علی باقری رییس هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی خبر داد

ارائه پیشنهادهای ایران برای جمع بندی سریع مذاکرات


گروه سیاسی/ احتمال ازسرگیری قریب‌الوقوع مذاکرات رفع تحریم‌ها خبری است که روز گذشته یعقوب رضازاده، یکی از اعضای هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به نقل از مذاکره‌کننده ارشد ایران اعلام کرد. او با اشاره به نشست اخیر این کمیسیون با علی باقری اعلام کرد که طبق مباحث مطرح شده در این نشست با توجه به تلاش‌های طرف‌های اروپایی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام، احتمالاً در روزهای آینده دور جدید مذاکرات برگزار خواهد شد. رضازاده در گفت‌و‌گوی خود با ایسنا همچنین خبر داد که دور جدید مذاکرات احتمالاً به میزبانی وین خواهد بود.
آمادگی ایران
کمی پس از اعلام این خبر رئیس هیأت مذاکره کننده کشورمان از ارائه آخرین پیشنهادهای تهران درباره مذاکرات رفع تحریم ها خبر داد. به گزارش «ایران» علی باقری در صفحه توییتر خود نوشت:«‏ما ایده‌های پیشنهادی شکلی و محتوایی خود را به‌منظور هموار ساختن مسیر برای جمع‌بندی سریع مذاکرات وین، که با هدف اصلاح یک‌ شرایط پیچیده خسارت‌بار ناشی از خروج یکجانبه و غیرقانونی امریکا آغار شده، به طرف‌های مقابل ارائه دادیم». باقری افزود: «ما به‌صورت نزدیک با شرکای برجامی خود، به‌ویژه هماهنگ‌کننده، به‌منظور ارائه فرصتی دیگر به امریکا برای نشان‌دادن حسن نیت و مسئولیت‌پذیری خود کار می‌کنیم. ایران‌ آماده جمع‌بندی مذاکرات در مدت زمان کوتاهی است، اگر طرف مقابل نیز آماده اقدام مشابه باشد.»
گفت‌و‌گوی تلفنی امیرعبداللهیان و همتای قطری
همزمان با تلاش‌ها برای تعیین تکلیف مذاکرات، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر امور خارجه قطر شنبه شب گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی خود بر تداوم مذاکرات برای رفع تحریم‌ها تأکید کرد و با اشاره به مواضع منطقی ایران، تداوم گفت‌وگو برای رفع تحریم‌ها را مهم خواند. حسین امیرعبداللهیان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار را مورد تأکید قرار داد. مذاکرات رفع تحریم‌ها اسفندماه سال گذشته به دلیل تردید دولت امریکا در تصمیم‌گیری پیرامون پیش‌نویسی که بعد از ماه‌ها مذاکره تهیه شده بود، با وقفه روبه‌رو شد. این گفت‌و‌گوها بعد از سفری که اوایل تیرماه گذشته «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران داشت، در دوحه پایتخت قطر از سر گرفته شد اما به دلیل فقدان اراده کافی از سوی مقامات امریکایی برای دستیابی به توافق، نتیجه روشنی به دنبال نداشت. خواسته‌های ایران در این گفت‌و‌گوها ابتدا رفع همه تحریم‌های برجام در یک فرایند شفاف و اثرگذار و همچنین دریافت ضمانت‌های کافی از دولت «جو بایدن» برای تحقق منافع مالی مورد نظر خود می‌باشد.

بــــرش
کنعانی: تقویت روابط ایران با شرق راهبردی است
​​​​​​​ناصر کنعانی در ملاقات با رئیس انجمن دوستی ایران و چین و اعضای هیأت مدیره این انجمن گفت: امروز قاطبه ملت‌های منطقه نگاهی منفی به امریکا دارند و دولت‌های عربی درحال ریل‌گذاری برای موازنه‌سازی در روابط خود با امریکا و چین و روسیه هستند. کنعانی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب به موضوع نگاه به شرق گفت: نگاه به شرق در ایران و تقویت روابط با کشورهای شرقی از جمله چین باید یک نگاه راهبردی و نه صرفاً یک رویکرد تاکتیکی در برابر غرب باشد. سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به ظرفیت‌های انجمن دوستی ایران و چین، افزود: یکی از موضوع‌های مهمی که این تشکل مردم‌نهاد می‌‌تواند انجام دهد، کمک به اصلاح نگاه‌ها در داخل کشور به سمت شرق و معرفی صحیح ظرفیت‌های فراوان اقتصادی و اشتراکات فرهنگی با شرق از جمله چین است. 
سخنگوی وزارت امور خارجه در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به اینکه نگاه چین به عنوان یک قدرت اقتصادی به روابط خود با کشورهای مختلف جهان، عمدتاً نگاهی اقتصادی و تجارت‌محور است، گفت: این درحالی است که غربی‌ها در روابط خود با کشورهای منطقه، اغلب نگاهی سیاسی و امنیتی دارند و روابط و همکاری‌های اقتصادی و تجاری تحت‌الشعاع این نگاه بوده و در اولویت بعدی آنها قرار می‌‌گیرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7970/1/621728/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها