«ایران» از آخرین وضعیت بازار گزارش می‌دهد

عقب‌نشینی دلال‌ها از بازار خودرو


گروه اقتصادی / حدود سه ماهی است که بازار خودرو به آرامش رسیده و دیگر خبری از نوسان قیمت در آن نیست؛ اکثر خودروها در قیمت‌های قبلی خود مانده‌اند و بازار در انتظار مشتری است. در این میان دلالان و واسطه‌ها تمایل دارند که بازار خودرو را در رکود به تصویر بکشند و از صفر شدن خرید و فروش‌ها صحبت کنند.
اما واقعیت ماجرا چیز دیگری است؛ اول از همه باید تأکید کرد که مهم‌ترین دلیلی که باعث شده نوسان قیمت از بازار خودرو فاصله بگیرد، رشد تولید خودرو و افزایش تعهدپذیری خودروسازان به‌واسطه هشت فرمانی است که رئیس‌جمهور در تاریخ 11 اسفند ماه سال گذشته ابلاغ کرد. در فرمان ابراهیم رئیسی تأکید شده که در سال ۱۴۰۱ پس از تکمیل وجه، خودروهای پیش‌فروش شده باید بدون تأخیر بلاوجه، قابل تحویل به مشتری باشد.
در دولت روحانی و از سال 97 به بعد، خودروسازان در قبال پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده محصولات خود(با وجود انجام قرعه‌کشی) هیچ تعهدی را قبول نمی‌کردند و بعضاً خودروها خوشبینانه با تأخیر 7 الی 10 ماهه به دست مشتری می‌رسید. دولت دوازدهم با علم بر اینکه خودروسازان برای درآمدزایی و کسب سود، پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده غیرقانونی انجام می‌دهند و توانایی تأمین خودرو را ندارند اما هیچ ممانعتی در دستور کار قرار نداد و از سوی وزارت صمت هم مجوزهای لازم داده شد. توجیه مدیران وقت وزارت صمت این بود که اگر مردم مطمئن باشند حتی با تأخیر خودرو به دست‌شان می‌رسد دیگر وارد بازار نمی‌شوند و همین امر به آرامش بازار و کاهش نوسان قیمت خودرو کمک می‌کند. این در حالی است که رویه یاد شده، بازار خودرو را با به‌هم‌ریختگی بیشتری روبه‌رو کرد و قیمت‌ها هفته به هفته افزایش می‌یافت. دلالان و واسطه‌ها بعد از آنکه دیدند خودروسازان توانایی تأمین خودرو در موعد اعلام شده را ندارند، بر قیمت‌ها افزودند و این امر ماه‌های متوالی ادامه پیدا کرد به گونه‌ای که فاصله قیمت کارخانه و بازار به بیش از 100 میلیون تومان رسید.
سکوت روحانی در برابر التهاب بازار خودرو
در آن برهه زمانی رئیس‌جمهور هیچ ورودی نکرد و در برابر کوتاهی صنعت خودرو سکوت کرد و وزرا و سرپرست‌های صمت دولت دوازدهم نیز اقدامی برای آرامش بازار انجام ندادند و تنها به قیمت‌گذاری دستوری خودرو بسنده کردند.
اما در دولت سیزدهم روال گذشته ادامه پیدا نکرد و حتی رئیس‌جمهور به صورت سرزده به یکی از شرکت‌های خودروسازی رفت تا وضعیت آنها را مورد پایش قرار دهد و البته همین امر سبب شد که فرمان هشت ماده‌ای در راستای تحول صنعت خودرو در تاریخ 11 اسفندماه سال گذشته ابلاغ شود.
یکی از موضوعاتی که دولت سیزدهم در دستور کار قرار داد، ساماندهی وضعیت بازار خودرو بود؛ بازاری که بشدت متشنج و بی‌ثبات از دولت دوازدهم تحویل گرفته شد.
ایجاد سامانه یکپارچه فروش خودرو
به این دلیل، افزایش تولید و تکمیل کاری خودروها در دستور کار خودروسازان قرار گرفت و این امر به گونه‌ای دنبال شد که در فصل بهار تولید خودرو 289 درصد افزایش یافت. افزایش تولید و متعهد بودن به عرضه خودروها بر اساس زمان تحویل قراردادهای پیش‌فروش و فروش فوق‌العاده باعث شد که تعداد قابل توجهی از متقاضیان خرید خودرو قید بازار را بزنند و سراغ خرید خودرو از کارخانه بروند. 
این امر باعث شد تا حدودی تقاضا از بازار کاسته شود، از طرفی سامانه یکپارچه فروش خودرو توسط وزارت صمت ایجاد شد و همین امر از سودجویی‌ها کاست لذا بخش دیگری از خریداران هم که تصمیم داشتند دوباره شانس خود را برای خرید خودرو در فروش‌های قرعه‌کشی آزمایش کنند از بازار خودرو خارج شدند.
خروج از قرعه‌کشی
همانگونه که وزیر صمت اعلام کرده بود در سال‌جاری و به مرور زمان خودروها بایستی از فرایند قرعه‌کشی خارج شوند تا مردم به راحتی امکان ثبت‌نام و خرید خودرو داشته باشند، از همین رو از ابتدای سال‌جاری حداقل سه خودرو از فرایند قرعه‌کشی خارج شد و لذا این امر کمک کرد که بخش دیگری از متقاضیان خرید خودرو از بازار خودرو خارج شوند و سراغ خرید خودروهایی بروند که بدون قرعه‌کشی عرضه می‌شوند.
قاعدتا با اتفاق‌های یاد شده صف تقاضای خرید خودرو در بازار بشدت کاهش پیدا کرد و آنگونه که برخی از فعالان بازار می‌گویند فقط 25 درصد متقاضیان خرید خودرو در بازار هستند و مابقی سایر روش‌های خرید خودرو را انتخاب می‌کنند یا برخی هم در انتظار واردات خودرو هستند و به همین دلیل دست از خرید کشیده‌اند.
دولت روحانی در سه سال نتوانست بازار خودرو را کنترل کند
یکی دیگر از موضوعاتی که سبب شده بازار خودرو این روزها آرامش داشته باشد و دلالان نتوانند برای آن تصمیم‌گیری کنند، آزادسازی واردات خودرو است. گفته شده از شهریورماه واردات خودروهای اقتصادی با قیمت مناسب آغاز می‌شود.
دولت روحانی در مدت سه سال نتوانست بازار بهم‌ریخته خودرو را ساماندهی کند و تصمیم‌های نادرست هم سبب شد که بازار با چالش‌های متعددی مواجه شود، اما دولت رئیسی در کمتر از یک سال بازار خودرو را به آرامش رساند و دلالان را از این بازار جذاب بیرون کرد.
ریزش قیمت در بازار
محمدحسین رجبی، فعال بازار خودرو به «ایران» می‌گوید: «حدود سه ماهی است که بازار خودرو دیگر تنش گذشته را ندارد و جریان خرید و فروش خودرو به آرامی طی می‌شود؛ این در حالی است که از سال 97 و بخصوص با ممنوعیت واردات خودرو، بازار خودرو دچار التهابات شدیدی شد.»
او ادامه داد: «اگر واردات خودرو از شهریورماه آغاز شود بازار خودرو با ریزش قیمت جدی مواجه خواهد شد و قطعاً فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار به حداقل می‌رسد، پیش‌بینی ما این است که در آن برهه زمانی فاصله قیمت بازار و کارخانه نهایتاً یک الی سه میلیون تومان باشد.»
دیگر قیمت‌ها ساعتی یک میلیون تومان گران نمی‌شود
این فعال بازار خودرو گفت: «تنها راهی که باعث آرامش بازار خودرو می‌شود، عرضه متناوب خودرو به مردم و افزایش تولید است؛ اگر روند تولید مناسب شود و خودروسازان محصولات جدید هم عرضه کنند این بازار پویاتر از گذشته خواهد شد و سال‌های گذشته جبران می‌شود.» او افزود: «قیمت خودرو در بازار نسبت به ماه‌های گذشته ثبات نسبی داشته و حداکثر نوسان قیمت یک میلیون تومان بوده، این در حالی است که سال‌های گذشته قیمت خودرو ساعتی یک میلیون تومان گران می‌شد.»
عقب‌نشینی دلال‌ها از بازار خودرو
این کارشناس بازار خودرو گفت: «دلالان و واسطه‌ها به چهار دلیل از بازار خودرو خارج شدند که اولین دلیل آن، مربوط به افزایش تولید خودرو، دوم؛ خارج شدن برخی از خودروها از فرایند قرعه‌کشی، سوم؛ تحویل خودرو در موعد قید شده در قراردادها و چهارم؛ آزادسازی واردات خودرو است. دولت سیزدهم بر این امر واقف است که با زور و نظارت نمی‌توان بازار خودرو را کنترل کرد لذا از مبدأ اصلاحات لازم انجام شد.»
او تصریح کرد: «فروش خودرو در نمایشگاه‌ها به صفر نرسیده اما خرید و فروش بشدت کاهش داشته است ولی این امر دلیل بر رکود بازار خودرو نیست.» در این میان کورش طواحن، نمایشگاه‌دار و فعال بازار خودروهای خارجی گفته است: بازار همچون ماه‌های گذشته در رکود است و اتفاق خاصی را شاهد نبوده است. این روزها همه به نوعی منتظر به ثمر نشستن برجام هستند تا شاید شوکی به بازار وارد شود، اما معتقدم برجام به‌تنهایی نمی‌تواند کارگشا باشد.
طواحن با اشاره به طرح وزارت صمت برای واردات خودروهای اقتصادی و کمتر از ۱۰ هزار دلاری، تأکید کرد: خودروهای اندکی در جهان وجود دارد که در این بازه قیمتی تولید شوند و شاید تنها بتوان چنین خودروهایی را در هند یافت. با این حال اگر سیاست وزارتخانه بر این باشد، واردکنندگان جست‌وجو و تلاش خود برای یافتن و واردات چنین خودروهایی را انجام خواهند داد.

بــــرش
مشوق‌های جذاب برای واردات خودروهای اقتصادی
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مشوق‌های خوب و مناسبی برای واردات خودروهای اقتصادی پیش‌بینی شده است لذا واردکنندگان خودرو می‌توانند از این موقعیت ممتاز برای تأمین بازار استفاده کنند. 
سیدرضا فاطمی‌امین اظهار داشت: اگر خودروسازان ما دو شیفت کار کنند، برای امسال ظرفیت مونتاژ 3میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه را خواهیم داشت و اگر سه شیفت کار کنند ظرفیت بیشتر هم می‌شود، اما هم‌اکنون تولید کمتر از ظرفیت است، به طوری که سال گذشته فقط ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شد.
او با بیان اینکه نبود خودروی اقتصادی روی خط تولید یکی از نقایص صنعت خودروسازی است، عنوان کرد: البته شرکت ایران خودرو تولید یک محصول جدید را آغاز کرده است، ضمن اینکه ما هم مشوق‌هایی برای واردات خودروهای اقتصادی پیش‌بینی کرده‌ایم و از دو خودروساز بزرگ کشور هم خواسته‌ام تا محصولات جدید را به سمت خودروهای اقتصادی سوق دهند تا جانشین محصولاتی مانند تیبا بشود.
آیین‌نامه واردات خودرو در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شده و اکنون در صف مطرح شدن در هیأت دولت است. پیش‌تر منوچهر منطقی، معاون امور حمل و نقل وزیر صمت گفته بود پیش‌بینی ما این است تا شهریورماه واردات خودروهای اقتصادی و مناسب انجام شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7976/12/622423/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها