رئیس جمهور از آغاز دور جدید سفر هیأت دولت به استان‌ها درآینده نزدیک خبر داد

پیشرفت و عدالت محور دور دوم سفرهای استانی

کم‌هزینه، پرفایده و با برنامه

با سفر دو روزه اخیر آیت‌الله رئیسی به استان کرمان، پرونده دور نخست سفرهای استانی دولت مردمی بسته شد؛ آن هم درست در یک‌سالگی دولت. انجام 31 سفر استانی ظرف 12 ماه صرفاً یک رکورد نیست، بلکه تصویری عینی و دقیق از دولتی است که از مردم و با مردم است؛ دولتی که تصمیمات توسعه‌ای مربوط به هر استان را نه در اتاق‌های بسته نهاد ریاست جمهوری، بلکه در همان استان و پس از بررسی واقعیت متن و میدان آن استان اتخاذ می‌کند. اگر این سفرها را در کنار سفرهای موضوعی دیگر آیت‌الله رئیسی قرار دهیم، مثلاً سفر به کرمان پس از وقوع سیل در استان که بلافاصله بعد از بازگشت از سفر روسیه انجام شد یا سفر به مناطق زلزله‌زده اندیکا در خوزستان و حتی بازدید از محل حادثه متروپل، این واقعیت را آشکار می‌کند که گویی تعداد روزهایی که رئیس‌جمهور و اعضای دولت در شهرها و شهرستان‌های مختلف کشور حضور داشته‌اند، چه بسا با روزهای حضور آنان در تهران برابری کند.

​​​​​​​گروه سیاسی/ با سفر دو روزه اخیر آیت‌الله رئیسی به استان کرمان، پرونده دور نخست سفرهای استانی دولت مردمی بسته شد؛ آن هم درست در یک‌سالگی دولت. انجام 31 سفر استانی ظرف 12 ماه صرفاً یک رکورد نیست، بلکه تصویری عینی و دقیق از دولتی است که از مردم و با مردم است؛ دولتی که تصمیمات توسعه‌ای مربوط به هر استان را نه در اتاق‌های بسته نهاد ریاست جمهوری، بلکه در همان استان و پس از بررسی واقعیت متن و میدان آن استان اتخاذ می‌کند. اگر این سفرها را در کنار سفرهای موضوعی دیگر آیت‌الله رئیسی قرار دهیم، مثلاً سفر به کرمان پس از وقوع سیل در استان که بلافاصله بعد از بازگشت از سفر روسیه انجام شد یا سفر به مناطق زلزله‌زده اندیکا در خوزستان و حتی بازدید از محل حادثه متروپل، این واقعیت را آشکار می‌کند که گویی تعداد روزهایی که رئیس جمهور و اعضای دولت در شهرها و شهرستان‌های مختلف کشور حضور داشته‌اند، چه بسا با روزهای حضور آنان در تهران برابری کند.
دولت بدون تعطیلی
سفرهای استانی دولت سیزدهم را می‌توان به معنای تغییر صورت و سیرت دولت هم دانست؛ زیرا ایرانیان در 8 سال پیش از آن با دولتی خسته مواجه بودند که نه فقط تصمیمات در آن با لختی و کندی بسیار اتخاذ می‌شد، بلکه اساساً شتاب و حرکت دولت از اقتضائات مسائل کشور و نیازهای مردم فرسنگ‌ها فاصله داشت. شیوع کرونا در کشور این وضعیت را تشدید کرد تا جایی که در دو سال آخر فعالیت دولت دوازدهم، ایرانیان رئیس دولت را جز از دریچه دوربین‌های صداوسیما مشاهده نمی‌کردند و می‌دیدند که رئیس دولت یا از اتاق رئیس جمهور با مدیران دولت سخن می‌گوید یا از اتاق جلسات دولت. اتفاقاً همین سابقه ذهنی از رئیس دولت، آن هم طی 8 سال، دلیل استقبال گسترده مردم از آیت‌الله رئیسی در سفرهای استانی بود. زیرا مردم می‌دیدند چه هنگامی که ویروس کرونا همچنان جولان می‌دهد،چه هنگامی که این همه‌گیری فروکش می‌کند، در اصل رفتار دولت و آیت‌الله رئیسی، یعنی تداوم ارتباط بی‌واسطه با مردم تغییری ایجاد نمی‌شود، گرچه به فراخور شرایط و برای رعایت حال مردم گاه بیشتر و گاه کمتر دنبال می‌شود. به علاوه این توصیفات، سفرهای استانی همگی در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته رقم خورد و از این حیث نیز قابل توجه است.
قبل از سفر و بعد از سفر
گذشته از معنای سیاسی و اجتماعی سفرهای استانی آیت‌الله رئیسی و دولت مردمی یعنی حضور در میدان و ارتباط بی‌واسطه با مردم چند ویژگی ساختاری و مدیریتی نیز در این سفرها برجسته است. نخستین ویژگی تصمیم‌گیری‌های دقیق و جلسات کارشناسی برای بررسی مسائل هر استان، پیش از هر سفر استانی بوده است. به عبارت دیگر هرچه در هر سفر استانی تصویب شد، فکر شده و تصمیم سازی‌ها با استفاده از نظرات نخبگان و مدیران استان انجام شد. دوری از اقدامات نمایشی، تلاش برای احیای واحدهای تولیدی، کارگاه‌ها و صنایع با حضور میدانی رئیس جمهور از دیگر وجوه این سفرها بود. پیگیری فاز اجرایی مصوبات مطابق جدول زمانی و تقویم دولت نیز به مرحله پساسفر تعبیر می‌شود؛ مأموریتی که عمدتاً از سوی معاون اول و معاون اجرایی رئیس جمهور در موعد خود ایفا شده و مصوبات هر استان گام‌های اجرایی را طی می‌کنند.
مناطق محروم در اولویت
در کنار این‌ها، دورترین یا به تعبیری حتی روستاها و مناطق حاشیه‌ای نیز از توجه رئیس جمهور دولت مردمی دور نبود. گفت‌و‌گوهای صمیمی آیت‌الله رئیسی در این نقاط و روستاها در میان عشایر و کوچ‌نشینان، جلوه‌های بدیعی از ارتباط دولت و ملت را به نمایش گذاشت. همراه اینها نباید از همراهی اعضای دولت در این سفرها نیز غافل شد. دولت نه تنها در تأمین اعتبار برای طرح‌های نیمه تمام یا طرح‌های مصوب در این سفرها بیشترین اهتمام را از خود نشان داد، بلکه دولتمردان نیز همپای رئیس جمهور در شهرها و روستاهای مختلف هر استان حاضر شده و ضمن گفت‌و‌گو با مردم، مسائل و مشکلات آنها را بررسی و برای تصمیمات مقتضی به دولت منتقل کردند. امروز اما دولت در تدارک برگزاری دور دوم سفرهای استانی است و در این میان آنچه به محاق می‌رود، آرزوی برخی مخالفان است که به ایجاد فاصله میان دولت و ملت می‌اندیشیدند.
برنامه‌ریزی برای دور دوم
با ‌وجود پرکاری و با وجود اینکه دولت در یک سال گذشته با سفر به همه استان‌ها، تصویری دقیق از وضعیت کشور به دست آورده است، شواهد نشان می‌دهد این تازه آغاز ماجرا است. به عبارت دیگر، انجام 31 سفر به 31 استان، آن هم در یک سال، به معنای پایان کار دولت در این زمینه یا پایان سفرهای استانی نیست. مطابق اشاره رئیس جمهور، به نظر می‌رسد هفته‌ها پیش از پایان این سفرها، برنامه‌ریزی برای آغاز دور دوم سفرهای استانی، البته با رویکرد و هدفی متفاوت آغاز شده است. آیت‌الله رئیسی جمعه گذشته در دیدار اقشار مخلتف مردم کرمان، با اشاره به تلاش‌های دولت مردمی در دور اول سفرهای استانی برای حل مشکلات مردم از پایان یافتن این دور از سفرها در کرمان خبر داد و گفت: «پس از مدت کوتاهی دور دوم سفرهای استانی برای پیگیری مصوبات قبلی و برداشتن گام‌های بعدی جهت رفع مشکلات در استان‌ها آغاز خواهد شد.»
به این ترتیب، شهرها یا روستاهایی که فرصت آن ایجاد نشد تا در یک سال گذشته میزبان رئیس جمهور و هیأت دولت باشند در سال پیش رو این بخت را خواهند داشت تا رو در رو و بی‌واسطه مشکلات و نیازهای خود را با رئیس جمهور یا یکی از اعضای عالی‌رتبه دولت در میان بگذارند.
​​​​​​​

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7978/1/622768/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها