«ایران» از سامانه اعزام نیروی کار به صورت برخط به جای شیوه سنتی گزارش می‌دهد

«ملی کار» کاریابی آنلاین کارگران ساختمانی


محدثه جعفری
خبرنگار

در سرمای زمستان یا زیر تیغ آفتاب کنار بلوار یا میدان شهر جمع می‌شوند تا روزیِ زندگی‌شان را از کارگری در ساختمان‌ها به دست آورند. قطعاً صبح‌ها که از خانه خارج می‌شوید با این جمع روبه‌رو شده‌اید؛ کارگرانی همراه با گونی‌هایی در دستشان که کنار دیوار یا دور میدانی جمع شدند و هرازگاهی ماشینی روبه‌رویشان متوقف می‌شود و همه برای به دست آوردن آن کار تلاش می‌کنند تا با پایین‌ترین نرخ دستمزد، کار را از صاحبکار گرفته و مشغول به کار شوند. این نوع کاریابی نه شایسته است و نه اصولی و باید راه تازه‌ای برای یافتن کار پیش رویشان قرار گیرد. چندی است زمزمه‌هایی از ایجاد سامانه‌ای برخط برای اعزام نیرو به صورت آنلاین به گوش می‌رسد. جمشید دیوسالار مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنفی تأمین نیاز کارگران و استادکاران ساختمانی و فصلی کشور با اشاره به ایجاد سامانه «ملی کار» برای کارگران ساختمانی و استادکاران به «ایران» می‌گوید: دنیا به سمتی پیش می‌رود که می‌توان با برخط کردن فعالیت‌های مختلف انجام آن کار را آسان‌ترساخت. یکی از وظایف اتحادیه تعاونی‌های صنفی تأمین نیاز کارگران ساختمانی کشور، این موضوع است که به صورت آنلاین کاریابی را برای کارگران ساختمانی انجام دهد و بحث حضور فیزیکی کارگران و استادکاران در میادین و سطح شهر کم کم حذف شود.
وی ادامه می‌دهد: به همین منظور سامانه‌ای را در جهت توزیع عادلانه کار میان کارگران ایرانی در شهرهای مختلف کشور به صورت برخط راه‌اندازی کردیم تا شهروندان یا پیمانکارانی که نیازمند کارگرساختمانی و استادکار هستند با مراجعه به سامانه «ملی کار» نیروی مورد نظرشان را از میان کارگرانی که در این اپلیکیشن ثبت‌نام کرده‌اند به کار گیرند.
دیوسالار از ایده تا نحوه اجرای کار برایمان می‌گوید: اتحادیه برای اولین‌بار در کشور گواهی فعالیت صنفی سیار را برای کارگران و استادکاران ساختمانی صادر می‌کند تا افرادی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند شناسهcnp خاص خود را دریافت کنند و شناسنامه کاری داشته باشند. برای اجرای این کار سامانه اتحادیه کشوری کارگران به سامانه‌های دولتی متصل شده است و بزودی دفاتر پیشخوان کل کشور در بحث ثبت‌نام مشاغل فصلی و کارگران ساختمانی اقدام خواهند کرد. به عنوان مثال در شهرستان کرج دفاتر پیشخوان ثبت‌نام اولیه را انجام می‌دهند و دفاتر تعاونی ما در همان شهر به عنوان ستاد اصلی، گواهی‌ها را صادر می‌کنند تا کاربران بتوانند از خدمات مختلف اتحادیه بهره‌مند شوند.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنفی تأمین نیاز کارگران و استادکاران ساختمانی کشور با بیان آنکه درادامه روند ایجاد این کدها، سامانه اعزام به کار به صورت برخط را راه‌اندازی کردیم، می‌افزاید: هدف جمع کردن شیوه‌های سنتی کاریابی برای کارگران از کف خیابان و کشاندن آنها به منازلشان است تا منزلت این شهروندان را حفظ کنیم. پلتفرم این سامانه آماده است و در مراحل نهایی قرار دارد. امیدواریم تا پایان سال 1401 این سامانه به صورت فراگیر در دسترس قرار گیرد.
وی ادامه می‌دهد: بر اساس ماده 12 آیین‌نامه اجرایی طرح بیمه کارگران ساختمانی، وزارت کشور موظف است از طریق شهرداری‌ها مکان‌هایی را در‌اختیار کارگران ساختمانی قرار دهد تا در آن محل‌ها منتظر کارفرما بنشینند. در برخی از شهرها و استان‌های کشور این اتفاق افتاده است و شهرداری مکان‌هایی را برای کارگران در نظر گرفته و در باقی استان‌ها و شهرها نیز این امر در دست اقدام است اما این موضوع سبب نمی‌شود تا از پیشرفت علمی و تکنولوژی استفاده نکنیم به همین منظور سامانه ملی کار را ایجاد کردیم تا کاریابی برای کارگران و یافتن کارگر را برای شهروندان آسان‌تر سازیم.
دیوسالار می‌گوید: با همه‌گیر شدن سامانه ملی کار محیط‌های کاری به صورت عادلانه میان کارگران تقسیم می‌شود و دیگر این‌طور نخواهد بود که یکی هر روز کار داشته باشد و یکی در ماه چند روز بر سرکار برود. شهروندان هم با یک کلیک می‌توانند در کمترین زمان به نزدیک‌ترین کارگر یا استادکار به محل زندگی‌شان دسترسی داشته باشند. در این سامانه مشخصات کارگر یا استادکار، شماره تماس، عکس و تصاویر از نمونه کارهایش و همچنین میزان تجربه کاری که دارد، درج خواهد شد که این امر انتخاب کارگر مناسب را برای صاحبان کار راحت‌تر می‌سازد.
وی با اشاره به همکاری مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ایجاد این سامانه می‌گوید: برای ایجاد این سامانه مسئولان در وزارت تعاون، کار و رفاه  اجتماعی از ما حمایت کردند اما صفر تا صد این کار توسط اتحادیه تعاونی‌های تأمین نیاز کارگران و استادکاران ساختمانی و فصلی کشور انجام شده است.
وی در خصوص ثبت‌نام اتباع خارجی در سامانه ملی کار توضیح می‌دهد: امروزه اتباع افغانستانی اکثر کارهای ساختمانی و کارگری کشور را در دست گرفتند و کارگران ساختمانی ایرانی بیکار مانده و گله دارند که سفره‌هایشان به خاطر رکود مسکن و کاهش ساخت‌وسازها کوچک شده و سر همین سفره کوچک هم اکثراً کارگران خارجی نشسته‌اند. ما هم این موضوع را قبول داریم و گله بجایی است اما در برخی شرایط وجود کارگران خارجی هم لازم است که باید توازنی برای تقسیم کار دراین حوزه صورت گیرد. در سامانه ملی کار اتباع خارجی که مجوز کار در کشور را داشته باشند، می‌توانند ثبت‌نام کنند اما اولویت ما تقسیم کار میان کارگران ایرانی و بومی است.
دیوسالار در پایان صحبت‌هایش با اشاره به درج قیمت برای کارهای ساختمانی در سامانه «ملی کار» می‌گوید: بدیهی است در ابتدای کار این سامانه قیمت‌ها کمی سلیقه‌ای اعمال شود اما قیمت‌گذاری‌ها بر اساس منطقه، شهر و سختی کارمتغیراست. قطعاً قیمت دیوارچینی در تهران و بندرعباس با هم فرق دارد و شرایط محیطی همیشه در قیمت‌گذاری‌ها تأثیرگذار است، البته ناگفته نماند نمی‌خواهیم به سمتی پیش برویم که دراین کار بازار سیاه شکل بگیرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7971/1/621865/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها