مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با «ایران»

خرید گندم 5/2 میلیون تن بیشتر از سال قبل


وزارت جهاد کشاورزی با تعیین نرخ 11 هزار و 500 تومانی برای خرید تضمینی گندم، تصمیم هوشمندانه‌ای گرفت و مقدمات رسیدن به پایداری در تولید گندم و خوداتکایی در تولید محصول را رقم زد. آمار و ارقام هم گویای تصمیم صحیح دولت در تعیین نرخ تضمینی گندم بود، به‌طوری که طبق آمار، شرکت بازرگانی دولتی پیش‌بینی کرده است تا هفته آینده میزان خرید تضمینی گندم از مرز ۷ میلیون تن عبور کند، در حالی‌که سال گذشته تا این تاریخ تنها چهارونیم میلیون تن گندم خریداری شده بود. رئیس‌جمهور در جلسه اخیر خود در نظارت ستادی وزارت جهاد کشاورزی، تأمین امنیت غذایی پایدار برای کشور را به‌عنوان مهم‌ترین مأموریت این وزارتخانه نام برد و خرید تضمینی نزدیک به ۷ میلیون تن گندم به‌عنوان محصول استراتژیک از کشاورزان را نشانه اعتماد متقابل میان دولت و کشاورزان دانست.

​​​​​​​نفیسه امامی
خبرنگار
 
وزارت جهاد کشاورزی با تعیین نرخ 11 هزار و 500 تومانی برای خرید تضمینی گندم، تصمیم هوشمندانه‌ای گرفت و مقدمات رسیدن به پایداری در تولید گندم و خوداتکایی در تولید محصول را رقم زد. آمار و ارقام هم گویای تصمیم صحیح دولت در تعیین نرخ تضمینی گندم بود، به‌طوری که طبق آمار، شرکت بازرگانی دولتی پیش‌بینی کرده است تا هفته آینده میزان خرید تضمینی گندم از مرز ۷ میلیون تن عبور کند، در حالی‌که سال گذشته تا این تاریخ تنها چهارونیم میلیون تن گندم خریداری شده بود.
رئیس‌جمهور در جلسه اخیر خود در نظارت ستادی وزارت جهاد کشاورزی، تأمین امنیت غذایی پایدار برای کشور را به‌عنوان مهم‌ترین مأموریت این وزارتخانه نام برد و خرید تضمینی نزدیک به ۷ میلیون تن گندم به‌عنوان محصول استراتژیک از کشاورزان را نشانه اعتماد متقابل میان دولت و کشاورزان دانست.
افزایش خرید تضمینی گندم در کشور در اوج ناامنی غذایی در جهان محقق شده است و با توجه به اجرای کشت قراردادی گندم از سال‌جاری، پیش‌بینی می‌شود شاهد رشد بیش‌ازپیش میزان خرید تضمینی این محصول راهبردی در سال آینده باشیم. افزایش خرید تضمینی گندم از گندمکاران در سال‌جاری تاکنون با ۵۲ درصد رشد،دوونیم میلیون تن افزایش داشته است و این در حالی است که فرایند خرید گندم از کشاورزان در استان‌های مختلف کشور همچنان در جریان است.
حدود هفت میلیون تن گندم توسط دولت به طور مستقیم خریداری شده است. علاوه بر این میزان 500 هزار تن بذر توسط کشاورزان استفاده شده و دو‌ونیم میلیون تن هم بخش‌های خصوصی خریداری کرده‌اند که در مجموع میزان تولید گندم را به 9‌ونیم میلیون تن می‌رساند.
هدف‌گذاری دولت برای خرید تضمینی 9 میلیون تنی در سال آینده
سهراب سهرابی، مجری تولید گندم وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به سطح کشت گندم در کشور گفت: سطح کشت گندم در سال زراعی 1401-1400 به 5 میلیون و 870 هزار هکتار در دو بخش آبی و دیم رسید که یک میلیون و 900 هزار هکتار آن به کشت آبی و 3 میلیون و 900 هزار هکتار آن به کشت دیم در 32 استان کشور اختصاص یافت.
وی اضافه کرد: با توجه به وجود اقلیم‌های مختلف در کشور، گندم در اقلیم‌های گرم و خشک، معتدل و سرد کشت می‌شود و تاریخ‌های برداشت و کاشت در هر کدام از این اقلیم‌ها متفاوت خواهد بود. کشت در اقلیم سرد در اواخر شهریور و اوایل مهرماه آغاز می‌شود و اقلیم‌های گرم و خشک تا ماه‌های آذر و دی ادامه پیدا خواهد کرد. با توجه به زمان کاشت، تاریخ برداشت هم تداوم خواهد داشت.
سهرابی درباره دوره زمانی برداشت گندم در کشور گفت: اولین برداشت گندم از 4 فروردین‌ماه آغاز شده و در اقلیم‌های سرد کشور همچنان ادامه دارد؛ ضمن اینکه آخرین برداشت هم تا شهریورماه ادامه دارد.
وی با بیان اینکه طبق آخرین گزارش‌های رسیده به مرز خرید تضمینی 7 میلیون تن گندم رسیده‌ایم، گفت: رسیدن به این حجم از خرید تضمینی گندم با برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی و تهیه بموقع نهاده‌ها انجام گرفته است و ‌هم‌اکنون نیز با توجه به میزان خرید تضمینی نسبت به سال گذشته به رشد 51 درصدی رسیده‌ایم. 
سهرابی تعیین نرخ خرید تضمینی مناسب را مهم‌ترین عامل در رسیدن به رشد 52 درصدی عنوان کرد و افزود: دولت بعد از تعیین نرخ مناسب برای خرید تضمینی گندم، برنامه کشت قراردادی که در 250 هزار هکتار انجام شده است را برای سال بعد به 2 میلیون هکتار افزایش می‌دهد. تحویل کودهای شیمیایی، بیمه کردن، عملیات نظارتی و انتقال دانش در سال‌جاری توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام گرفت و قرار است در سال آینده بذرهای اصلاح شده و کودهای فسفاته و بیمه مزارع هم در اختیار کشاورزان قرار داده شود که در قبال اخذ ضمانتنامه در ازای تحویل محصول و کسر هزینه‌های انجام شده، مابقی به حساب کشاورزان واریز می‌شود.
وی ادامه داد: بیش از 400 هزار تن بذرهای لیبل‌دار اصلاح‌شده تهیه شده است که نسبت به بذرهای کشاورزان عملکرد بهتری دارد و به آنها تحویل داده می‌شود. همچنین کودهای پتاسه، ازته و فسفاته برای کشاورزان تهیه شده و با حمایت دولت، قیمت کود تا 45 درصد کاهش پیدا کرده است. کودهای شیمیایی به عنوان غذای گیاه محسوب می‌شوند و کودهای با کیفیت‌تر می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند.
مجری تولید گندم وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اقدامات دولت در جهت افزایش میزان تولید گندم در کشور بیان کرد: قیمت خرید تضمینی برای سال زراعی 1402-1401 با توجه به محاسبه هزینه‌های تولید و سود متعارف کشاورز، قیمت گندم در کشورهای همسایه و جهان و نرخ تبادل منطقه‌ای، لحاظ می‌شود.
5 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای کشاورزان
سهرابی با اشاره به دیگر اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در حمایت از گندمکاران گفت: 5 هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ 15 درصد برای خرید ماشین‌آلات برای کشاورزان پیش‌بینی شده است. یکی دیگر از دغدغه‌های کشاورزان تهیه نقدینگی برای نهاده‌ها است که از طریق کشت قراردادی این مشکل رفع می‌شود. از طریق این طرح، صنایع وابسته به آرد و نان با کشاورزان قرارداد منعقد می‌کنند و محصول‌شان را خریداری می‌‌نمایند. وی با اشاره به پروژه جهش تولید وزارت جهاد کشاورزی گفت: این برنامه توسط وزارت جهاد کشاورزی و ستاد فرمان اجرایی امام خمینی(ره) در سطح 2/4 میلیون هکتار از دیمزارهای کشور انجام گرفته است و 5000 میلیارد تومان تسهیلات خرید ماشین‌آلات و ادوات دنباله‌بند با نرخ 4 درصد به کشاورزان داده می‌شود؛ ضمن اینکه بعضی از هزینه بیمه‌ها توسط ستاد فرمان اجرایی امام خمینی(ره) پرداخت می‌شود. علاوه بر این موارد، کارشناسانی برای مشاوره فنی و مهندسی و ارائه آموزش در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرند.
مجری تولید گندم وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: کنترل‌بخشی از عوامل زیان‌رسان در مناطقی که کشاورزان دچار مشکلات مالی می‌شوند، در پروژه جهش تولید در دستور کار قرار دارد. سهرابی درباره هدف‌گذاری برای میزان خرید تضمینی گندم برای سال زراعی 1402-1401 گفت: ما هدف‌گذاری خود را برای 9 میلیون تن در سال آینده قرار داده‌ایم تا از این طریق افزایش تولید در واحد سطح و افزایش درآمد برای کشاورز ایجاد کنیم که وابستگی به واردات کاهش پیدا کند.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا خودکفایی در تولید گندم در سال 95 ادامه پیدا نکرد، افزود: حمایت از کشاورزان در تولید گندم با تعیین مشوق‌ها و سیاست‌های حمایتی باعث رسیدن به خودکفایی در تولید گندم و آرد شد اما با کاهش حمایت‌ها میزان تولید و خرید تضمینی گندم کاهش پیدا کرده است. دولت سیزدهم از طریق برنامه‌ریزی قصد دارد با حمایت از کشاورزان بتواند در تولید محصولات اساسی مانند گندم و دانه‌های روغنی نیاز کشور در داخل را تأمین کند و از طریق ارائه مشوق‌ها و اقدامات فنی مانند کاهش قیمت کود و تأمین کودهای شیمیایی و نظارت‌های فنی و مکانیزاسیون بتواند مجدداً رسیدن به خودکفایی را در تولید گندم تکرار کند.
سهرابی بروز خشکسالی و کم‌آبی را یکی از عوامل مهم در کاهش تولید گندم عنوان کرد و افزود: کشور در دو سال قبل با خشکسالی روبه‌رو شد، به طوری‌که در 2 سال قبل به طور میانگین 140 میلیمتر بارندگی داشته‌ایم که در 70 سال قبل بی‌سابقه بوده است درحالی‌که متوسط بارش‌های سالیانه در گذشته به 240 میلیمتر می‌رسید. وی با اشاره به ارزیابی وزارت جهاد کشاورزی برای رسیدن به خودکفایی در تولید گندم گفت: اگر حمایت از کشاورزان ادامه پیدا کند و مشوق‌ها و تسهیلات تداوم داشته باشد، کشور تا 3 سال آینده به خودکفایی در تولید گندم می‌رسد.
سهرابی تصریح کرد: هدف دولت رسیدن به خودکفایی در تولید گندم است و صادرات آن هدف‌گذاری نشده است. اولویت ما تأمین نیازهای داخلی در تولید گندم است و مابقی ظرفیت‌های کشور متمرکز بر تولید نباتات علوفه‌ای و دانه‌های روغنی و کاهش وابستگی کشور به واردات آنها است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7981/1/623190/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها