جزئیات جدید از نقش سردار سلیمانی در پیروزی جنگ ۳۳ روزه لبنان به روایت سید حسن نصرالله

مغز متفکر جبهه مقاومت


گروه سیاسی/ سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان جزئیاتی جدید از نقش جمهوری اسلامی ایران و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در چگونه رقم خوردن شکست سنگین رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه رمزگشایی کرد. 16 سال پس از آن پیروزی سرنوشت‌ساز، دبیرکل حزب‌الله لبنان در برنامه‌ای با عنوان «او با ما بود» درباره نقش «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جنگ ۳۳ روزه به دیداری اشاره کرد که 6 سال پیش از آغاز آن جنگ در 5 خرداد 1379 و بعد از آزادی جنوب لبنان میان او و سردار سلیمانی در شورای جهادی برگزار شده بود.
طراحی و ایجاد بازدارندگی
وی با بیان اینکه در آن دیدار این تحلیل مطرح بود که رژیم صهیونیستی به راحتی از این دستاورد مقاومت لبنان چشمپوشی نخواهند کرد و یک روز به حزب‌الله حمله خواهند کرد تا آن را نابود کنند، گفت: زمان این تلافی‌جویی مشخص نبود بنابر این همیشه در حال آماده باش بودیم.  از طرف دیگر لازم بود تا با ایجاد بازدارندگی به دشمن بفهمانیم که هرگونه تجاوز با پاسخ مواجه خواهد شد. به گزارش ایرنا، سیدحسن نصرالله در ادامه با تأکید بر اینکه حاج قاسم در خلق این چشم‌انداز و باور به تحقق آن سهم مهمی داشت، افزود: اگر حمایت ایران و تلاش‌های حاج قاسم نبود تمامی اینها نوشته‌ای روی کاغذ باقی می‌ماند. می‌بایست تحولی در قدرت موشکی، پهپادی و تسلیحاتی حزب‌الله صورت می‌گرفت و حاج قاسم این موارد را به گوش مقام‌های جمهوری اسلامی می رساند.
نقش سردار سلیمانی در تبیین چشم‌انداز حزب‌الله
دبیرکل حزب‌الله در ادامه گفت: نقش حاج قاسم مشارکت در ایده پردازی، همفکری و طراحی بود. او با دستور کار جدید موافقت کرد و همچنین متعهد شد که تمامی پشتیبانی‌های لجستیکی را تأمین کند. سید حسن نصرالله در ادامه با یادآوری اینکه سردار سلیمانی در جایگاه فرمانده سپاه قدس هر دو سه هفته یک بار به لبنان می‌آمد و کارها را پیگیری می‌کرد، به نقش حاج قاسم در تعیین شهید حاج عماد مغنیه [فرمانده ارشد حزب‌الله لبنان] به‌عنوان معاون جهادی و مسئول توأمان نظامی و امنیتی اشاره کرد و افزود: تعصب و قاطعیت حاج عماد سبب شده بود تا حاج قاسم وی را مورد تأیید قرار دهد.
وقتی صهیونیست‌ها غافلگیر شدند
دبیرکل حزب‌الله در ادامه این گفت‌و‌گو به سهم شهید سلیمانی در ایجاد و تقویت توانمندی موشکی حزب‌الله پرداخت. وی با بیان اینکه دیگر نمی‌شد به کاتیوشا با برد ۲۰ کیلومتری اکتفا کرد و باید موشک‌هایی با برد و قدرت بیشتری در اختیارمان قرار می‌گرفت، گفت: انتقال این موشک‌ها به لبنان کار بسیار سختی بود و پنهان، انبار کردن و استفاده از آنها در زمان جنگ نیز مهم بود. 
همه اینها نیازمند دقت، بردباری، صبر و آرامش بود و این هنر حاج قاسم و حاج عماد بوده است. دبیرکل حزب‌الله با بیان نقش حاج قاسم و حاج عماد در زمینه تأمین موشک «کورنت» برای جبهه مقاومت، ادامه داد: کسی نمی‌دانست که حزب‌الله دارای موشک کورنت است و اسرائیل در جنگ ۳۳ روزه زمانی که با موشک کورنت مواجه شد، غافلگیر شد. وی در ادامه با اشاره به توسعه توان پهپادی مقاومت لبنان بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶، بهبود توانایی جمع‌آوری اطلاعاتی و دست یافتن به موشک‌های برد 150 کیلومتر برای تقابل دریایی، افزود: تمامی این موضوعات نیازمند نیروی انسانی بود و ما منابع انسانی را هم توسعه و ارتقا دادیم.  تشکیل گردان‌ها و گروه‌ها پس از سال ۲۰۰۰ بود و در تمامی این تصمیم‌گیری‌ها حاج قاسم نقش داشته است. در فاصله سال های۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ نیاز بود که نیروهایی به ایران اعزام شده تا آموزش ببینند.
مغز متفکر جنگ 33 روزه
نصرالله پس از تشریح این مقدمات پیروزی با تأکید بر اینکه تصمیم برای اسیر گرفتن نظامیان اسرائیلی تصمیمی کاملاً لبنانی بوده و ایران نقشی در آن نداشته و هیچ دیکته‌ای از سوی ایران نبوده است، گفت: در جنگ [سال ۲۰۰۶] ما به مغز متفکر حاج قاسم نیاز داشتیم؛ بنابراین هر روز جلسه داشتیم و همیشه در حال بحث و بررسی بودیم و هر تحول جدیدی روی می‌داد، تصمیم می‌گرفتیم و به برادران در جبهه ابلاغ می‌کردیم.
وی در پایان با اشاره به اهمیت بازسازی خانه‌های آسیب دیده در آن جنگ و با یادآوری اینکه بعضی از مسئولان لبنان می‌خواستند ارسال کمک‌های مالی مردم را به تأخیر بیندازند تا آنها را علیه مقاومت بشورانند، افزود: حاج قاسم هر وقت که به لبنان می‌آمد پیگیر پرونده 
بازسازی بود. او با شادی ما شاد و با غم ما غمگین می‌شد و این واقعیت ماجرا بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7978/1/622767/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها