تعداد اینمادهای بدون ستاره از مرز 5000 عدد گذشت


مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرد در پی استقبال بسیار خوب کسب‌وکارهای خرد از اینماد بدون ستاره در سال 1400، تعداد اینمادهای بدون ستاره در فصل بهار 1401 از مرز 5200 کسب و کار عبور کرد.
طبق اعلام این مرکز، اکثر این کسب‌وکارها که تا قبل از این از امکان ثبت و استفاده از مزایای داشتن مجوز قانونی محروم بودند، با استفاده از قابلیت ثبت اینماد بدون ستاره توانستند از مزایای مجوز قانونی نزد یک مرجع حاکمیتی نیز بهره‌مند شوند تا هدف مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی عملیاتی شود.
چرا اینماد بدون ستاره
اما ارائه اینماد بدون ستاره به کسب‌وکارهای نوپا با حداقل تراکنش مالی چگونه رقم خورد؟ در این راستا  طبق دستور شاپرک در تیرماه سال 1400، شرکت‌های پرداخت یار موظف شدند تنها به کسب‌وکارهای مجازی درگاه پرداخت ارائه دهند که کسب و کار مجازی دارای اینماد و ستاره دار باشد. بعد از ابلاغیه، شرکت‌های پرداخت یار به این موضوع اعتراض کرده و اعلام کردند که این اقدام باعث می‌شود کسب‌و‌کارهای نوپا از رقابت حذف شده و پرداخت یارها هم چون امکان ارائه درگاه ندارند از گردونه خارج شده و از بین می‌روند. از این‌رو کارزاری نیز شکل گرفت ولی هر دو بخش از موضع خود کوتاه نیامدند، چرا که شاپرک ارائه درگاه از سوی پرداخت یارها به کسب و کارهای مجازی را مبارزه با پولشویی می‌دانست و از سوی دیگر وزارت اقتصاد و دارایی نیز معتقد بود که این اقدام اضافه کردن یک مجوز به مجوزهای کسب و کارهاست و باید برای تسهیل ایجاد کسب و کارها، مقررات زدایی کرد نه اینکه مقررات دیگری به آن اضافه کرد.
 شرکت‌های پرداخت یار درباره این ابلاغیه و اجبار برای ارائه خدمات به کسب‌وکارهای دارای اینماد، به دیوان عدالت اداری شکایت کردند و خواستار ابطال دستورالعمل الزام پذیرندگان پرداخت‌یارها به کسب‌و‌کارهای دارای اینماد شدند اما دیوان عدالت اداری هم این شکایت را رد و تأکید کرد که  شرکت‌های پرداخت یار تنها باید به کسب‌وکارهایی درگاه ارائه دهند که اینماد داشته باشد. در این راستا پرداخت یارها باز تأکید کردند که الزام اینماد دارای مشکلاتی است از جمله اینکه کسب و کارهای نوپا در ابتدای راه هستند و تا زمان ثبت شرکت از گردونه کار حذف می‌شوند و از آنجایی که هنوز مجوزی برای کسب و کارهای نوپا تعریف نشده است بنابراین بدون مجوز رسمی هم نمی‌توانند اینماد دریافت کنند و در این راستا پرداخت یارها مشتریان اصلی خود را از دست می‌دهند.
برای حل این مشکل، بانک مرکزی و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت با همفکری بخش خصوصی با محوریت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تدابیری اندیشیدند و آن «ارائه اینماد بدون ستاره» به کسب وکارهای خرد صرفاً برای احراز هویت، دامنه و حداقل هزینه از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بود.
البته برای مدیریت ریسک ناشی از عدم انجام احرازهای دیگر در فرایند اصلی اینماد و جلوگیری از بروز تخلفات و کلاهبرداری‌‌های گسترده، کسب وکار خرد به گونه‌ای تعریف شده که تعداد و مجموع مبلغ تراکنش‌‌های آن در ماه به ترتیب کمتر از 100 عدد و 100 میلیون تومان باشد و این موضوع به‌صورت سیستمی کنترل می‌شود. بدیهی است در صورت عبور کسب وکار خرد از سطح تعیین شده، کسب وکار موظف است ظرف 10 روز نسبت به طی مراحل کامل اعطای اینماد و دریافت اینماد ستاره‌دار اقدام کند. از این‌رو بعد از اجرایی شدن این طرح، سطح فعالیت مجاز کسب‌وکارهای خرد افزایش دوبرابری داشته است و طی بررسی‌های انجام شده کمتر از یک درصد کسب و کارها از سطح فعالیت مجاز عبور کرده‌اند که بسیار کمتر از برآورد اولیه بوده و بخوبی نشان دهنده طراحی بسیار مناسب اینماد بدون ستاره است.
طبق اعلام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، محدودیتی برای تبدیل اینماد بدون ستاره به اینماد ستاره‌دار وجود ندارد ولی در صورتی که تعداد یا مجموع مبلغ تراکنش شخص صاحب امتیاز کسب‌وکارهای خرد در یک ماه، از محدودیت‌های تعیین‌شده از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بیشتر شود، این کسب‌وکارها موظفند ظرف 10 روز نسبت به طی مراحل کامل اعطای اینماد و تبدیل اینماد بدون ستاره به اینماد ستاره‌دار اقدام کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7973/12/622024/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها