در دولت سیزدهم محقق شد

افزایش مبادلات تجاری ایران با اروپای شرقی


مبادلات تجاری ایران با کشورهای مجارستان و آلبانی رو به افزایش است. حجم مبادلات تجاری ایران و مجارستان در بازه زمانی دی ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ۱۴۰۱ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، بیش از ۶ میلیون دلار افزایش داشته است و همچنین براساس آمار ارائه شده از مرکز آمار آلبانی صادرات ایران به آلبانی درنیمه نخست سال ۲۰۲۲میلادی حدود ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار بود.
بر اساس داده‌های مرکز آمار رسمی مجارستان موسوم به KSH مجموع کل مبادلات ایران و مجارستان در فاصله زمانی ژانویه - مه(دی - اردیبهشت) ۲۰۲۲ میلادی، ۱۹ میلیون و ۳۵۰ هزار و ۷۰۶ دلار بود.
سهم صادرات کالا‌های ایرانی به بازار‌های مجارستان در این فاصله زمانی ۵ میلیون و ۷۱۴ هزارو ۲۸۸ دلار بود. واردات کالا از مجارستان به کشورمان در پنج ماه نخست سال میلادی جاری حدود ۱۳ میلیون و ۶۳۶ هزار و ۴۱۸ دلار بود.
بنابراین گزارش در فاصله زمانی ژانویه - مه(دی-اردیبهشت) سال ۲۰۲۱، سهم واردات کالا از مجارستان به ایران به ارزش ۱۱ میلیون و ۲۷۲ هزارو ۴۷۰ دلار و سهم صادرات کالا از ایران به مجارستان به ارزش ۲ میلیون و ۵۳ هزارو ۹۰۹ دلار محاسبه شده است. کل حجم مبادلات تجاری دو کشور در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۱ به ارزش تقریبی ۱۳ میلیون و ۳۶۲ هزارو ۳۷۹ دلار بوده است.
بیشترین محصولات مبادله شده بین دو کشور شامل محصولات دامی و حیوانی، سبزیجات، محصولات پلاستیکی، نساجی و البسه، تجهیزات و قطعات حمل و نقل و لوازم چشم پزشکی بود.
کل مبادلات تجاری دو کشور ایران و مجارستان در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۴۸ میلیون دلار و در سال ۲۰۲۰ حدود ۳۳ میلیون دلار بوده است.
همچنین سازمان آمار آلبانی (Instat) اعلام کرد؛ میزان صادرات کالا‌های ایرانی به مقصد آلبانی در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی (دی تا خرداد) حدود ۳.۶ میلیون دلار ثبت شده است.
براساس آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار آلبانی، حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال ۲۰۲۱ به بالاترین حجم خود در ۷ سال گذشته رسیده است. سال ۲۰۲۱ حجم صادرات ایران به آلبانی حدود ۵.۹ میلیون دلار بوده که نسبت به سال ۲۰۲۰ رشد قابل توجهی داشته است. صادرات ایران به آلبانی در سال ۲۰۲۰ حدود ۲.۲ میلیون دلار بود.
مواد غذایی، خرما، خشکبار، پسته، زعفران، فرش، سنگ‌های ساختمانی، شیشه و بلورجات، مواد نفتی، پتروشیمی و شیمیایی، محصولات معدنی، نساجی، فلزی و ماشین و ابزار آلات برقی مهم‌ترین کالا‌های ایرانی صادر شده به بازار‌های کشور‌های منطقه بالکان بویژه آلبانی است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7976/12/622424/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها