خیز مرگ‌و‌میرهای کرونایی به سمت سه رقمی شدن

75 بیمار مبتلا به کرونا جان باختند


فریبا خان احمدی/ آمار فوتی‌های کرونا به سمت عدد سه رقمی خیز برداشته است. برخی پیش‌بینی‌ها بر این است که سه رقمی شدن مرگ‌های کرونایی در موج هفتم بیماری محتمل است و زنگ خطر افزایش موارد فوتی در حالی به گوش می‌رسد که در 24 ساعت منتهی به روز گذشته آمار قربانیان رکورد تازه‌ای زد و بعد از حدود دو ماه و نیم با ثبت عدد 75 فوتی در روز در چند قدمی شکستن سد مرگ بالای صد نفر در روز قرار گرفت. با اینکه تعداد موارد ابتلا بر‌اساس تست‌های تشخیصی همچنان زیر 10 هزار بیمار گزارش می‌شود و روز گذشته نیز 8540 بیمار بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی در کشور شناسایی شدند، اما آمارهای حقیقی به دلیل نبود بیماریابی فعال و کمبود تعداد تست‌های پی‌سی‌آر بیش از آمارهای رسمی است. از طرفی آن‌طور که از نقشه کرونایی کشور پیداست به نظر می‌رسد آمار موارد بستری در شهرستان‌ها نیز روند تصاعدی گرفته و حالا ۱۲۰ شهرستان در وضعیت قرمز و۱۱۲ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند. با ادامه پیشروی موج مبتلایان و بستری‌ها وضعیت در ۱۶۶ شهرستان در وضعیت زرد و ۵۰ شهرستان در وضعیت آبی نیز بی‌ثبات است. تغییرات اپیدمی که عمدتاً روی بستری و مرگ‌و‌میر مانور می‌دهد تحلیل روشنی از گردش ویروس در جامعه نمی‌دهد با وجود این، همچنان روند روبه افزایش مرگ‌و‌میر‌ها ادامه‌دار خواهد بود. بر این اساس روز گذشته رؤسای سازمان نظام پزشکی کشور و تهران در اظهارنظر‌های جداگانه‌ای بر ضرورت تکمیل واکسیناسیون تأکید کردند. دکتر محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: تزریق دوزیادآور واکسن‌ها منجربه کاهش شدت کرونا و مرگ و میر ناشی از آن می‌شود. او ضمن دعوت از مردم برای تزریق دوزهای یادآور اظهار داشت: طبق مطالعات اثبات شده و توافق جهانی تزریق دوز یادآور واکسن کرونا هم شدت بیماری و هم میزان مرگ و میر را به طرز قابل توجهی کاهش می‌دهد. همچنین رئیس هیأت مدیره نظام پزشکی بر لزوم سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون کرونا در کشور با استفاده از امکانات نهادها و سازمان‌های دارای توان مشارکت در این حوزه تأکید کرد.
دکتر مؤید علویان با اشاره به شرایط فعلی کرونا در کشور، گفت: تصور عمومی مبنی بر اینکه کرونا تمام شده و بحث کاهش محدودیت‌ها و نیز عدم استقبال عمومی از تزریق دوزهای یادآور، باعث شد که حالا و زودتر از تصور، کشور وارد پیک هفتم بیماری شود. حالا مجدداً در شرایط خطرناکی قرار گرفته‌ایم، اما متأسفانه اقبال عمومی به تزریق دوز بوستر کم است و از سوی دیگر هم به نظر نمی‌رسد که وزارت بهداشت بتواند به تنهایی این کار عظیم را به سرانجام برساند.
وی گفت: قطعاً باید مثل سال گذشته با بسیج رسانه‌ای و تولید محتوای اقناعی مناسب افکارعمومی را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ترغیب کرد و نیز تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور از جمله بسیج را در کنار وزارت بهداشت قرار داد تا با استفاده از ظرفیت‌های پایگاه‌های بسیج کشور و نیز ظرفیت‌های نهادی مثل هلال احمر جمهوری اسلامی ایران روند واکسیناسیون عمومی در کشور به سرعتی چندبرابر سرعت فعلی برسد و شاهد کاهش آمار بستری و مرگ و میر ناشی از این بیماری باشیم.
حمید سوری، اپیدمیولوژیست نیز با بیان اینکه احتمال سه رقمی شدن مرگ‌های کرونایی در موج هفتم وجود دارد، گفت: در حال حاضر زمان مناسبی برای سفرهای سیاحتی و زیارتی برای افراد پرخطر شامل افراد بالای ۶۰ سال، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، زنان باردار و... نیست و این گروه‌ها باید حداکثر تلاش‌شان را انجام دهند تا از مواجهه با بیماری پرهیز کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7973/22/622108/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها