچنین 18 درصد نیز برای تأمین میوه و سبزی هزینه شده است.
در بررسی سبد هزینه‌های غیرخوراکی خانوارهای ساکن در روستاها طی سال 1400 باید گفت که سهم مسکن چشمگیرتر و به میزان 31 درصد از کل مخارج است. در سایر بخش‌ها نیز حمل و نقل و ارتباطات 19 درصد و بهداشت و درمان هم 16 درصد سهم داشته‌اند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7982/8/623238/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها