دعوت مقتدی‌صدر به کودتا در عراق با فراخوان به تظاهرات سراسری، سطح تنش‌ها را بالا برد

هشدار قرمز امنیتی در بغداد


گروه جهان/ بیانیه مقتدی‌صدر برای پیوستن مردم به تحصن‌کنندگان در پارلمان عراق از شهرهای مختلف از یک‌ سو و فراخوان چهارچوب هماهنگی شیعیان، برای تجمع در پشت دیوارهای منطقه سبز که یک روز قبل توسط حامیان صدر کنده شده بود از سوی دیگر، آرایش امنیتی در بغداد را رقم زد و تا عصر دیروز گمانه‌زنی‌ها را برای تشدید تنش‌ها و درگیری‌ها در این کشورتقویت کرد.
ساعاتی پس از آنکه چهارچوب هماهنگی شیعیان، هوادارانش را در راستای «دفاع از حاکمیت» برای برگزاری تظاهرات صلح‌آمیز دعوت کرد و همزمان خواهان مذاکره بین طرفین شد، بلومبرگ خبر داد مقتدی‌صدر در بیانیه‌ای تند که به طور تلویحی لایه‌هایی از تهدید در آن نهفته بود، موجب واکنش‌ها در این کشور شد. رهبر جریان صدر در این بیانیه توئیتری از عشایر، نیروهای امنیتی، شبه‌نظامی و هوادارانش در سراسر کشور خواست  به تحصن‌کنندگان در پارلمان بپیوندند. او شکستن حریم امنیتی منطقه سبز توسط حامیانش را به آزادسازی این منطقه تعبیر کرد و آن را فرصتی طلایی برای رهایی همه قربانیان ظلم، تروریسم، فساد، اشغالگری و سرسپردگی خواند و ابراز امیدواری کردکه «فرصت کنونی نباید مانند سال 2016 از دست برود.» این در حالی بود که سخنگوی وی نیز با انتشار 10توصیه خطاب به تظاهرکنندگان در بغداد، از تداوم این تحصن و اعتراضاتی خبر داد که به باور کارشناسان تنها حاصل آن، بن‌بست سیاسی و تهدید علیه دموکراسی در این کشور است.
اعتراض احزاب به دعوت صدر برای کودتا
فراخوان مقتدی‌صدر برای پیوستن مردم به تظاهرکنندگان در راستای تغییر تصمیم‌گیری‌های ملی و قانون اساسی، نه تنها از سوی چهارچوب هماهنگی شیعیان که توسط کردها نیز مورد انتقاد قرار گرفت. 
به نوشته العالم، چهارچوب هماهنگی شیعیان در بیانیه‌ای با دعوت از همه جریان‌های سیاسی و صدری‌ها برای گفت‌و‌گو اعلام کرد: «متأسفانه شاهد افزایش تنش و گسترش اسفبار رخدادها تا سطح دعوت به کودتا علیه ملت، دولت و مؤسسات و روند سیاسی و قانون اساسی و انتخابات هستیم. این اقدام علیه مشروعیت قانون اساسی است که طی سال‌های گذشته از حمایت قاطبه مردم و مرجعیت و جامعه جهانی بهره‌مند بوده و اکثریت مطلق مردم به آن رأی دادند.»
در همین حال هوشیار زیباری از مسئولان ارشد حزب دموکرات کردستان عراق نیز در واکنش به این بیانیه گفت: «نظام سیاسی کنونی و قانون اساسی عراق تابع خلق‌وخوی شخصی نیست. بیش از 60درصد مردم عراق در سال 2005 با همه‌پرسی مردمی که مورد حمایت مرجعیت و جامعه جهانی قرار گرفت و مشروعیت یافت، به قانون اساسی رأی دادند بنابراین جایی برای اصلاح قرارداد اجتماعی جز پس از رایزنی‌های گسترده نیست.»
سنگ‌اندازی صدر در مسیر حل بحران
به‌رغم توصیه مقامات و احزاب عراقی و استقبال چهارچوب هماهنگی شیعیان از مذاکره برای حل بحران، ابتدا ابراهیم الجبری، مدیر دفتر جریان صدر با تأکید بر تداوم تحصن‌ها در پارلمان، امکان مذاکره با چهارچوب هماهنگی شیعیان را رد کرد و از سوی دیگر ایرنا به نقل از میدل‌ایست‌نیوز نوشت: صالح محمد العراقی، نزدیک‌ترین فرد به مقتدی‌صدر در واکنش به دعوت هادی العامری به مذاکره، شروطی را برای وی گذاشت که از مهم‌ترین آنها می‌توان به جدایی العامری و حزبش از چهارچوب هماهنگی شیعیان و تضمین اجرای سند اصلاحات عراق اشاره داشت.
موضع میانه دولت
در آستانه فراخوان‌های تظاهرات خیابانی در بغداد و سایر شهرهای عراق، ارتش برای پیشگیری از هر گونه اغتشاش به میدان آمده و دولت نیز بر لزوم تضمین امنیت منطقه سبز تأکید کرده است اما همچنان کارشناسان بر این باورند که موضع روشن دولت حلقه مفقوده این میدان است.

نگاه
​​​​​​​ حسین الشلح، کارشناس مسائل سیاسی عراق که ورود صدری‌ها به نهادها و مراکز دولتی را اقدامی اشتباه برآورد کرده است، گفت: «شرط گفت‌و‌گوی جریان صدر با چهارچوب هماهنگی شیعیان ابقای الکاظمی در شرایط کنونی است اما اگر کسی غیر از صدری‌ها وارد پارلمان عراق می‌شد، رهبران صدر توئیت‌های توهین‌آمیزی علیه آنها منتشر می‌کردند. با این حال درگیری‌های فرقه‌ای در عراق باعث بی‌ثباتی شدید اوضاع خواهد شد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7971/1/621860/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها