هشدار سازمان هواشناسی:

چراغ خطر سیل هنوز زرد است


زهره افشار
خبرنگار

 هر چند امروز پهنه درگیری استان‌های کشور با بارش‌های سیل آسا کمتر می‌شود اما هنوز امکان بارش‌های نقطه‌ای خطرناک وجود دارد و لازم است مردم کماکان جانب احتیاط را داشته باشند.
«صادق ضیاییان» مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی با بیان این مطلب به «ایران» گفت: روز گذشته (سه‌شنبه) بارش‌های سیل آسایی را در ارتفاعات استان‌های تهران، هرمزگان، جنوب فارس، شمال بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و شمال شرق خوزستان داشتیم و امروز نیز در ارتفاعات استان‌های هرمزگان، خوزستان و تهران احتمال بارش‌های نقطه‌ای و محلی خطرناک وجود دارد. در واقع هنوز هم باید منتظر فعالیت‌های غیر منتظره مونسون باشیم. البته از روز پنجشنبه جو قدری آرام می‌گیرد اما در اوایل هفته فعالیت سامانه‌های متداول شمال غرب را خواهیم داشت که بارش‌های خوبی را روی نوارشمالی دارد. به گفته وی از اواسط هفته آینده با بالارفتن رطوبت و دما مجدداً بارش‌های سیل آسایی را در نیمه جنوبی خواهیم داشت ولی بدون شک پهناوری آن به اندازه هفته گذشته نخواهد بود. ضیاییان اما این را هم اعلام کرد که بررسی نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد سامانه‌های فعالی به سمت کشورهای حوزه خلیج فارس در راه است که احتمال می‌رود از 22 مرداد به سوی ایران تغییر مسیرداده و نزدیک کشور ما شود البته هنوز نمی‌توان به‌صورت دقیق اظهار نظر کرد.
بارش‌های تابستانه سیستان و بلوچستان 3 برابر میانگین بلندمدت
هر چند ماهیت بارش‌های همرفتی موسوم به مونسون سیلابی، نقطه‌ای و خطرناک است اما بررسی ثبت بارش در ایستگاه‌های هواشناسی سیستان و بلوچستان نشان می‌دهد بارش‌های مونسون اخیر بسیاری از رکوردهای تابستانه این استان را جابه‌جا کرده است.
«محسن حیدری» مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: میانگین بارش‌های تابستانه (تیر تا شهریور) در استان 10.4 میلیمتر است در حالی که به لطف فعالیت سامانه مونسونی اخیر در 40 روز نخست تابستان به عدد 32.1 میلیمتر رسیده‌ایم یعنی 300 درصد رشد و درواقع ثبت این میزان بارش از اول تیرماه تا دهم مردادماه بی‌نظیر و یک رکورد به حساب می‌آید و با وجود همه مشکلات خوشحالی مردم سیستان و بلوچستان را به‌دنبال داشته است. وی با اشاره به اینکه معمولاً بارش‌های مونسون به منطقه سیستان نمی‌رسد، افزود: این در حالی است که این سامانه مونسونی به قدری قوی بوده که نه تنها به منطقه سیستان بلکه به تهران هم رسید. در زهک در 10 روزاول مرداد ماه 32.6 میلیمتر بارش آمده که از بدو ایجاد ایستگاه هواشناسی در این منطقه سابقه نداشته حتی در زابل که هیچ‌گاه بارش مونسونی نداشته‌ایم 1.5 میلیمتر بارش ثبت شده که هیچ‌گاه درمرداد بارشی نداشته است. همچنین در ایستگاه نصرت آباد زاهدان تنها در یک روز 65.8 میلیمتر بارش ثبت شده که رکورد 60 سال گذشته در مردادماه را شکسته است.  این میزان در ایستگاه بزمان 103.7 میلیمتر بوده است. در ایستگاه سنیب خاش نیز 156 میلیمتر بارش ثبت شده است.
ثبت 75 میلیمتر بارش در بازه 2.5 ساعته در ایستگاه راه‌آهن یزد
بارش‌های سیل‌آسای مونسون در چند روزه اخیردر برخی نقاط از کشور از جمله یزد بیش از میانگین سالانه در مناطق سیلزده بوده است. «رضا برهانی» مدیرکل هواشناسی یزد به «ایران» گفت: در حالی‌که میانگین بارش سالانه (سال زراعی) در شهر یزد 50 میلیمتر است ما در ایستگاه راه‌آهن یزد در ششم مرداد ماه جاری 75 میلیمتر بارش آن‌هم در یک بازه 2 ساعت و نیمه ثبت کردیم که قابل توجه بوده است. گفتنی است میانگین بارش در یک سال زراعی در کل استان یزد حدود 94 میلیمتر است. وی افزود: از آمارهای شاخص دیگرثبت 82.5 میلیمتر دریکی از ایستگاه‌های شهر تفت و70 میلیمتر در یکی از ایستگاه‌های مروست است. برهانی با اشاره به اینکه میزان بارش در استان یزد از اول سال زراعی جاری (مهر 1400) تا قبل از بارش‌های مونسون اخیر 60 میلیمتر بوده است که انتظار می‌رود بارش‌های مونسونی حداقل 30 میلیمتر به آن اضافه کرده باشد، گفت: به این ترتیب انتظار می‌رود بارش‌های دریافتی استان با احتساب این بارش‌ها در کل سال زراعی جاری به حد نرمال برسد.
۴ کشته و یک مفقود در سیل خوزستان
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به آخرین وضعیت شهرستان‌های دچار آبگرفتگی، از آغاز برآورد خسارت‌ها توسط عوامل اجرایی خبر داد.
به گزارش ایسنا، این مقام با اشاره به بارندگی ۸۹ میلیمتری در ایذه و وزش باد با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت در روز دوشنبه اظهار کرد: نتیجه این شرایط، جاری شدن رواناب در معابر و آبگرفتگی به صورت مقطعی بود که با تلاش عوامل مختلف، بخش عظیمی از این آبگرفتگی در حوزه شهری بعد از ساعاتی رفع شد و آبگرفتگی دو نقطه اصلی در حوزه راهداری نیز تا ساعت یک بامداد دیروز (۱۱ مردادماه) رفع شد. وی افزود: در سیلاب ایذه یک کودک سه ساله در روستای قلعه سرد و یک مرد ۵۷ ساله در روستای ناشلیل مفقود شدند که صبح دیروز جسد این مرد پیدا شد و جست‌وجو برای یافتن کودک مفقود همچنان ادامه دارد. مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: در صیدون باغملک نیز حدود ۵۰ میلیمتر بارندگی و همچنین بارندگی در قلعه تل و بخش شهری باغملک رخ داد که منجر به آبگرفتگی معابر شد اما طغیانی رخ نداد. صدیقی بیان کرد: در پی این شرایط، مسیر باغملک به استان کهگیلویه و بویر احمد مسدود شده است که عوامل راهداری در تلاش برای بازگشایی مسیر هستند. وی افزود: در دیگر نقاط به دلیل جاری شدن رواناب در مناطق روستایی شاهد تخریب سرآب‌های کشاورزی، قطع برق و قطع شبکه تلفن همراه در پی قطع برق ایستگاه در منطقه صیدون بوده‌ایم که این مشکل رفع شده است. مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به آبرسانی با تانکر در بخش صیدون باغملک گفت: برآورد خسارت‌ها توسط عوامل اجرایی در حال انجام است. صدیقی درخصوص وارد شدن خسارت به منازل نیز بیان کرد: ورود آب به منازل ناشی از طغیان رودخانه گزارش نشده اما بر اثر آبگرفتگی معابر، آب وارد چند منزل شده که خدمت‌رسانی انجام شده است. وی درخصوص تلفات انسانی این شرایط جوی تصریح کرد: فعالیت این سامانه تا کنون منجر به کشته شدن یک مرد در سیلاب ایذه و مرگ سه نفر در پی اصابت صاعقه در باغملک، هفتگل و رامشیر شده است. 

جوان فداکاری که ناجی جان یک مادر و سه فرزندش شد
ویدئویی که روز گذشته از  صحنه نجات مادر و فرزندان گرفتارش در سیل یاسوج در فضای مجازی منتشر شد روایتگر ایثار و از خود گذشتگی جوان  29 ساله‌ای است که برای نجات آنان خود را به  دل خطر زد. این حادثه در پی بارش‌های سیل آسا و سیل یاسوج در شهرک امام حسین یاسوج جلوی کلینیک تأمین اجتماعی یاسوج به وقوع پیوست. بهنام خسروانی ۲۹ ساله، جوان‌ترین عضو یک خانواده بویراحمدی است که در حال رفتن به مرکز شهر بود که ناگهان متوجه این اتفاق و گرفتار شدن مادر و فرزندانش در خودرویی شد که سیل داشت می‌‌برد. «بهنام»  وقتی متوجه این موضوع می‌شود خودرواش را در حیاط آپارتمان‌های اطراف پارک می‌کند و بسرعت خودش را برای نجات جان مادر و سه فرزند خردسالش به آن‌جا می‌رساند و با سیل درگیر می‌شود به طوری که در یک مرحله ممکن بود خودش را سیل ببرد.   این جوان از خودگذشته و فداکار درخصوص جزئیات حادثه به ایسنا می‌‌گوید: با ماشینم در حال رفتن به مرکز شهر بودم که متوجه گرفتار شدن یک مادر و سه فرزندش در خودروی ۲۰۶ صندوقدار جلوی کلینیک تأمین اجتماعی یاسوج شدم. در نهایت خودروی آنها با برخورد با یک خودروی  دیگر متوقف شد که سریع دست به‌کار شدم و برای نجات آنها تلاش کردم.  وی اضافه می‌‌کند؛ شوهر این خانم برای گرفتن نوبت به کلینیک رفته بود که وقتی برگشت متوجه گرفتار شدن همسر و سه فرزندش در سیلاب شد و دید که سیل دارد خودرو را می‌‌برد، ناراحت و نگران بود و تنها نگاه می‌‌کرد. کاری از دستش برای نجات خانواده‌اش برنمی‌آمد. خسروانی اظهار کرد: در این حادثه ابتدا و یکی یکی سه کودک شامل یک فرزند ۶ ماهه، ۲.۵ ساله و دختر ۹ ساله و بعد مادر آنها را نجات دادم. مادر وقتی نجات پیدا کرد از من تشکر کرد. این جوان ایثارگر و فداکار در پاسخ به این سؤال که آیا در آن لحظه نترسیدید که خودتان از بین بروید؟ اظهار می‌‌کند: وقتی این صحنه را دیدم دلم برای مادر و بچه‌های کوچکش  سوخت و ناراحت شدم و گفتم برای رضای خدا کمک کنم. خسروانی تصریح می‌‌کند:   شدت آب زیاد بود و هر لحظه فشار آب زیاد می‌‌شد که یک نفر از اهالی منطقه وقتی که من را در حال کمک مشاهده کرد با یک بیل به کمک من آمد. در لحظات آخر کمک بودم که تعادلم بهم خورد و چیزی نمانده بود که خودم  را هم آب ببرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7972/1/621995/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها