در آرامستان امامزاده محمد کرج چه می گذرد؟

غوغای سارقان در دیار خاموشان


ایران واشقانی‌فراهانی
خبرنگار

سرقت میله‌های پرچم بر فراز مزارها در امامزاده محمد کرج، به سرقت رفتن قاب عکس‌های آلومینیومی، زباله‌های انباشته شده و پراکنده در بین قبور، تخریب سنگ قبر پدران و مادران آسمانی به بهانه بریدن آهن‌آلات به کار رفته و مشاهده شهروندان دلسوز در حال جمع‌آوری زباله به خاطر ثواب و بهداشت، کافی است تا چهره نازیبایی از یک گورستان در بافت شهری و پرازدحام کرج در ذهن هر تماشاگر به یادگار بگذارد؛ اما تلخی این روایت غم‌انگیز وقتی با جان و ذهنت درگیر می‌شود که با ورود به محوطه یک امامزاده، حس آرامش و نیایش جای خود را به آشفتگی و بی‌نظمی بدهد. دیگر نمی‌توان برای آرامش یا عبرت پا به این آستان گذاشت که همه وجودت لبریز از ناامنی و گلایه می‌شود. 
سارقان برای سرقت آهن‌آلات به کار رفته، تعداد زیادی قبور را در امامزاده محمد کرج تخریب کردند، اما بهای چند کیلو آهن به سرقت رفته را چگونه می‌توان در ترازوی بهای گریه‌های یک مادر سنجید؟ به خاطر سهل‌انگاری و کوتاهی متولیان، حتی پدران و مادران آسمانی در خانه ابدی خود نیز آرامش ندارند. برای کم‌کاری و فراموشی مسئولان اوقاف و شهرداری کرج از وظیفه ذاتی‌شان فقط شرمنده شهدا می‌شویم پیاپی. جایی که چند شهید 15ساله، چندین برادر شهید از یک خانواده و سرداران شهید کلهر و شرع‌پسند و... نشانی از خود روی زمین گذاشته‌اند تا یادآور رشادت‌هایشان باشد، حکایتگر ناتوانی و غفلت متولیان شده است.
پیش از این نیز سرقت طارمی‌های قبور شهدا و تخریب قاب عکس‌های‌شان برای سرقت چند تکه آلومینیوم صورت گرفته بود که گزارش مبسوطی در روزنامه ایران منتشر شد.
تکرار هر هفته‌ای این اتفاق و زباله‌های انباشته شده و پراکنده در بین قبور در این امامزاده موجب نارضایتی است؛ موضوعی که مورد جریحه‌دار شدن احساسات و عواطف عمومی مردمی شده که با پرداخت چند صد میلیون تومان هزینه خرید یک قبر، انتظار دریافت خدمات و احترام از سازمان اوقاف و امور خیریه استان البرز دارند.
شاید ضروری است در ورود به این محل اعلام شود: لطفاً برای مردگان خود، نگهبان بگمارید.

نابسامانی در چهارمین گلزار شهدای کشور
پیرزن آنقدر عصبانی است که نفسش به شماره افتاده و بی‌قراری می‌کند. مدام تهدید به شکایت می‌کند و می‌گوید: شوهرم  یک عمر از زن و 6 تا بچه دور بود تا لقمه نانی برای خانواده بیاورد. حالا در قبر هم آرامش ندارد و ما هم باید نگران باشیم که شبانه دزد بر سر مزارش نیاید؟ به‌خاطر بی‌سوادی روی سنگ قبر شوهرم عکسش را حکاکی کردند تا راحت‌تر پیدا کنم، اما نبشی‌ها را که دزدیده‌اند، عکسش هم از بین رفته.
آن‌ سوتر زن جوانی با ابراز ناراحتی به کیسه زباله بزرگی که در دست مادرش است، اشاره می‌کند: از بس اینجا کثیف است، مادرم هربار که به مزار پدرم می‌آید، زباله‌های بین قبور را برای ثواب جمع می‌کند. واقعاً مشخص نیست چرا با پرداخت 200 میلیون تومان هزینه خرید یک قبر در طبقه دوم، هیچ خدماتی ارائه نمی‌شود؟
مرد جوانی به قبر به هم ریخته مادرش اشاره می‌کند که چیزی از سنگ و نام و نشان او باقی نمانده؛ سارقان تلاش کرده بودند سنگ قبر دیگری در کنار مادرش را هم تخریب کنند که موفق نشده بودند.
سالگرد درگذشت یک پدر است. خانواده او با دیدن وضعیت سنگ قبر و درختی که به‌ دلیل سرقت آهن‌های گلدانش، از جا درآمده و خشک شده، ابراز تأسف می‌کنند. مردم آزرده خاطرند. اینها همه حاصل توقف چند دقیقه‌ای یک خبرنگار در چهارمین گلزار شهدای کشور است.

ضلع شمالی امامزاده، محصور نیست
امامزاده محمد کرج با 17هکتار مساحت، در حصارک پایین، در یکی از پرازدحام‌ترین محله‌های کرج قرار دارد. به‌ دلیل قرار گرفتن در یکی از اصلی‌ترین مناطق شهری و نزدیکی به بازارهای خرید، در طول روز ترافیک جمعیتی کم‌نظیری در این محله به چشم می‌خورد. قرار گرفتن مراکز خرید ضایعات و آهن‌آلات در دیواره غربی این امامزاده، چهره زشتی به این خیابان داده است اما وجود خانواده‌هایی که چاره‌ای جز فروش پسماند برای امرار معاش خود ندارند، به کسب‌وکار این قشر رونق بخشیده است.
مدیر امامزاده محمد کرج در مورد وضعیت نابسامان قبور متوفیان و مزار شهدا اظهار کرد:  متاسفانه وجود معتادان متجاهر و اعتیاد سارقان، باعث شده هر هفته شاهد این اتفاق ناخوشایند باشیم که گذشته از ضرر مالی، موجب هزینه‌های معنوی و روحی برای آسیب‌دیدگان می‌شود. هر چند دفتر امامزاده به محض مراجعه هر شاکی بدون هزینه این تخریب را ترمیم و اصلاح می‌کند، اما افزایش تعداد قبور آسیب‌دیده موجب کندی این روند و زمان‌بر شدن آن است، بویژه اینکه در این آستان برنامه‌های فرهنگی و یادواره‌ها نیز مدام در حال اجرا است و تقریباً روزهای تعطیل هم روزهای پرکاری داریم.
سید رسول عابد خراسانی، مدیر امامزاده با بیان اینکه اداره اوقاف وظیفه نگهداری از قبور را بر عهده دارد و ساماندهی و نگهداری از مزار شهدا بر عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران البرز است، افزود: متأسفانه در محوطه مزار شهدا با ضعف تبلیغات، شعارهای تبلیغاتی و نبود تابلو روبه‌رو هستیم که جزو ضروریات گلزار شهدا است. حتی آمار دقیقی از تعداد شهدا به ما ارائه نداده‌اند و گفته می‌شود حدود 1700شهید در این امامزاده هستند که پدران و مادران شهدا نیز نزدیکی گلزار شهدا، به خاک سپرده شده‌اند.
وی با اشاره به کمبود نیروی کار در این آستان ادامه داد: امامزاده محمد کرج در هر سه شیفت، 4 نفر نیروی خدماتی دارد. متأسفانه کمبود نیرو،  فرسودگی و کهولت سن آنها، کار را سخت‌تر می‌کند. اداره اوقاف جهت رفاه حال مردم این منطقه که تعداد زیادی از آنها در خانه‌های 40متری زندگی می‌کنند و هیچ امکانات رفاهی و شهری ندارند، یک استخر در محوطه امامزاده ساخت، اما مردم این منطقه توانایی خرید بلیت را ندارند و به ناچار از محوطه سبز و درختکاری این امامزاده برای گردش و تفریح استفاده می‌کنند. به همین دلیل روزانه با حجم زیادی از زباله در این محل روبه‌رو می‌شویم که نظافت و پاکسازی آن خارج از توان 4 نفر نیروی خدماتی است. همچنین مشاهده می‌شود که روزانه تعدادی از رانندگان برای شست‌و‌شوی خودرو در این محل توقف می‌کنند و باید مدام تذکر بدهیم. در طول روز بارها شیرهای آب به سرقت می‌رود و ناچار به جایگزینی هستیم.
عابد خراسانی افزود: عصرها در این منطقه با چند هزار معتاد سرگردان مواجه هستیم که به‌ دنبال تهیه مواد و تأمین هزینه مواد هستند و بردن آهن‌آلات قبور راحت‌ترین کار برای آنها است و متأسفانه مدیریت امامزاده در این موقعیت دشوار قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر به‌ دلیل وسعت این محوطه و همسطح نبودن قبور، سارقان در حین سرقت آهن‌آلات در پشت درختان و گلدان‌های کنار قبرها پنهان می‌شوند و نگهبانان دید کافی ندارند. سرقت آهن‌آلات هر هفته اتفاق می‌افتد و ساعت مشخصی ندارد. پس از سرقت و بریده شدن صندلی‌های فلزی و نبشی‌ها توسط سارقان، ناچاریم با دستگاه فرز ریشه‌های باقیمانده را از سطح زمین پاک کنیم که موجب جراحت پای رهگذران نشود.
مدیر امامزاده محمد کرج به نصب دوربین‌های مداربسته در خیابان‌های اصلی اشاره کرد و گفت: تعدادی دوربین جدید نیز خریداری شده است تا اوضاع بیشتر تحت کنترل قرار گیرد، اما متأسفانه چند مرحله هم سارقان شناسایی و دستگیر شدند که پلیس و دادسرا به خاطر سرقت چند کیلو آهن ضایعاتی، مدت‌ها درگیر پرونده شدند و این اتفاق هرگز متوقف نشد و همیشه جریان دارد.
وی با اشاره به طراحی نامتعارف برخی قبور گفت: به کار گذاشتن صندلی‌های فلزی با پایه ضعیف یا سطوح تیز، طراحی فانوس و شمعدان‌های تزئینی بالای قبور، نصب مانع و طناب‌کشی برای رد نشدن از روی قبرها، استفاده از شیشه‌های نشکن روی سنگ‌های گرانقیمت و... نه تنها موجب ترغیب سارقان و تحریک آنان است، بلکه موجب آسیب به پاهای رهگذران و پاره شدن لباس‌های آنها می‌شود و به نوعی حق‌الناس است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7973/16/622042/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها