تبعات سیل مرگبار در کنتاکی امریکا

انفعال دولت بایدن در مواجهه با بلایای طبیعی


فاجعه سیل اخیر در ایالت کنتاکی امریکا چنان عظیم است که شاید نمونه آن در گذشته هرگز رخ نداده باشد اما مهم‌تر از آن واکنش سرد دموکرات‌ها که کاخ سفید را در تسخیر خود دارند، در قبال این بحران زیست محیطی بوده است.
دولت امریکا نه تنها احساس همدردی قابل ذکری با سیلزده‌ها نداشته که مردم و رسانه‌ها را به اعتراض‌های کلامی تأسف آور نسبت به ضعف چشمگیر خود در مدیریت اوضاع واداشته است. یک نفر پست گذاشته است: «بله، مردم حق خود را بابت رأیی که یک سال و نیم پیش به جو بایدن دادند، گرفتند.» دیگری هم در پیج اختصاصی خود آورده است: «ایراد از کسانی است که هنر شنا کردن در شرایط سخت زیستی را نیاموخته‌اند و در نتیجه غرق می‌شوند.» از همه بدتر و تلخ‌تر این اظهارنظر توأم با طعنه بوده است: «آیا سازندگان این خانه‌ها که بر اثر سیل ویران شده اند، به فکرشان نرسیده بود منازل خود را به موازات رودخانه‌های نامهربان بنا نکنند؟!»
مردمی که حساس‌تر هستند در فیس‌بوک با جملاتی هشدار دهنده دولت بایدن را به سبب منفعل بودن در این ماجراها به باد انتقاد گرفته‌اند. یکی از آنها آورده است: «خانه‌ها پر از آب شده است. حداقل 30 جنازه پیدا شده و مفقودین از 100 نفر هم بیشتر هستند. هیچ کس به فکر نیست و هواشناسی دور تازه‌ای از سیلاب‌ها را پیش‌بینی کرده است. دولت در خواب است. چه کسی مردم را نجات می‌دهد؟»
امروز خیلی‌ها که در انتخابات اواسط پاییز 2020 به بایدن رأی دادند و دونالد ترامپ متکبر و افراطی را از کاخ سفید بیرون کردند، از خود می‌پرسند آیا در اداره امور کشور، کسی ضعیف‌تر از دموکرات‌ها پیدا می‌شود؟ دموکرات‌ها با پزهای روشنفکرانه در مورد حق سقط جنین و ازدواج همجنس‌ها داد سخن می‌دهند اما حالا که سیل‌هایی مرگبار چند ایالت امریکا را ویران کرده، نه تنها قادر به مهار آن نیستند بلکه به طور کلامی و با حرف زدن صادقانه با مردم هم با آنها همدردی نداشته و بابت قصورها و تقصیرها عذرخواهی نمی‌کنند. بدتر اینکه دموکرات‌ها همیشه حزب مخالف خود (جمهوری خواهان) را متهم به ارجح شمردن منافع حزبی‌شان بر رفاه مردم کرده‌اند اما حالا خودشان حاضر نیستند در مسائل بین‌المللی که ربط مستقیم به آنها ندارد (مثل پیشرفت فزاینده اقتصاد چین و ورود ارتش روسیه به خاک اوکراین) دخالت نکنند و توان‌شان را روی حل بحران‌های داخلی مانند وقوع سیل در کنتاکی و اطراف آن بگذارند.
ضد و نقیض‌گویی تخصص اول دموکرات‌ها است. درست است که جمهوری‌خواهی مثل گلن تامپسون فقط دو سه روز پس از رد قانون ازدواج همجنس‌ها در یک رفراندوم عمومی، در مراسم ازدواج پسرش با یک مرد دیگر شرکت و از این طریق این کار مذموم را تأیید کرد، اما دموکرات‌ها هم در موارد مشابه ابتدا به شرایط حزبی و اولویت‌های شغلی خود اندیشیده‌اند و برایشان جان مردمی که در بحران‌ها به خطر افتاده‌اند، اهمیتی نداشته است.
 آنها در ازای هر سیلزده‌ای که در فاجعه اخیر کنتاکی رنج برده، جان به لب شده و با توئیت کردن به سیاست‌های مخدوش کاخ سفید تاخته‌اند، اما حداقل 10 آدم مغبون دیگر به سبب وقت نداشتن یا قطع امید کامل از دولت بایدن، سکوت پیشه کرده و در تنهایی به حال نزار خود گریسته‌اند. 
سیل‌ها چه به درستی مدیریت شوند و چه خیر، سرانجام روزی خودشان فروکش می‌کنند اما درس فاجعه اخیر در کنتاکی برای کل مردم امریکا این بود که «دولتی ندارید که سرنوشت شما برایش مهم باشد.» برای بایدن مهم این است که از سرزنش‌های بحق سیاهپوستان که او را متهم به لگدمال کردن حقوق حقه خویش می‌کنند، رهایی یابد و با هر میزان کمک نقدی یا تسلیحاتی به دولت اوکراین، ماشین جنگی روسیه را که به کی یف نزدیک شده، متوقف سازد. 
برای کاخ سفید بحرانی که برخاسته از عدم ایمن‌سازی زیر ساخت های ایالات مختلف امریکا است، مهم نیست بلکه برای آنها اولویت مسأله‌ای است که از دید آنها اوضاع را سیاه‌تر از آن چه هست، نشان ندهد. دیدگاهی که از ریشه و اساس غلط است.
منبع: Washington post

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7973/4/622080/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها