سخنگوی دولت : توافق ۲۵ ساله در حوزه‌های تجاری، اقتصادی، زیرساختی و انرژی بسرعت پیش می‌رود

سند جامع ایران و چین در مرحله اجرا

آیت‌الله رئیسی برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک می‌رود

«این دولت هرگز تماشاگر مشکلات مردم نیست»؛ جمله‌ای که روز گذشته پس از تشریح اقدامات دولت و عملکرد مدیران در سیلاب‌های اخیر کشور از سوی علی بهادری جهرمی مطرح شد. سخنگوی دولت در نشست خبری خود، از امدادرسانی به ۵۰ هزار نفر و انجام 100 عملیات امدادی پروازی از سوی بالگردهای هلال احمر در سیلاب اخیر خبرداد. اما اظهارات وی نشان می‌دهد دولت برای مقابله با سیلاب، فقط به امدادهای پسینی بسنده نکرده، بلکه ضمن شناسایی بیش از ۷ هزار نقطه حادثه خیز، انجام آبخیزداری در 90میلیون هکتار از اراضی کشور را در دستور کار قرارداده است، امری که به اذعان کارشناسان باعث مهار سیلاب‌ها و به حداقل رسیدن خسارت‌ها در آینده می‌شود. در کنار این، اعلام خبر پرداخت ۲۱۷ هزار فقره وام فرزندآوری و بیش از ۳۲۰ هزار وام ازدواج و نیز رشد ۲۷درصدی صادرات به چین در ۴ ماه، دیگر محورهای نشست خبری روز گذشته سخنگوی دولت بود. بهادری جهرمی همچنین اعلام کرد که برنامه‌ریزی‌های مقدماتی برای حضور آیت‌الله رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل در مهرماه پیش رو انجام شده است.

​​​​​​​گروه سیاسی/ «این دولت هرگز تماشاگر مشکلات مردم نیست»؛ جمله‌ای که روز گذشته پس از تشریح اقدامات دولت و عملکرد مدیران در سیلاب‌های اخیر کشور از سوی علی بهادری جهرمی مطرح شد. سخنگوی دولت در نشست خبری خود، از امدادرسانی به ۵۰ هزار نفر و انجام 100 عملیات امدادی پروازی از سوی بالگردهای هلال احمر در سیلاب اخیر خبرداد. اما اظهارات وی نشان می‌دهد دولت برای مقابله با سیلاب، فقط به امدادهای پسینی بسنده نکرده، بلکه ضمن شناسایی بیش از ۷ هزار نقطه حادثه خیز، انجام آبخیزداری در 90میلیون هکتار از اراضی کشور را در دستور کار قرارداده است، امری که به اذعان کارشناسان باعث مهار سیلاب‌ها و به حداقل رسیدن خسارت‌ها در آینده می‌شود. در کنار این، اعلام خبر پرداخت ۲۱۷ هزار فقره وام فرزندآوری و بیش از ۳۲۰ هزار وام ازدواج و نیز رشد ۲۷درصدی صادرات به چین در ۴ ماه، دیگر محورهای نشست خبری روز گذشته سخنگوی دولت بود. بهادری جهرمی همچنین اعلام کرد که برنامه‌ریزی‌های مقدماتی برای حضور آیت‌الله رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل در مهرماه پیش رو انجام شده است.
امدادرسانی به 50هزار نفر
به گزارش ایرنا، بهادری جهرمی در ابتدای نشست روز گذشته، درباره حضور میدانی مسئولان در رسیدگی به سیلزدگان، با اشاره به اینکه دولت اعتقاد دارد حضور مسئولانه دولتمردان در صحنه مشکلات یک تکلیف و وظیفه برای مدیران اجرایی است، تأکید کرد: این دولت هرگز تماشاگر مشکلات مردم نیست و اعتقاد دارد برای حل مسائل باید در میدان عمل باشد. سخنگوی دولت، حضور مسئولان در صحنه و تلاش برای مدیریت بحران و رسیدگی بموقع به سیلزدگان را وجه تمایز این دولت با دولت‌های گذشته دانست و تصریح کرد: شاید این اقدام دولت مورد پسند کسانی که نگاه متفاوت برای حل مشکلات دارند نباشد، اما دولت بر آن تأکید دارد. دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت همچنین پرداخت خسارت‌ها را به بررسی‌های نهایی و دقیق‌تر موکول کرد.سخنگوی دولت با بیان اینکه تمام هشدارها درباره وقوع سیلاب داده شده بود و حتی اقدامات پیشگیرانه نیز صورت گرفته بود، حجم بالای بارش‌ها و ساخت و سازهای غیر مجاز را دو عامل عمده وقوع خسارت دانست و گفت: ضمن ضرورت برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز، بیش از ۷ هزار نقطه حادثه خیز از سوی وزارت نیرو شناسایی و قرار شده این وزارتخانه اقدامات لازم را نسبت به آنها انجام دهد.
پرداخت ۳۲۰ هزار وام ازدواج
بهادری جهرمی در ادامه گزارشی از میزان وام‌های اعطا شده از اول فروردین تا اول مرداد امسال گفت: ۲۱۷ هزار فقره وام فرزندآوری و ۳۲۰ هزار و ۶۵۸ فقره وام ازدواج به متقاضیان اعطا شده که مبلغ پرداختی وام ازدواج ۴۴۰ هزار میلیارد ریال بوده است.وی ادامه داد: در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و اعطای خودرو به مادران مشمول این طرح هم تاکنون ۲۳۰ هزار خودرو به این مادران اختصاص داده شده که ثبت نام ۱۰۰ هزار نفر از آنها تکمیل شده است.  بهادری جهرمی درباره میزان تسهیلات پرداختی بانک‌ها اعلام کرد: از ابتدای بهمن سال گذشته و طی پنج ماه، بیش از ٣١ هزار فقره وام از طریق بانک‌های دولتی تخصیص داده شد.
رشد ۲۷درصدی صادرات به چین در ۴ ماه
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در ادامه، با اشاره به اینکه سند همکاری ایران و چین وارد فاز عملیاتی شده است، یکی از محورهای اصلی گفت‌و‌گوی تلفنی اخیر رؤسای جمهور دو کشور را ابراز خرسندی از مسیر پیشرفت اجرای این سند عنوان کرد و گفت: سند ۲۵ ساله همکاری‌های ایران و چین در حوزه‌های تجاری، اقتصادی، زیرساختی و انرژی به سرعت پیش می‌رود، در کنار این، در همین ۴ ماهه نخست سال، ارزش صادرات به چین رشد ۲۷ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل داشته و در بحث تجارت خارجی با این کشور هم شاهد رشد ۴۳ درصدی هستیم.بهادری جهرمی همچنین با بیان اینکه ۱۰ یادداشت تفاهم در بخش‌های مختلف به منظور تسریع در اجرای سند ۲۵ ساله امضا شده است، ادامه داد: صادرات ما به چین ۵۸ درصد و در بخش کشاورزی هم ۴۸ درصد رشد داشته است.
آخرین تحولات درباره بازنشستگان
سخنگوی دولت درباره اقدامات صورت گرفته برای بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان توضیح داد: پیرو دستور رئیس‌ جمهور برای پیگیری بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان و پس از برگزاری نشست‌های مکرر، معاون اول رئیس جمهور با نمایندگان بازنشستگان گفت‌و‌گو کرد و هیأت دولت هم اختیار خود برای تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان را به وزرای عضو هیأت امنای سازمان بازنشستگی تأمین اجتماعی تفویض کرد.
سرنوشت کالابرگ کالاهای اساسی
علی بهادری جهرمی درباره زمان اجرای کالابرگ الکترونیک، با بیان اینکه مجلس بر اجرایی کردن کالابرگ اصرار دارد و دولت در تلاش برای فراهم کردن زیرساخت‌های نهایی این موضوع است، اظهارکرد: تا زمانی که زیرساخت‌های مناسبی وجود نداشته و امکان جبران برای مردم از طریق کالابرگ فراهم نباشد، پرداخت نقدی یارانه ادامه خواهد داشت. 
 مذاکره درباره حقابه ایران از ارس
سخنگوی دولت درباره حقابه ایران از رود ارس هم گفت: در این باره در سطح رؤسای جمهور ایران و ترکیه گفت‌و‌گو و گزارشی هم در جلسه هیأت دولت ارائه شد و قرار است وزرای نیروی دو کشور موضوع را دنبال کنند و سطح تلاش‌ها در حال عملیاتی شدن است.

​​​​​​​

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7972/1/621996/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها