وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تشریح برنامه‌های دولت در حوزه فضایی عنوان کرد

یک دهه بی مهری به ظرفیت فضایی کشور


گروه سیاسی/ پس از پرتاب ماهواره ایرانی خیام به فضا با موشک روسی، بار دیگر مسأله برنامه‌های فضایی ایران به بحث روز تبدیل شد. برخی اعضای دولت سابق تلاش کردند این ماهواره را به عملکرد خود نسبت دهند، درحالی که بعدها اظهارات وزیر ارتباطات نشان داد اگر دیپلماسی فعال دولت سیزدهم در یک سال گذشته نبود، چه بسا سرنوشت خیام هم نامعلوم بود. اما امروز، با این تلاش‌ها، قرارداد خرید ماهواره خیام، به قرارداد انتقال فناوری ارتقا پیدا کرده است. به این بهانه، درباره کارنامه فضایی دولت گذشته و آنچه بر این صنعت و علم پیشرو در 8 سال گذشت، با وزیر ارتباطات گفت‌و‌گو کردیم. عیسی زارع‌پور معتقد است اگر در سال‌های گذشته به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی و جوانان ایرانی تکیه می‌شد و در حوزه فضایی به خارج نگاه نمی‌شد، چه بسا خیام با ماهواره بر ایرانی در مدار زمین قرار می‌گرفت. این گفت‌و‌گو را بخوانید.
در دولت گذشته به حوزه فضایی بی‌توجهی می‌شد که یکی از نشانه‌های آن برگزار نشدن شورای عالی فضایی بود. آذرماه سال گذشته، این شورا، پس از وقفه‌ای 10 ساله با حضور آیت‌الله رئیسی برگزار شد. وضعیت فضایی ما در 8 سال دولت قبل گذشته چگونه بود؟
کشور ما در دهه 80 حرکت شتاباتی را در عرصه فضایی شروع کرد که نقطه عطف آن در دهه 80، در مدار قرار گرفتن ماهواره امید بود که با ماهواره بر سفیر به فضا پرتاب شد. در ادامه تلاش‌های دیگری هم صورت گرفت، اما متأسفانه در یک دهه گذشته، آنچنان از ظرفیت فضایی کشور استفاده نشد و چه‌بسا مورد بی‌مهری واقع شد. اگر روند شتابان دهه 80 را ادامه می‌دادیم، امروز ماهواره نیم تنی خیام ایرانی را می‌داشتیم که می‌توانست با ماهواره بر ایرانی در مدار قرار گیرد. البته ما در گذشته متوقف نمی‌مانیم، ما معتقدیم گذشته‌ها گذشته و به همین دلیل امروز در دوره جدید، عزم دولت سیزدهم این است که با شتاب عقب‌ماندگی‌های گذشته را جبران کنیم و بتوانیم از مواهب فضا برای ارتقای کارهای روی زمین و خلق ثروت، اشتغال و رفاه برای مردم عزیزمان استفاده کنیم.
گزارش‌ها حاکی از این بود که بودجه و اعتبارات سالانه حوزه فضایی هم بشدت کاهش یافته بود تا جایی که برخی حتی از اعتبار 500 میلیون تومانی هم صحبت کردند.
باید در اظهارنظرهای خود منصف باشیم، بنابراین باید گفت که این مبلغ نبوده. اما واقعیت این است که بودجه بسیار کم بود و متناسب با آنچه که باید باشد، نبود. درحالی که در همین مدت، برخی از کشورهای همسایه ما شاید صدها برابر ما در حوزه فضا سرمایه‌گذاری کردند، درحالی که ما زودتر و آنان دیرتر از ما شروع کرده بودند.
علت این بی‌توجهی را چه می‌دانید؟
من دنبال علت نیستم، اما در هر حال ناشی از سیاست‌هایی بود که در دولت گذشته دنبال می‌شد. نگاه غالب این بود که ما نیازهای فضایی خود را از بیرون تأمین بکنیم و عده‌ای اساساً به توانمندی‌های داخلی اعتقاد نداشتند. حتماً آن جمله معروف که برخی می‌گفتند مزیت نسبی ما آبگوشت بزباش است را شنیدید. این جمله به این معنی بود که نمی‌خواهند باور کنند جوان ایرانی می‌تواند به پیشرفته‌ترین فناوری‌ها هم دست یابد، می‌تواند خودش طراحی کند و خودش فناوری را خلق بکند. درحالی که ما اعتقاد داریم جوان ایرانی ما نه تنها از جوانان کشورهای پیشرفته چیزی کمتر ندارند، بلکه چند سروگردن هم بالاتر است. مسأله این است که باید زمینه را برای آنان فراهم کنیم تا بتوانند استعدادهای خود را به منصه ظهور برسانند. امروز چندین هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد که در شرایط تحریم نیازهای کشور را برآورده می‌کنند.
رویکرد دولت سیزدهم در زمینه فضایی چیست؟
در شورای عالی فضایی مصوبات متعددی داشتیم که یکی از مهم‌ترین مصوبات، این بود که ما تا پایان امسال باید بتوانیم به مدار لئو یا مدارهای زیر 500 کیلومتری دست بیابیم و این دستیابی را تثبیت کنیم. در این زمینه کار روی روال است و در آینده نزدیک، یعنی ظرف یک ماه آینده ما یک ماهواره‌بر جدید تست خواهیم کرد تا ان‌شاءالله بتوانیم این امر را محقق کنیم.
گزارش‌هایی هم وجود داشت که در دولت گذشته به دلیل ملاحظاتی که نسبت به کشورهای بیگانه وجود داشت، ماهواره‌بر ایرانی از سکوی پرتاب خارج شد یا آنکه کشور ایتالیا حاضر نشد ماهواره مصباح را به ما پس بدهد.
اجازه بدهید وارد این حواشی نشویم. ما داریم کار خود را انجام می‌دهیم و درحال تلاش برای پیشرفت صنعت فضایی کشور هستیم. حتماً باید از گذشته‌ها درس بگیریم تا نقاط ضعف تکرار نشود و نقاط قوت را باید تقویت کنیم. اما در هر صورت دستاورد یک دهه گذشته در صنعت فضایی کشور برای مردم عزیزمان مشخص است که این دستاورد چه چیزی بوده است و جایگاهی که می‌توانستیم باشیم کجا بوده است. باوجود این‌ها، ما معتقدیم این مسائل مربوط به گذشته است و باید از آن درس گرفت، اما آنچه مشخص است، این است که دولت مردمی آیت‌الله رئیسی عزم خود را جزم کرده تا در این حوزه بسرعت بتوانیم پیشرفت کنیم و کام مردم عزیزمان را با دستیابی به فناوری‌های فضایی شیرین کنیم.
اهداف سفر اخیر شما به روسیه چه بود؟
ما در این سفر سه رویکرد را دنبال کردیم؛ تبادل فناوری با کشور روسیه، بازارسازی برای شرکت‌های ایرانی و حضور این شرکت‌ها در بازارهای روسیه که این اتفاق افتاد. ما برای عرضه محصولات ایرانی در بازار روسیه چندین قرارداد و تفاهمنامه امضا کردیم که در زمینه برخی از این‌ها، حتی پیش پرداخت هم گرفته شد. این مایه افتخار است که محصول ایرانی، آن هم در حوزه آی‌تی که جزو فناوری‌های های‌تک محسوب می‌شود، اینقدر بلوغ یافته و توسعه پیدا کرده است که کشورهای پیشرفته‌ای مانند روسیه نیز خواهان این محصول هستند و از آنها در شبکه‌هایشان استفاده می‌کنند. در واقع تمرکز ما در این سفر این بود که هرآنچه می‌توانیم به روس‌ها منتقل کنیم و هرآنچه در زمینه فناوری اطلاعات نیاز داریم، بویژه در حوزه زیرساخت‌های ارتباطی، بتوانیم از ظرفیت‌های متقابل روسیه استفاده کنیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7981/1/623182/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها