باید به فکر ایجاد یک نسل جدید باشیم

ارمغانی: از صعود به جام‌جهانی ناامید نیستم


پریسا غفاری/ سعید ارمغانی، سرمربی تیم‌ملی بسکتبال دیروز در نشست خبری حضور یافت و راجع به عملکرد ملی‌پوشان در پنجره سوم انتخابی جام‌جهانی (باخت برابر قزاقستان)، حذف از رقابت‌های کاپ آسیا ۲۰۲۲ اندونزی با شکست برابر اردن و برنامه‌های آینده تیم‌ملی، صعود به جام‌جهانی و المپیک صحبت کرد. سرمربی تیم‌ملی بسکتبال در بخشی از صحبت‌هایش، کمبود وقت را دلیل اصلی نگرفتن نتیجه دلخواه در مسابقات کاپ آسیا عنوان کرد. ارمغانی تأکید کرد به خاطر کمبود وقت موفق به پیاده کردن بسیاری از اصلاحات نشده اما تا حدی موفق بوده است. از سویی او نگران عدم صعود تیم‌ملی به جام‌جهانی نیست و هدفش کسب پیروزی در تمام بازی‌های خانگی برای مسجل کردن صعود است. سعید ارمغانی گفت: «ابتدا بگذاریم بگویم که من برای دیدن خانواده رفته بودم و الان اینجا هستم تا پاسخگو باشم، ضمن اینکه معذرت می‌خواهم که بعد از مسابقات به مجارستان رفتم. بسیاری انتقاد می‌کردند چرا بعد از بازی‌ها به مجارستان رفتم ولی در حقیقت محل اقامت من مجارستان است و همان‌طور که بقیه اعضای تیم برای دیدن خانواده خود به محل زندگی‌شان رفتند و استراحت کردند، من هم مجبور بودم بروم. سعی می‌‌کنم همه حرف‌هایم با آمار و ارقام باشد و بررسی مناسبی از این دو ماه داشته باشیم. دو ماه پیش کار را شروع کردیم. ۴۸جلسه تمرین برگزار کردیم، ۳۰جلسه حدود 3هفته طول کشید و بعد از آن به صربستان، قزاقستان، سوریه و اندونزی رفتیم. در ۲۵روز ۳۰تمرین انجام دادیم و پس از آن ۲۰روز ۱۸وعده تمرین داشتیم.کارمان برای آماده‌سازی تیم سخت‌تر شد و ۴بازی دوستانه با تیم ایران‌نوین و یک تیم صربستانی انجام دادیم. بازی رسمی هم برگزار کردیم که شامل ۲بازی در انتخابی و ۴بازی در کاپ آسیا بود. درحالی که حتی تیم‌های باشگاهی بیش از ۵۰بازی و ۲۰۰وعده تمرین انجام می‌‌دهند، آماده‌سازی تیم‌های ملی در زمان کوتاه  از مشکلات بزرگ همه مربیان است. به خاطر کمبود وقت برخی کارها را نمی‌توان انجام داد و به هرحال حداکثر استفاده را کردیم و تا حدی موفق شدیم.» 
سرمربی تیم‌ملی بسکتبال با اشاره به شکست مقابل اردن که انتقادهای زیادی به همراه داشت، گفت: «برخی‌ها گفتند اردن تیم دسته دوم آسیا است، در حالی که بسکتبال در همه آسیا پیشرفت کرده است. استرالیا در فینال، لبنان را با ۲امتیاز فاصله شکست داد. اردن بازیکنان خیلی خوبی داشت و اردوی بسیار خوبی هم پشت‌سر گذاشته بود. توجیهی برای شکست ندارم اما همه درحال پیشرفت هستند. جامعه بسکتبال تا قبل بازی با اردن از عملکرد و انسجام تیم راضی بودند. نمی‌خواهم توجیه کنم اما این اتفاق برای تیم‌های بزرگ دنیا هم رخ می‌‌دهد. می‌‌توانستیم جزو 4تیم برتر آسیا باشیم و در این صورت شانس حضور در فینال را هم داشتیم، اما اتفاقات حین بازی این اجازه را به ما نداد. اگر یکی از شوت‌های از راه دور بازیکن امریکایی اردن گل نمی‌شد، قطعاً ورق به سود ما برمی‌گشت.» او درباره اهدافش هم صحبت کرد: «یکی از اهداف اصلی‌مان وارد کردن نسل جوان به تیم‌ملی است. با این هدف ناآشنا نیستم. سال ۲۰۰۰ این کار را انجام دادم و قدم اول را برداشتم. آن نسل بعد از ۷سال توانست قهرمان آسیا شود. جوانان مستعد زیادی داریم و این را در تیم ایران‌نوین می‌‌بینیم. حتماً این کار را ادامه خواهم داد. صبور باشید و شرایط تیم را درک کنید تا تجربیات بیشتری کسب کنیم. باید به جلو حرکت کنیم و با اعتقاد به کارمان ادامه دهیم.» ارمغانی درخصوص نگرانی‌ها بابت احتمال عدم صعود به جام‌جهانی گفت: «هنوز از صعود به جام‌جهانی ناامید نشدیم. ۶بازی داریم و در 3بازی میزبان هستیم. هدفمان این است که هر 3بازی خانگی را ببریم. از سویی امیدوارم قزاقستان همه بازی‌هایش را نبرد. تمام تلاش‌مان را خواهیم کرد در ایران همه بازی‌ها را ببریم. اگر هم نتوانستیم صعود کنیم، بازهم باید به این پروسه ادامه دهیم. ما نیاز به برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری گسترده داریم.»
سرمربی تیم‌ملی بسکتبال در ادامه افزود: «منظورم از اعلام سطح پیشرفت تیم‌ملی زیر سؤال بردن ارزش عملکرد مربیان قبلی نیست. هدفم این است که بگویم تیم‌ملی در مسیر رسیدن به پیشرفت است. تغییرات بزرگ همیشه مشکل تیم‌ملی بوده است. شرایط فعلی با گذشته متفاوت است و جوانگرایی را باید بتدریج و پله پله انجام داد. شاید حضور بازیکن باتجربه کنار بازیکن جوان بسیار کمک‌کننده باشد.» او با تأکید بر اینکه صمد نیکخواه‌بهرامی و مهدی کامرانی شرایط حضور در تیم‌ملی را ندارند، بیان کرد: «طبق قوانین مجارستان 5سال دیگر بازنشسته می‌‌شوم اما عاشق بسکتبال هستم. قراردادم با تیم‌ملی ایران تا پایان انتخابی‌های جام‌جهانی است و این قرارداد قابل تمدید است. در ضمن باید بگویم بازیکنانی که در کوران مسابقات هستند می‌‌توانند به تیم‌ملی کمک کنند، منتها نه نیکخواه‌بهرامی و نه کامرانی در شرایط خوبی برای حضور در تیم‌ملی نیستند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7973/21/622057/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها