واشنگتن همزمان با مذاکرات در عمان برای تمدید توافق صلح موقت، قرارداد فروش تسلیحات به امارات و عربستان را تأیید کرد

توافق برای سومین آتش‌بس یمن در اوج کارشکنی ائتلاف متخاصم


گروه جهان/ آتش‌بس یمن در حالی برای سومین بار با میانجیگری سازمان ملل و نمایندگانی از امریکا و عمان برای دو ماه دیگر تمدید شد که همزمان واشنگتن قرارداد تسلیحاتی‌اش را با عربستان و امارات تأیید کرد.
به گزارش شبکه خبری الجزیره، گرچه هیأت مذاکره کننده با توجه به هشدارهای جهانی نسبت به اوضاع وخیم حقوق بشری یمن بر تمدید 6 ماهه این توافق اصرار داشتند اما با توجه به نقض‌های پی در پی دو آتش‌بس قبلی از سوی ائتلاف سعودی، صنعا با ابراز بی اعتمادی به طرف مقابل، به آن تمایلی نشان نداد و حاضر به تمدید 2 ماهه این توافق شد. با این حال این بی‌اعتمادی به مراتب زودتر از آنچه تصور می‌‌شد، برای همه ثابت شد، چراکه هنوز جوهر امضای این توافقنامه خشک نشده بود که به نوشته خبرگزاری سبای یمن، بامداد دیروز ائتلاف سعودی تنها در 24 ساعت، 172 بار نقض آتش‌بس را به ثبت رساند. براساس این گزارش ائتلاف سعودی با انجام پروازهای تجسسی و شناسایی بر فراز استان‌های الحدیده، مأرب، تعز، حجه، جوف، صعده، ضالع، البیضا و محورهای عملیاتی مرزی بارها این توافق را نقض کرد. علاوه بر این، حمله هواپیمای شناسایی مسلح ائتلاف سعودی به منطقه الشامریه استان ضالع، سبب شهادت یک کودک و مجروح شدن یک غیرنظامی یمنی دیگر نیز شد.
به نوشته العالم، این تجاوزها در حالی شدت گرفته است که وزارت خارجه امریکا موافقت خود را با فروش سامانه‌های موشکی تاد به امارات و سامانه‌های پاتریوت به عربستان اعلام کرد. اتفاقی که به باور کارشناسان می‌‌تواند آتش جنگ در یمن را شعله‌ورتر کند.
پیام کوبنده صنعا
گرچه اصابت موشک‌های انصارالله در چند ماه گذشته بارها توان نظامی صنعا را به ائتلاف متخاصم و سرکردگان آن ثابت کرده بود، اما همزمان با آغاز مذاکرات در عمان، ارتش صنعا با برگزاری یک رژه با حضور هزاران نظامی، قدرت و آمادگی رزمی خود را برای متجاوزان به تصویر کشید. در این رزمایش که در استان ذمار یمن برگزار شد سه هزار نظامی حضور داشته و از تجهیزات و تسلیحات بسیاری در حضور مقامات ارشد نظامی و سیاسی انصارالله رونمایی شد. این نمایش هراس افکن در آستانه تمدید آتش‌بس سوم در شرایطی به اجرا درآمد که در دو آتش بس قبلی نه تنها محاصره زمینی، هوایی و دریایی یمن لغو نشد که وعده پرداخت حقوق معوقه کارمندان یمنی به عنوان مهم‌ترین بند آتش‌بس نیز تحقق نیافت، اما به باور کارشناسان یمنی با توجه به آغاز جنگ در اوکراین و بحران انرژی اروپا، ائتلاف متخاصم و شرکایشان در این میدان بیش از ملت یمن به آتش بس نیاز دارند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7973/4/622079/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها