وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین بزرگداشت روز خبرنگار عنوان کرد

تصویب لایحه جامع رسانه‌ای در کمیسیون فرهنگی دولت


نداسیجانی/  آیین بزرگداشت روز خبرنگار با عنوان «روایت اول» روز گذشته، با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید رضا فاطمی امین وزیرصمت و دیگر مدیران فرهنگی و اهالی رسانه در تالار وحدت برگزار شد ؛مراسمی که بخشی از آن اختصاص داشت به بیان درد دل و مطالبات اهالی رسانه و البته خبر ویژه‌ای که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد و آن تلاش برای تصویب لایحه جامع رسانه‌ای در مجلس شورای اسلامی است.همچنین وزیر صمت نیز از اختصاص کمک هزینه ۵۰ میلیون تومانی به خبرنگاران برای خرید لوازم خانگی خبر داد.
محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای صحبت‌های خود، ضمن تسلیت ایام سوگواری ماه محرم در جملاتی گفت: از دوستان معاونت مطبوعاتی که این مراسم را تدارک دیده‌اند، تشکرمی کنم. ایامی که متعلق به خبرنگاران عزیز ما است. البته روز 17 مرداد امسال، که مصادف شد با عاشورای حسینی و براین اساس در اولین فرصت این مراسم را برگزار کردیم تا عمل نمادینی در تقدیر و تشکر از جامعه رسانه‌ای پرتلاش کشورمان باشد.
او در ادامه به درگذشتگان اصحاب رسانه در دوران کرونا اشاره کرده و بویژه از پیشکسوت این حوزه، حجت‌الاسلام سید محمود دعایی یاد کرد و  خاطره این عزیزان را گرامی داشت. اسماعیلی در ادامه صحبت‌های خود از تصویب لایحه جامع روزنامه نگاری خبر داد و بیان کرد: در طول یک سال گذشته تلاش کردیم آنچه که برای مدیریت دولت مردمی مقدور بود انجام بدهیم و شاید مهم‌ترین آن لایحه جدیدی است که بحمدالله در کمیسیون فرهنگی دولت مصوب شد و آماده طرح در هیأت دولت است و گامی بزرگ برای اهالی رسانه خواهد بود چرا که دهه‌ها است که این مطالبه از سوی جامعه رسانه‌ای مطرح بوده و به هر دلیل گام‌های آرامی در این زمینه برداشته شد. اما با جلسات فشرده‌ای که برگزار گردید، لایحه جامع روزنامه‌نگاری به تصویب کمیسیون فرهنگی دولت رسیده و تلاش کردیم تقریباً تمامی مطالبات تاریخی عزیزان جامعه خبری و رسانه‌ای را در این لایحه بگنجانیم که ان‌شاءالله مراحل تصویب و تأیید نهایی آن دردولت طی خواهد شد و فضایی تازه در فعالیت جامعه روزنامه‌نگاری به‌دنبال خواهد داشت.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه از هدیه وزیر صمت به خبرنگاران تشکر کرد و گفت این هدیه به تمامی خبرنگارانی که در سامانه جامع رسانه‌های کشور ثبت‌نام کرده‌اند تعلق خواهد گرفت. همچنین آقای دکتر خاندوزی وزیر اموراقتصادی و دارایی، هدیه‌ای بسیار ویژه برای خبرنگاران تدارک دیده‌اند که بزودی اعلام خواهد شد.او اظهار کرد: تلاش ما این است که در حد وسع خودمان به جامعه رسانه‌ای خدمت کنیم. همچنین آقای رئیس جمهور در جلسه روز چهارشنبه هیأت دولت از جایگاه خبرنگاران تجلیل کرد. البته از ایشان دعوت کردم که در این آیین حضور پیدا کنند اما نتوانستند در این جلسه حضور پیدا کنند و گفتند سلام‌مان را به اهالی رسانه برسانید.
کمک هزینه ۵۰ میلیونی برای خبرنگاران
سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین گرامیداشت روز خبرنگار با تشکر از زحمات رسانه‌ها گفت: مهم‌ترین موضوع این روزها شیوه حکمرانی است. خیلی از مشکلات ما به‌دلیل نوع و شیوه حکمرانی در کشور است‌ و رسانه‌ها بشدت در کیفیت حکمرانی تأثیرگذارند.
 اگر رسانه‌ها به موضوعات سطحی ورود پیدا کنند، مسئولان هم به همین منوال بر این موضوعات متمرکز می‌شوند و از تمرکز بر موضوعات اصلی کشور دور می‌شوند، اما اگر رسانه بر مسائل کیفی و عمیق متمرکز شود، مسئولان هم در همین راستا حرکت می‌کنند. البته راه حل‌های بسیاری دراین باره است اما یکی از راهکارهایی که می‌تواند رسانه را به سمت حرفه‌ای شدن سوق بدهد این است که از افراد متفکر و اندیشکده‌ها، علما و فضلا و افرادی که حرفه‌ای هستند به‌عنوان مرجع و تحلیلگر اخبار انتخاب شوند تا حرفه‌ای بودن خبرنگار مورد مقبولیت قرار بگیرد و در حل مشکلات کشور دخیل باشند.وزیر صمت در پایان از کمک هزینه ۵۰ میلیونی جهت خرید لوازم خانگی برای حمایت از خبرنگاران خبر داد که جزئیات آن در سامانه جامع رسانه‌ها اعلام می‌شود.
فرشاد مهدی‌پور، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به قانون مطبوعات بر حمایت از اهالی رسانه بر اساس شیوه‌نامه‌های حمایتی اشاره کرد و گفت: اهالی خبر و رسانه بر اساس این شیوه‌نامه از ارتقای شغلی بالاتری بهره‌مند خواهند شد و بر اساس این شیوه نامه می‌خواهیم از آنها حمایت کنیم. در همین راستا بسته حمایتی ریاست محترم جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه شده است و تمامی خدمات‌ و حمایت‌ها در مسیر همین شیوه‌نامه قرار می‌گیرد.
از زبان اهل خبر
بخشی ازمراسم تجلیل ازخبرنگاران، اختصاص داشت به مطالبه اهالی رسانه؛ ساسان شیخی به نمایندگی از رسانه‌های محلی بیان داشت: من نماینده خبرنگاران شهرستانی هستم. این گروه از خبرنگاران مشکلاتی دارند که مهمترین آن بیمه است . موضوع تعریف رسانه در تأمین اجتماعی باید مورد بررسی قرار گیرد.
آرش شفایی دیگر خبرنگار این مراسم هم اظهار کرد: معضلات صنفی و کاری که درباره‌ خبرنگاران فرهنگی و هنری صدق می‌کند اول سیاست‌زدگی شدید ساختار رسانه‌ای کشور است که نتیجه آن سیاست‌زدگی همه چیز است. این آسیب در حوزه فرهنگ و هنر بسیار شدیدتر بوده. امروز رسانه‌های ما در سیطره حوزه سیاست و بعد اقتصاد قرار دارند. روی جلد آمدن یک کارشناس سیاسی درجه سه اتفاق عجیبی محسوب نمی‌شود اما اگر هنرمند بزرگی روی جلد بیاید عجیب است‌.حمید فروتن معاون عکس ایسنا هم گفت: نگاه به رسانه و اهالی آن نگاه زینت‌المجلسی است. رسانه امروز نقش خود را به عنوان یک رکن جامعه مدنی اجرا نمی‌کند. سال‌هاست اهالی رسانه به دنبال معیشت خود هستند. بیمه، مسکن، امنیت شغلی، بی‌نیازی مالی از حوزه‌های خبری، آموزش و به‌روزرسانی خبرنگاران و اعتماد به اهالی رسانه از جمله بایدهای حتمی این فضا است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7979/23/622867/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها