کارشناسان اقتصادی در گفت‌و‌گو با «ایران» عملکرد اقتصادی دولت را بررسی کردند

30 اقدام شاخص اقتصادی دولت از زبان 30 اقتصاددان


حدیث حدادی
خبرنگار
با وجود این که یک سال دوره زمانی مناسبی برای بررسی عملکرد یک دولت نیست، اما به هر روی می‌توان از اقدامات و برنامه‌های دولت درابتدای راه، آینده را پیش‌بینی کرد؛ این درحالی است که درهمین یک سال اخیر و با‌وجود تمام مشکلاتی که ازسال‌های قبل برجای مانده بود، دولت سیزدهم توانست عملکرد قابل قبولی از خود نشان دهد. موضوعی که 30 اقتصاددان و کارشناس اقتصادی برآن صحه می‌گذارند و به کارنامه دولت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی نمره قبولی می‌دهند. به اعتقاد این کارشناسان، عملکرد موفق دولت سیزدهم در سال نخست را می‌توان در طیف وسیعی از شاخص‌ها و اقدامات بررسی کرد که اصلاح سیاست ارزترجیحی، ارتباط قوی با همسایگان، مهار نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی، ارتقای شفافیت و مبارزه با فساد و... نمونه‌هایی از آن است. کارشناسان اقتصادی معقتدند دولت رئیسی کشور را در شرایط مین‌گذاری شده و با انبوهی از بدهی‌ها تحویل گرفت،‌اما در 12 ماه اخیر اقدامات قابل توجهی انجام داد. در ادامه نظر30 اقتصاددان و کارشناس اقتصادی درباره عملکرد یک ساله دولت سیزدهم را می‌خوانید:

ایجاد زیرساخت برای اصلاحات ساختاری
جمشید عدالتیان / اقتصاددان و فارغ‌التحصیل اقتصاد از دانشگاه کاسل آلمان
دولت سیزدهم در این 12 ماه، اصلاحات ساختاری و بنیادی بسیاری از جمله اصلاح ارز ترجیحی، شفاف‌سازی یارانه‌ها، ثبات نسبی در اقتصاد، کنترل نقدینگی و...انجام داد و پیامدهای مثبتش را در سال‌های آینده خواهید دید.


چند سال دیگر نتیجه تصمیمات اقتصادی نمایان می‌شود
علی‌اکبر لبافی / معاون وزیر اسبق کار
اقدامات دولت سیزدهم در حوزه‌های پولی، ‌مالی، ‌مالیاتی و یارانه‌ای در یک سال اخیر بسیار مشهود است. البته گرانی‌ها همچنان به قوت خود باقی است اما نکته مهم این است که روند افزایشی قیمت، محصول این دولت نیست. دولت سیزدهم اصلاحات بنیادین خوبی انجام داده که نتیجه‌اش چند سال دیگر مشخص می‌شود.


سیاستگذاری بودجه، یکی از اقدامات مناسب دولت سیزدهم
عباسعلی ابونوری / ‌اقتصاددان، ‌دکترای اقتصاد از دانشگاه هند و رئیس سابق دانشکده اقتصاد تهران مرکزیکی از مواردی که می‌توان در خصوص نحوه عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم در یک سال ابتدایی حضورش مورد بررسی قرار داد و آن را محک زد بودجه‌ریزی و سیاست‌های مربوط به آن است که در آن اقدامات خوبی صورت گرفته است. دیگر مثل گذشته هر روز نوسان نداریم و دولت توانسته نوسانات را مدیریت کند.


کنترل نقدینگی، یکی از اقدامات 365 روزه دولت
سجاد پادام / ‌کارشناس سابق مرکز پژوهش‌های مجلس
مدیریت و کنترل نقدینگی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که دولت سیزدهم آن را انجام داده است. همچنین دولت فعلی تلاش کرده اقتصاد داخلی مثل قبل دستخوش نتیجه سیاست خارجی نشود. تلاش شده اقتصاد داخلی ایران با سیاست خارجی گره نخورد که نتایج این اقدام حداقل سه سال آینده نمایان می‌شود.


دولت سیزدهم برای ثبات اقتصادی تلاش می‌کند
حمید حاج‌اسماعیلی / ‌فعال کارگری
معمولاً نتایج برنامه‌های اقتصادی دولت‌ها را در بلندمدت می‌توان مشاهده کرد. می‌توانیم ثمره گام‌هایی را که در یک سال اخیر در بخش اقتصاد برداشته شده در یک سال آینده مشاهده کنیم.


 حذف ارز 4200، گامی مهم که دولت سیزدهم برداشت
محمدصادق علی‌پور / ‌اقتصاددان و مدیرکل سابق مرکز آماراصلاح ارز ترجیحی یکی از اقدامات مهمی بود که دولت فعلی با شهامت انجام داد، زیرا چنین اقدامی نیاز ضروری اقتصاد کشور ما بود. افزایش قیمتی که در حال حاضر و پس از حذف ارز 4200 تومانی ایجاد شده به علت تورم ذهنی افراد جامعه است که بر قیمت کالاها و خدمات تأثیر داشته و آنها را دستخوش افزایش کرده است. اثرات این تورم ذهنی نیز در 3 تا 4 سال آینده از بین خواهد رفت.

​​​​​​​ادامه در صفحه 13

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7979/7/622909/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها