بلافاصله پس از تحریم چند شرکت توسط امریکا به بهانه ارتباط با ایران سازمان انرژی اتمی دستور راه‌اندازی و تزریق گاز به صدها سانتریفیوژ را صادر کرد

سانتریفیوژ جواب تحریم


سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که روز گذشته دستور راه‌اندازی صدها سانتریفیوژ جدید صادر شد. به گفته کمالوندی، این کار در راستای قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها،صیانت از منافع ایران  و رسیدن به حداقل میزان غنی‌سازی ۱۹۰ هزار سو است و با این کار راه‌اندازی ۱۰۰۰ ماشین IR6 هم به مرحله پایانی می‌رسد. کمالوندی همچنین افزود: این سانتریفیوژها از انواع ماشین‌های پیشرفته هستند و قبلاً هم این موضوع به اطلاع آژانس رسیده است. گفتنی است این اقدام، همزمان با انتشار خبر تحریم شش شرکت خارجی و یک نفتکش از سوی دفتر اموال خارجی وزارت دارایی امریکا بود که به اتهام ارتباط با شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ایران رقم خورد. 

​​​​​​​گروه سیاسی/  سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که روز گذشته دستور راه‌اندازی صدها سانتریفیوژ جدید صادر شد. به گفته کمالوندی، این کار در راستای قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها، صیانت از منافع ایران  و رسیدن به حداقل میزان غنی‌سازی ۱۹۰ هزار سو است و با این کار راه‌اندازی ۱۰۰۰ ماشین IR6 هم به مرحله پایانی می‌رسد. کمالوندی همچنین افزود: این سانتریفیوژها از انواع ماشین‌های پیشرفته هستند و قبلاً هم این موضوع به اطلاع آژانس رسیده است.
تحریم شش شرکت و یک نفتکش خارجی مرتبط با ایران
گفتنی است این اقدام، همزمان با انتشار خبر تحریم شش شرکت خارجی و یک نفتکش از سوی دفتر اموال خارجی وزارت دارایی امریکا بود که به اتهام ارتباط با شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ایران، رقم خورد.  وزارت دارایی امریکا، شرکت «فرول کانیون» در هنگ‌کنگ، شرکت کشتیرانی «گلدن واریور» در چین، شرکت «بلو کاکتوس» مستقر در امارات، نفتکش «گلوری هاروست» با پرچم پاناما، شرکت کشتیرانی «پایونیر» در سنگاپور، شرکت تجاری بین‌المللی «شکوفی» در چین، شرکت تجارت «زنفر»، مستقر در مالزی و شرکت تجاری «PZNFR» فعال در آسیای شرقی را تحریم کرده است.
در همین راستا، معاون وزیر خزانه‌داری امریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی روز دوشنبه با اشاره به تحریم‌های جدید این کشور علیه ایران در بیانیه‌ای نوشت: ایالات متحده به دنبال کردن مسیر دیپلماسی جهت رسیدن به بازگشت متقابل به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ادامه خواهد داد.
ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز روز دوشنبه در کنفرانس خبری هفتگی خود در پاسخ به سؤالی در رابطه با مذاکرات وین بر سر احیای توافق هسته‌ای با ایران گفت:  امریکا - که باعث و بانی آغاز بحران هسته‌ای ایران است - باید سیاست اشتباه «فشار حداکثری» را به طور کامل اصلاح کند و پاسخ مثبتی به درخواست‌های مشروع و منطقی ایران ارائه دهد و این کمک خواهد کرد تا مذاکرات در سریع‌ترین زمان ممکن به نتیجه برسد.
بلینکن: بازگشت به برجام بهترین نتیجه برای امریکاست
آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا نیز روز دوشنبه به وقت محلی در کنفرانس بازنگری NPT در مقر سازمان ملل در نیویورک مدعی شد: ایران همچنان در مسیر تشدید هسته‌ای است. به گزارش ایرنا، وزیر خارجه امریکا بدون اشاره به عدم تصمیم سیاسی کشورش برای بازگشت به برجام و نیز عدم اقدام عملی مؤثر دولت بایدن در این زمینه ادعا کرد: اگرچه این کشور به صورت عمومی ادعا می‌کند که خواهان بازگشت به برجام است، اما از ماه مارس تاکنون ایران یا نخواسته یا نتوانسته توافق را بپذیرد.
وی بدون اشاره به سیاست دوگانه دیپلماسی و فشار دولت بایدن مدعی شد: بازگشت به برجام همچنان بهترین نتیجه برای امریکا، ایران و جهان است.
اگر نمی‌خواهند،  وقت نگیرند
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشور نیز بار دیگر از بازگشایی موضوعات اختلافی گذشته که در قالب برجام حل شده بود، انتقاد کرد. رئیس سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه برای ایران قابل قبول نیست که دوباره با چنین اتهامات واهی ایران را تحت فشار قرار دهند، افزود: «از این‌رو تصمیم گرفته شد تا تمام دوربین‌های برجامی خاموش شوند تا طرف مقابل متوجه شود که آن اتهامات واهی مجدد را نباید مطرح کند زیرا سالیان قبل پرونده آن بسته شده است.» اسلامی در گفت‌و‌گو با فارس بیان کرد: اگر اراده‌ای در طرف مقابل برای بازگشت به برجام وجود دارد نباید چنین اتهامات واهی را که پرونده آن بسته شده است مطرح کنند و اگر که نمی‌خواهند به برجام بازگردند وقت طرفین را نگیرند. 
فضاسازی غلط درباره توانایی هسته‌ای
رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین در بخشی از پاسخ به سؤال فارس پیرامون اظهارات برخی چهره های سیاسی کشور مبنی برتوانایی برای ساخت بمب اتم، یادآور شد: «نکته حائز اهمیت این مورد است که از سوی رژیم صهیونیستی این اتهامات و فضاسازی‌های غلط برای فریب افکار عمومی با پشتیبانی جبهه مخالف انقلاب اسلامی در حال مطرح شدن است. شاید مزاحمت‌هایی برای ایران داشته باشند اما به نتیجه نمی‌رسند؛ زیرا ایران راه و رسم آن را یافته و در حال پیشبرد برنامه‌های صلح آمیز خود است.»رئیس سازمان انرژی اتمی در عین حال یادآور شد که «تعامل سازنده سازمان انرژی اتمی با آژانس برقرار است و هیچ خللی در این تعاملات به وجود نیامده است؛ زیرا تمام ظرفیت‌های ما بر اساس معاهده ان پی تی و پادمان تحت نظارت آژانس در حال انجام شدن است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7971/1/621856/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها