با اقدامات دولت سیزدهم در حمایت از کشاورزان و در اوج ناامنی غذایی در جهان محقق شد

رشد 51 درصدی خرید تضمینی گندم

اخیراً دیمیتری پاتروشف، وزیر کشاورزی روسیه طی سخنانی به کشورهای واردکننده گندم هشدار داد که با تحریم امریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه، این کشور در صادرات گندم و دیگر غلات خود تجدید نظر خواهد کرد که این امر بدون شک به بحران امنیت غذایی در کشورهای واردکننده دامن خواهد زد...

امین محمودی
خبرنگار

 اخیراً دیمیتری پاتروشف، وزیر کشاورزی روسیه طی سخنانی به کشورهای واردکننده  گندم هشدار داد که با تحریم امریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه، این کشور در صادرات گندم و دیگر غلات خود تجدید نظر خواهد کرد که این امر بدون شک به بحران امنیت غذایی در کشورهای واردکننده دامن خواهد زد. پاتروشف بابیان اینکه کشاورزان روسی در اجرای برنامه‌های برداشت خود با مشکل مواجه هستند، اظهار کرد: این امر ناشی از تحریم روسیه برای واردات قطعات یدکی تجهیزات کشاورزی است و بدون شک به کاهش تولید غلات و گندم خواهد انجامید. علاوه بر روسیه وقوع خشکسالی در آمریکا و سیل گسترده در استرالیا نویددهنده آن است که در سال آینده تولید گندم و غلات در جهان به طرز محسوسی کاهش خواهد یافت.
به همین  دلیل سازمان ملل نیز اعلام کرد اختلال در صادرات غلات از روسیه و اوکراین به دیگر کشورها خصوصاً کشورهای درحال‌توسعه آسیایی و آفریقایی آسیب خواهد زد و بحران بی‌سابقه گرسنگی در جهان را ایجاد می‌کند.
بدون شک با توجه به وضعیت وخیم صادرات گندم در جهان لزوم افزایش تولید گندم در کشور بیش‌ازپیش احساس خواهد شد به‌طوری‌که کشورمان با توجه به تعیین غیرمنطقی نرخ خرید تضمینی گندم توسط دولت قبل و خرید تنها 4 میلیون و 500 هزار تن از این محصول از کشاورزان به‌شدت به واردات این کالای اساسی وابسته شد.
 آمارهای گمرک نشان می‌دهد در سال گذشته بیش از 7 میلیون تن گندم وارد کشور شده، که عمدتاً از مقصد روسیه بوده است.  در سه‌ماهه نخست سال جاری نیز گندم در صدر واردات ایستاده و در این بازه زمانی نزدیک بیش از یک میلیون و 733 هزار تن گندم به ارزش 718 میلیون و 607 هزار دلار به کشورمان وارد شده است. 

اقدامات دولت سیزدهم برای افزایش تولید گندم
با این ‌وجود وزارت جهاد کشاورزی از سال گذشته با منطقی کردن نرخ خرید تضمینی گندم و افزایش 130 درصدی آن، کاهش 45 درصدی قیمت کود و سم موردنیاز کشاورزان و کشت قراردادی گندم در 250 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به دنبال خودکفایی در تولید این محصول اساسی است و به نظر می‌رسد در سال آینده به این مهم نائل شود.

خرید 6 میلیون و 770 هزار تن گندم از کشاورزان
خرید تضمینی گندم از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۵۱ درصد رشد داشته است. این موفقیت در شرایطی حاصل‌ شده است که میزان خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۱، نسبت به سال ۱۴۰۰ در برخی استان‌ها تا ۴ برابر افزایش‌یافته است. بر اساس اعلام شرکت بازرگانی دولتی ایران، تاکنون استان خوزستان با خرید تضمینی یک‌میلیون و ۳۵۸ هزار تن گندم در بین استان‌های کشور در صدر است و استان‌های گلستان با ۷۵۷ هزار تن، کردستان با ۵۶۰ هزار تن، فارس با ۴۸۳ هزار تن و کرمانشاه با ۴۶۶ هزار تن بعد از خوزستان، ۴ استان دیگر پیشگام تولید این محصول در کشور هستند. بعد از این استان‌ها، ۵ استان دیگری که بیشترین میزان خرید تضمینی گندم را در کشور داشته‌اند، به ترتیب آذربایجان غربی با ۳۶۹ هزار تن، خراسان رضوی با ۳۴۳ هزار تن، همدان با ۳۰۹ هزار تن، لرستان با ۲۶۱ هزار تن و اردبیل با ۲۱۷ هزار تن در بین ۱۰ استان قرار دارند.
تاکنون ۶ میلیون و ۷۷۰ هزار تن گندم در قالب خرید تضمینی از گندمکاران خریداری ‌شده است در صورتی ‌که سال گذشته تا این تاریخ، ۴ میلیون و ۴۸۶ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری ‌شده بود.
 تأمین ۴۰ هزار میلیارد تومان برای  کشت قراردادی
سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در نیمه مردادماه امسال، با اشاره به اجرای کشت قراردادی گندم از سال جاری گفت: در این طرح، نهاده متناسب با اقلیم به کشاورز اهدا می‌شود و تأمین مالی برای خرید سم، کود و بیمه برای محصول در دستور کار قرار دارد تا معیشت کشاورز تأمین شود. این موضوع به حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان تأمین مالی نیاز دارد.

لزوم افزایش قیمت خرید تضمینی برای جلوگیری از قاچاق
علی‌قلی ایمانی، نایب‌رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران در گفت‌وگو با «ایران» در خصوص افزایش تولید گندم در کشور گفت: با توجه به بحران به وجود آمده در تولید گندم جهانی قیمت خرید تضمینی گندم باید توسط شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی افزایش یابد.
وی افزود: طبیعتاً با این امر قیمت گندم در بازارهای جهانی افزایش خواهد یافت و کشورهای همسایه روی به گندم ایران خواهند آورد بنابراین باید قیمت منطقی برای گندم در سال زراعی آینده اعمال شود.
نایب‌رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت جهانی گندم، تورم داخلی و افزایش هزینه‌های تولید گندم ، باید قیمت خرید تضمینی بیشتر شود که این امر باید قبل از شروع سال زراعی جدید باشد تا کشاورزان انگیزه تولید داشته باشند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7978/1/622773/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها