اخبار


رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین:
ایران فرصت شراکت با چین را در دولت قبل از دست داد

مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: اقتصاد ما به شکل طبیعی شریک تجاری چین به‌شمار می‌رود. ما در حوزه‌هایی مانند نفت، پتروشیمی، محصولات معدنی و برخی لوازم مصرفی تولیدکننده و صادرکننده به حساب می‌آییم و این در حالی است که چین واردکننده بزرگ بسیاری از این محصولات است. به همین دلیل است که ایران برای سال‌های طولانی در منطقه شریک اصلی تجاری چین بوده هر چند در سال‌های گذشته متأسفانه این جایگاه از دست رفته است.
به گزارش ایسنا، حریری افزود: با وجود این چین در این سال‌ها همراهی خود با اقتصاد ما را نشان داده است. در سال ۲۰۱۴ میزان تبادل تجاری ما با چین حدود ۵۱ میلیارد دلار بود، اما این عدد امروز به ۳۰ میلیارد دلار رسیده که کاهشی حدوداً ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که سهم چین از تجارت ایران در سال ۲۰۱۴ حدوداً ۲۰ درصد بود اما امروز این سهم به مرز ۳۰ درصد رسیده است. به این ترتیب هر چند که ارزش تجارت کاهش یافته، اما سهم چین در اقتصاد ایران گسترش پیدا کرده است.
وی در ادامه گفت: چین بارها اعلام کرده که آماده افزایش تعاملات تجاری با ایران است و می‌توان انتظار داشت که با کنار رفتن محدودیت‌ها در مدتی کوتاه تجارت ایران با چین دو برابر شده و به مرز ۶۰ میلیارد دلار برسد. امروز کشورهایی مانند عربستان سعودی یا امارات متحده عربی توانسته‌اند جایگاه ایران در میان شرکای تجاری چین در منطقه را بگیرند، اما با بهبود شرایط قطعاً ما افزایش تعامل با چین را خواهیم داشت. به گفته حریری در حال حاضر آن طور که دولت اعلام کرده تجارت ایران چند اولویت دارد که بخش نخست آن به هند، چین و ۱۵ کشور همسایه و منطقه مربوط می‌شود؛ اما ما باید برای خنثی‌سازی تحریم‌ها برنامه‌های خود را گسترده‌تر کنیم به این معنا که حتی اگر در یک بازاری یک میلیارد دلار ظرفیت فروش وجود دارد نیز نباید بی‌اعتنا باشیم. به اعتقاد وی کشورهای آفریقایی و امریکای لاتین می‌توانند بهترین فرصت برای رسیدن به این اهداف باشند. با قراردادهای کوچک و متعدد می‌توان میزان تجارت خارجی کشور را گسترش داد. رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در ادامه گفت :متأسفانه دولت قبل به اقتصاد اهمیت چندانی نمی‌داد و جزو اولویت‌هایش نبود. دولت روحانی یک سناریو داشت و آن به نتیجه رساندن مذاکرات و کنار رفتن تحریم‌ها بود. خوشبختانه امروز دیگر کسی نمی‌تواند از نعمت بودن تحریم یا عدم نیاز به مذاکره صحبت کند. حریری افزود: اما ما باید بدانیم که برای بهبود شرایط تنها یک سناریو کافی نیست و برای تأمین شرایط باید یک سیاست مدون و همه‌جانبه در نظر داشت. این‌که سازمان توسعه تجارت یا دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خارجه بهبود یافته تنها به‌دلیل حضور افرادی است که شرایط را می‌شناسند یا بسیار فعال هستند. از این‌رو نمی‌توان تحولات را یک تغییر ساختاری دانست ما باید تلاش کنیم که در سیاست خارجه بر اساس یک برنامه مدون طولانی‌مدت عمل کنیم.
به گفته وی در سال‌های گذشته و در ماه‌های اخیر عضویت ایران در پیمان‌های اقتصادی مانند اوراسیا یا شانگهای پذیرفته شده است. سخنرانی اخیر رئیس‌جمهور ایران در اجلاس بریکس‌پلاس اهمیت زیادی داشت، اما این ما هستیم که باید مشخص کنیم از ظرفیت‌های موجود و فضای ایجاد شده به چه شکل استفاده خواهیم کرد.
 

احیای جهاد سازندگی در گام دوم انقلاب

معاون محرومیت‌زدایی و توسعه روستایی رئیس‌جمهور گفت: با اینکه مشکلاتی در گام اول داشتیم اما احیای جهاد سازندگی در گام دوم روند مطلوبی دارد. دوشنبه ۱۰ مرداد نشست خبری با حضور سید امیرحسین مدنی معاون محرومیت‌زدایی و توسعه روستایی رئیس جمهور در نخستین نمایشگاه رویداد ملی همه باهم با شعار جهاد سازندگی تا جهاد پیشرفت و عدالت برگزار شد. مدنی تأکید کرد یکی از شعارهای دولت از ابتدا محرومیت‌زدایی است که شخص رئیس جمهور سید محرومان لقب گرفتند، به همین سبب نگاه ویژه‌ای به سمت مناطق محروم روستاها و عشایر شکل گرفت. وی با بیان اینکه جهاد سازندگی در ابتدای انقلاب برکات زیادی داشته است، گفت: باتوجه به برکات جهاد سازندگی شخص رئیس جمهور با یک تیم تخصصی تصمیم گرفتند تا در زمان مشخص این جهاد احیا شود.
مدنی ادامه داد در گام اول که جهاد سازندگی در ابتدای انقلاب بود ما در راه، آب، زیرساخت، مسکن و طرح‌های هادی مشکل داشتیم و حتی روستاهایی وجود داشت که شناخته شده نبودند اما در گام دوم زیر ساخت‌ها در وضعیت مطلوبی قرار گرفت که می‌توان به وضعیت راه و روستایی 78 درصد، طرح هادی 55 درصد، گاز 92 درصد و برق 95 درصد اشاره کرد.
وی تصریح کرد با وجود تکمیل زیر ساخت‌ها در گام دوم، مهاجرت به شهر‌ها افزایش پیدا کرده است و دولت به‌دنبال علت این اتفاق است. از دیگر مشکلاتی که در حوزه روستا وجود دارد تعداد زیاد متولی دستگاه‌های مردمی و دولتی در روستا است.


مدیرعامل شرکت:
فولاد مبارکه صاحب نیروگاه می‌شود

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در ارائه گزارش هیأت‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام درخصوص افزایش سرمایه برای سال منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰ گفت: این افزایش سرمایه به منظور احداث نیروگاه سیکل ترکیبی، خرید ۵۰ دستگاه لوکوموتیو، جبران مخارج انجام‌شده بابت مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر و جبران مخارج بابت سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته بوده است. محمدیاسر طیب‌نیا افزود: به‌دلیل محدودیت‌های ناشی از قطعی سراسری برق در کشور و تحت تأثیر قرار گرفتن تولید در شرکت و اینکه انرژی الکتریکی پیش‌نیاز مهم در توسعه صنعت بوده و هزینه‌های سنگین توقف خطوط تولید فولاد ناشی از قطعی برق است، شرکت فولاد مبارکه درصدد احداث نیروگاه سیکل ترکیبی است تا تولید برق در نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت اسمی ۹۱۴ مگاوات ساعت و ظرفیت عملی ۷۵۰ مگاوات ساعت را محقق تا زمینه افزایش تولید ۵۰۰ هزار تن تختال دیگر را عملیاتی کند. به گفته وی، انعقاد قرارداد خرید ۵۰ دستگاه لوکوموتیو دیزل الکتریک با شرکت مهندسی و ساخت لوکوموتیو مپنا برای تسهیل حمل‌ونقل و جابه‌جایی محصولات خود در شبکه ریلی کشور کاهش هزینه‌های حمل(تعداد ۲۹ دستگاه در سال ۱۴۰۱ و تعداد ۲۱ دستگاه در سال ۱۴۰۲ و مجموعاً ۵۰ دستگاه) از دیگر دلایل این افزایش سرمایه است.
وی ادامه داد: پرتفوی سرمایه‌گذاری شرکت فولاد مبارکه اصفهان، یک پرتفوی استراتژیک در راستای تحقق سیاست‌های مدون بر مبنای نقشه راه سرمایه‌گذاری شرکت است؛ سیاست‌هایی نظیرخرید و فروش سهام مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه ‌پذیر و... با انجام تحلیل‌های استراتژیک در زنجیره تولید فولاد در گروه فولاد مبارکه انجام می‌گیرد.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تأکید کرد: مشارکت در افزایش سرمایه‌ شرکت‌های سرمایه‌پذیر نیز با هدف حفظ درصد سهامداری و در راستای تحلیل‌های فوق‌الذکر صورت می‌گیرد. سیاست تکمیل زنجیره تولید در سطح گروه منجر به تسهیل عملیات افزایش تولید و در نتیجه افزایش سودآوری می‌شود ، همچنین شرکت فولاد مبارکه اصفهان قصد دارد به منظور تحقق اهداف شرکت‌های زیرمجموعه در راستای افزایش سرمایه‌های در نظر گرفته شده آنها بخشی از منابع حاصل از افزایش سرمایه پیشنهادی را صرف مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر نماید.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7972/12/621947/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها