گزارش «ایران» از قرار گرفتن دلار غیررسمی در آستانه کانال 29هزار تومان

روز از دست دادن کانال‌ها در بازار ارز و طلا


گروه اقتصادی / طی روزهای اخیر سرعت تحولات در بازار ارز و طلا بیشتر شده است. پس از چند ماه که نرخ ارز و انواع سکه و طلا در کانال مشخصی قرار داشت، در روزهای اخیر روند نزولی قیمت‌ها آغاز شده و با شتاب زیادی پیش می‌رود.
درکنار نرخ ارز در بازار رسمی که روند کاهشی آن محسوس است، قیمت‌ها در بازار آزاد هم عقب‌نشینی کرده است به طوری که دراین شرایط کارشناسان درباره احتمال زیان به سرمایه‌گذاران و دارندگان سرمایه‌ای طلا و ارز هشدار می‌دهند.
در این زمینه قیمت ارز در ادامه روند کاهشی روز‌های اخیر، دیروز نیز با افت قیمت همراه شده و در آغاز معاملات دومین روز هفته، نرخ دلار در بازار توافقی در کانال پایین‌تر قیمت‌گذاری شد. به گونه‌ای که قیمت دلار در بازار توافقی به کانال 28 هزار تومان بازگشته است و در میانه روز گذشته، قیمت هر اسکناس دلار در بازار توافقی به رقم 28 هزار و 500 تومان رسید. همچنین هر اسکناس یورو توافقی به قیمت 31 هزار و 200 تومان رسید که نسبت به روز قبل، کاهش نشان می‌دهد.
بدین ترتیب معاملات توافقی دلار در روز یکشنبه، ۲۳ مردادماه پس از گذشت 2ساعت از شروع معاملات 2کانال عقبگرد داشت و در ساعت ۱۱ با بهای ۲۸ هزار و ۳۶۲ تومان معامله ‌شد. در آغاز به کار فعالیت بازار توافقی بازار ارز دیروز، معاملات دلار با قیمت ۳۰ هزار و ۸۵ تومان شروع شد؛ اما در فاصله زمانی کمتر از ۳۰ دقیقه به کانال ۲۹ هزار تومان بازگشت داشت و پس از گذشت 2ساعت از شروع داد و ستدها با قیمت کمتر از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان معامله ‌شد. علاوه‌بر این، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار 28 هزار و 23 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 27 هزار و‌ 744 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 968 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 679 تومان اعلام شد.
اواخر خردادماه بود که بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز در تعامل با کانون صرافی‌ها، صرافی‌های معتبر و صادرکنندگان به این جمع‌بندی رسید که بازار توافقی عرضه و تقاضا راه‌اندازی شود سپس امکان معاملات توافقی ارز در صرافی‌ها و بازار متشکل ارزی فراهم شد.
 شکست مقاومت دربازار آزاد
به دنبال نزولی شدن قیمت ارز در بازار رسمی، مقاومت در بازار غیررسمی هم از بین رفته است. طی روزهای اخیر علاوه‌بر بازار ایران، نرخ ارز در بازارهای همسایه مانند هرات و سلیمانیه نیز با افت قابل توجهی همراه شده است.
براساس این گزارش، درحالی که فعالان بازار غیررسمی هر دلار امریکا را در روز پنجشنبه هفته گذشته 30 هزار و 910 تومان قیمت‌گذاری کرده بودند، این نرخ در نخستین روز هفته جاری با کاهش به 30 هزار و 870 تومان رسید و دیروز هم با افت حدود 800 تومانی با قیمت 30 هزار و 100 تومان در آستانه از دست دادن کانال 30 هزارتومانی است. به اعتقاد کارشناسان با تداوم روند نزولی قیمت‌ها در بازار ارز، طی روزهای آینده باید منتظر ورود دلار غیررسمی به کانال 29 هزارتومان بود.
نرخ حواله درهم نیز دیروز پابه‌پای دلار مسیر کاهشی را طی کرد. قیمت درهم روز شنبه 150تومان کاهش را ثبت کرد و در بازار روزگذشته هم 150 تومان دیگر ارزان شد.
فعالان بازار، جو موجود در بازار ارز را مثبت اعلام می‌کنند و معتقدند قیمت ارز احتمالاً همین روال را طی خواهد کرد و در کانال‌های پایین‌تری قرار می‌گیرد. کامران سلطانی‌زاده دبیرکل کانون صرافان در همین خصوص اعلام کرده است: اگر مدیریت بازار براساس عرضه و تقاضا و بدون قیمت‌های دستوری باشد قیمت دلار ارزان‌تر هم خواهد شد و احتمال بازگشت دلار آزاد به کانال 29 هزار تومان وجود دارد.
 چهره ریزشی بازار طلا و سکه
طبق روال معمول با نزولی شدن نرخ ارز در بازار ایران، قیمت‌ها در بازار طلا و سکه نیز کاهشی شده است. این کاهش تا حدی است که کارشناسان نسبت به احتمال زیان سرمایه‌گذاران هشدار می‌دهند.
بدین ترتیب سکه تمام بهار آزادی طرح جدید که روز پنجشنبه هفته گذشته 14 میلیون و 811 هزارتومان قیمت داشت، در روز شنبه هفته جاری با افت 280 هزارتومانی به 14 میلیون و 531 هزارتومان رسید. روزگذشته هم این نوع سکه به 14 میلیون و 376 هزارتومان رسید که نسبت به روز قبل از آن بیش از 155 هزارتومان کاهش داشت، اما در ادامه معاملات سکه‌تمام کاهش بیشتری را تجربه کرد به طوری که قیمت آن به 14 میلیون و 250 هزارتومان رسید.
همچنین نیم‌سکه بهار آزادی از 8 میلیون و 150 هزار تومان روز پنجشنبه به 8 میلیون و 50 هزار تومان در نخستین روز هفته جاری رسید، اما دیروز با یک کانال عقب‌نشینی به کمتر از 7 میلیون و 950 هزار تومان رسید. هرگرم طلای 18 عیار نیز طی 3 روز با افت قیمت مواجه شده است. در روز پنجشنبه طلای 18 عیار یک میلیون و 366 هزارتومان ارزش داشت که روز شنبه هفته جاری به یک میلیون و 342 هزارتومان و دیروز به یک میلیون و 319 هزارتومان عقب‌نشینی کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7979/8/622816/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها