پیکر پنج نفر از شهدای مدافع حرم از جمله سردار ‌بی‌سر «عبدالله اسکندری»، پس از تفحص در خان‌طومان سوریه، شناسایی شد

رجعت یاران حاج قاسم


گروه سیاسی/ روز گذشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای از شناسایی و تأیید هویت پیکرهای مطهر پنج شهید مدافع حرم محور خان‌طومان از استان‌های مازندران، فارس و البرز در عملیات تفحص خبر داد.
در این اطلاعیه آمده است: «در راستای پیگیری دستور سردار سرافراز سپاه اسلام، شهید حاج قاسم سلیمانی مبنی بر پیگیری ویژه مفقودین محور خان‌طومان، با عنایات الهی و تلاش‌های مستمر و شبانه‌روزی گروه تفحص، هویت پیکر مطهر پنج شهید مدافع حرم از استان‌های مازندران، البرز و فارس با نام‌های سردار شهید «عبدالله اسکندری»، سردار شهید «رحیم کابلی»، شهید والامقام «مصطفی تاش موسی»، شهید والامقام «محمدامین کریمیان» و شهید والامقام «عباس آسمیه»، از طریق تطبیق نمونه DNA در مرکز ژنتیک سپاه شناسایی و تأیید گردید و پیکرهای مطهر این شهدای والامقام به میهن اسلامی بازگشت.» بنابر اعلام روابط عمومی کل سپاه، پیکرهای مطهر این شهدای والامقام پس از طواف و زیارت حرم مطهر امام رضا علیه السلام به زادگاه خویش رهسپار خواهند شد تا تشییع و خاکسپاری شوند.
داغی که با حاج قاسم همراه بود
خان طومان در جنگ سوریه به مثابه شلمچه در دوران جنگ تحمیلی است؛ منطقه‌ای که مقاومت‌های بسیاری دیده و خون‌های زیادی از بهترین فرزندان انقلاب اسلامی روی خاک آن ریخته شده است. خان طومان شاید نمادین‌ترین منطقه در جنگ در شامات باشد که نیروهای مقاومت به دلیل راهبردی بودن آن تا آخرین فشنگ‌های خود جنگیدند و شهادت را به اسارت ترجیح دادند. داستان خان طومان البته بیشتر با نام مدافعان حرم مازندرانی گره خورده است. شهدایی که برخی از آنها حتی پس از پایان سیطره داعش نیز در این منطقه ماندگار شدند؛ چرا که خان طومان همچنان در دست تروریست‌ها باقی مانده بود. همین مسأله باعث شده بود تا بزرگمردی چون حاج قاسم سلیمانی بگوید که روی رفتن به مازندران را ندارد. شهید سلیمانی حتی تا ساعاتی قبل از شهادت خود مسأله تفحص و پیگیری بازگشت شهدای باقیمانده ایرانی در این منطقه را پیگیری می‌کرد. اتفاقی که اکنون و پس از گذشت چند سال از شهادت حاج قاسم رقم خورد.
دلیل اشغال خان طومان
شهرک خان طومان از ابتدای جنگ سوریه چندین بار بین نیروهای مقاومت و تروریست‌ها دست به دست شد. نیروهای سوری و رزمندگان جبهه مقاومت در جریان عملیات محرم در آذرماه 94 موفق شدند این شهرک را به کنترل خود درآورند اما در یکی از آخرین حملات دشمن در 17 اردیبهشت 1395، خان‌طومان به اشغال گروه تروریستی «جبهه النصره» و هم‌پیمانان آن درآمد. در این عملیات تروریست‌ها که توان جنگیدن رودررو با نیروهای مقاومت را نداشتند، با روانه کردن تعداد بالایی نیروهای انتحاری و پشتیبانی تمام عیار حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به تثبیت اشغال این منطقه پرداختند. این اتفاق در حالی رخ داده بود که پیش از اشغال خان‌طومان، جنگ در وضعیت آتش‌بس به سر می‌برد اما تروریست‌ها با نقض آتش‌بس و با استفاده از تجهیزاتی که از کشورهای پشتیبان خود در منطقه دریافت کرده بودند، موفق به تصرف آن شدند. این منطقه که مدتی پس از شهادت شهید سلیمانی در انتهای سال 1398 آزاد شد اهمیت راهبردی فراوانی برای دو سوی جبهه جنگ داشت، چرا که خان طومان در منطقه «جبل سمعان» در فاصله 10 کیلومتری جنوب غرب حلب و در نزدیکی اتوبان حلب- دمشق قرار داشت که اهمیتی راهبردی و ژئوپلیتیک داشت.
اولین مدافع حرم بی‌سر
شهید عبدالله اسکندری که پیکرش اکنون پس از هشت سال به کشور بازگشته است از جمله فرماندهان دفاع مقدس و از همرزمان سردار جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان است. وی که متولد شیراز بود در سال‌های پایانی خدمت خود مدیریت بنیاد شهید استان فارس را برعهده داشت که با آغاز تحرکات داعش به عنوان مستشار نظامی به دمشق رفت و در روز ششم خردادماه 1393 به درجه رفیع شهادت رسید. تصویر سر جدا شده او از پیکر مطهرش جزو اولین تصاویری است که همان زمان در فضای مجازی واکنش‌های زیادی را برانگیخت. گفته می‌شود یکی از فرماندهان گروه تروریستی «اجناد الشام» این اقدام شنیع را انجام داده بود. از سردار اسکندری به عنوان نخستین مدافع حرمی یاد می‌کنند که به مانند مولایش حضرت سیدالشهدا(ع) سر از بدنش جدا شد و به نیزه رفت. از جمله نکات درخشان درباره واکنش خانواده این شهید بزرگوار نیز مربوط به زمانی می‌شود که تروریست‌ها موضوع مبادله پیکر این شهید با برخی اسرای تکفیری یا پرداخت هزینه را مطرح می‌کنند اما فرزندان و همسر شهید اسکندری صریحاً اعلام کردند با این اقدام موافق نیستند. آنها گفته بودند: «به کسانی که می‌خواهند پیکر پدر را بازگردانند، بگویید ما راضی نیستیم که یک ریالی از پول بیت‌المال صرف این گروه خبیث شود. حتی یک اسیر هم نباید آزاد شود. پدر رفته بود تا آنها را به درک واصل کند. ما برای آنچه در راه خدا داده‌ایم، توقعی نداریم و حاضر نیستیم که به ازای پیکر پدرمان ریالی از بیت‌المال هزینه شود. زیرا هر اقدامی کمک به آنها محسوب می‌شود.» در بهمن ماه سال ۱۳۹۳ مقبره نمادینی برای شهید مدافع حرم سردار بی‌سر حاج عبدالله اسکندری در گلزار مطهر شهدای شیراز و در کنار مقبره شهید عباس دوران ساخته شد که در آن زمان با حضور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه رونمایی شد.
البرز میزبان شهید عباس آسمیه
شهید آسمیه متولد 1368 و فرزند دوم خانواده‌ خود در شهرستان فردیس استان البرز بود. وی که  در رشته هواوفضا تحصیل کرده بود، پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه به عضویت سپاه پاسداران درآمد و با شروع جنگ سوریه به صورت داوطلبانه عازم دمشق شد. وی در تاریخ 21 دی‌ماه 1394 در نبرد با تروریست‌های تکفیری در استان حلب از ناحیه قلب و پهلو مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.
بازگشت میهمانان 6 ساله حضرت زینب(س)
سه پیکر از پنج پیکر شناسایی شده از شهدای مدافع حرم مازندرانی هستند. شهید مدافع حرم مصطفی تاش موسی، اهل شهرستان رامسر و از رزمندگان لشکر 25 کربلا بود که داوطلبانه، برای دفاع از حرم اهل بیت(ع) و مبارزه با نیروهای تکفیری 18 بهمن سال 94 به استان حلب سوریه اعزام شد. وی پس از 14 روز حضور در جبهه سوریه، سحرگاه 24 بهمن 1394 به درجه رفیع شهادت نائل می‌‌آید. شهید رحیم کابلی نیز از دیگر شهدای مدافع حرم استان مازندران، متولد سال 1342 در شهرستان بهشهر است. وی در سال 1395، در خان طومان سوریه آسمانی شد. کتاب «برادر رحی» روایتگر سال‌های حضور حاج رحیم در میدان نبرد عراق علیه ایران می‌باشد.
پیکر شهید طلبه، حجت‌الاسلام محمدامین کریمیان که از شهدای دهه هفتادی نیز بوده است همراه با پیکر این دو شهید بزودی وارد استان مازندران می‌شود. پدر شهید محمدامین کریمیان پس از شنیدن خبر شناسایی و برگشت پیکر این شهید در گفت‌وگویی اظهار کرد: پیکر پسر من ۶ سال در صحرای شام میهمان حضرت زینب(س) و حضرت رقیه(س) بود، من و مادرش در این ایام اصلاً احساس نمی‌کردیم پسر ما غریب است چون می‌دانستیم کجاست و همیشه می‌گفتیم هر چقدر که خودش می‌خواهد آنجا باشد، ما رضایت خدا و خودش را می‌خواهیم. وی افزود: پسر من ولادتش در روز عاشورا بود، شهادتش هم در ماه رمضان بود؛ الان هم امام حسین (ع) دوباره او را به ما تحویل داد.
گفتنی است مطابق اعلام سپاه محمدرسول‌الله(ص) تهران، مراسم وداع با این شهیدان پنج‌شنبه ساعت ۱۸ در میدان امام حسین تهران برگزار می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7970/1/621717/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها