خبرهای تازه از سینمای ایران


نیلوفر ساسانی/ اکران چهار فیلم جدید از چهارشنبه ۲۶ مردادماه خروجی تازه‌ترین جلسه شورای صنفی نمایش است. از میان این چهار فیلم تکلیف زمان نمایش «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار در سرگروه کوروش پیش از این مشخص شده بود و «شب طلایی» یوسف حاتمی‌کیا هم قرار بود از روز پنجشنبه 20 مرداد روانه اکران شود که به خاطر مهیا نشدن شرایط لازم برای اکران از جمله تهیه مواد تبلیغاتی یک هفته به تعویق افتاد. طبق اطلاعاتی که همایون اسعدیان سخنگوی شورای صنفی نمایش از این جلسه در اختیار رسانه‌ها قرار داده است «رؤیای سهراب» به کارگردانی علی قوی‌تن در پردیس شهر آفتاب شیراز و «برای مرجان» ساخته حمید زرگرنژاد در سرگروه ملت تازه‌ترین آثاری هستند که در ترکیب اکران قرار گرفته‌اند.
اضافه شدن 4 فیلم تازه به چرخه اکران
اولین تجربه بلند سینمایی یوسف حاتمی‌کیا که برای اولین بار بهمن ماه سال گذشته و در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر از آن رونمایی شد به موضوع روابط پیچیده درون یک خانواده می‌پردازد که در دوران کرونا و در شب تولد مادربزرگ در یک خانه قدیمی با بحرانی جدی مواجه می‌شوند. در این فیلم مریم سعادت، حسن معجونی، یکتا ناصر، بهناز جعفری، مسعود کرامتی، سوگل خلیق و سینا رازانی حضور دارند.
«ابلق» نرگس آبیار هم از مهم‌ترین فیلم‌های سی‌ونهمین دوره جشنواره فیلم فجر بود که توانست سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کند. آبیار که با «شبی که ماه کامل شد»، «نفس» و «شیار ۱۴۳» به‌عنوان یک فیلمساز زن در سینمای ایران جایگاه خود را تثبیت کرده در فیلم تازه‌اش که بار دیگر با محوریت زنان ساخته به سراغ یک سوژه اجتماعی و مسأله تأمین امنیت زنان رفته است. با اکران این فیلم و در کنار «تی‌تی» هوتن شکیبا و الناز شاکردوست همزمان دو فیلم روی پرده دارند که در قالب زوج هنری حضور یافته‌اند. بهرام رادان، گلاره عباسی، مهران احمدی و گیتی معینی دیگر بازیگران «ابلق» هستند.«رؤیای سهراب» آن طور که کارگردانش علی قوی‌تن اصرار دارد فیلمی بیوگرافی درباره سهراب سپهری نیست بلکه زوایای پنهان و دیده نشده‌ای از این شاعر نامدار معاصر است. قوی‌تن خود نقش سهراب را ایفا کرده و بهاره کیان افشار، ترلان پروانه، لاله اسکندری و... از دیگر بازیگران آن هستند. در «برای مرجان» سومین ساخته حمید زرگرنژاد، بازیگرانی همچون‌ پگاه آهنگرانی، بهزاد جعفری، برزو ارجمند، فریبا متخصص و جمشید هاشم‌پور حضور دارند و در خلاصه داستان آن آمده است: «خوشبختی تو یه رابطه یک چیز کاملاً شانسیه، شاید اینکه دیگران از ما بترسند و مجبورشون کنیم که با ما باشن، قابل اطمینان‌تر از این باشه که عاشقمون باشن...» «دوزیست» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد و «کوزوو» به کارگردانی میثم هاشمی‌طبا از دیگر فیلم‌های تازه اکران هستند که از 20 مرداد ماه به سینماها آمده‌اند. اکران بقیه آثار روی پرده همچون «تی‌تی» آیدا پناهنده، «زالاوا» ارسلان امیری، «علف زار» کاظم دانشی و... همچنان ادامه دارد.
حل شدن مشکل نمایش 4 فیلم
اما از اخبار امیدوارکننده سینما که روز گذشته به نقل از روح‌الله سهرابی و در قالب عملکرد چهارماهه اداره کل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی منتشر شد حل شدن مشکل نمایش چهار فیلم است. «روشن» روح‌الله حجازی با بازی درخشان رضا عطاران که سیمرغ سی‌ونهم جشنواره را برای او به ارمغان آورد، «سه کام حبس» سامان سالور با حضور محسن تنابنده و بازی تحسین شده پریناز ایزدیار و سمیرا حسن‌پور که آنها را نامزد دریافت سیمرغ کرد در کنار «زنبور کارگر» افشین صادقی و «رگ‌های آبی» جهانگیر کوثری با نگاهی به زندگی فروغ فرخزاد، آثاری هستند که به گفته سهرابی مشکل نمایش آنها در حال حل شدن است. آن‌طور که او وعده داده طی یک ماه آینده تکلیف تعداد دیگری از فیلم‌ها که به دلایل مختلف اجازه اکران نداشته‌اند مشخص می‌شود.«برادران لیلا» سعید روستایی، «شیشلیک» محمد حسین مهدویان، «چپ، راست» حامد محمدی و... از جمله آثار پربحث و حاشیه سینما در سال‌های اخیر است که عدم دریافت پروانه نمایش آنها در کانون توجه قرار دارد. اما همان‌طور که سهرابی در این گزارش عملکرد اعلام کرده در همین دوره با وجود حساسیت‌های موجود مجوز نمایش بیش از ۳۸ فیلم سینمایی صادر شده که در میان آنها فیلم‌های حساسیت برانگیز یا متوقف مانده‌ای چون «علف‌زار»، «مجبوریم» (در حال اکران آنلاین)، «ملاقات خصوصی»، «جنگ جهانی سوم»، «بانک‌زده ها»، «انفرادی»، «تفریق»، «بی رؤیا» و غیره به چشم می‌خورد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7979/23/622870/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها