گزارش «ایران» از ظهور یک قهرمان جدید در «نابلس» فلسطین

اَبرمردی به نام ابراهیم النابلسی


عماد هلالات
پژوهشگر روابط بین الملل
 
آنچه در شهر نابلس بویژه شهر قدیم می‌گذرد، به اندازه کافی در رسانه‌ها مورد توجه قرار نگرفته است. شاید به این دلیل است که عده‌ای به اهمیت درگیری‌های مسلحانه اخیر بین رزمندگان مقاومت فلسطین و نیروهای اشغالگر توجه نکرده و این درگیری‌ها را در چهارچوب کلی خود قرار نمی‌دهند. آنچه رخ داد، ظهور گروهی از مجاهدین مسلح در چند ماه گذشته بود که خود را «تیپ نابلس» نامیدند. این از عملکرد اعضای آن در میدان مشهود بود، زیرا آنها در استفاده از سلاح مهارت دارند و به آنها فرصت آموزش داده شد که نشان می‌دهد اعضای آن از پیشینه حزبی متعلق به جنبش «فتح» هستند. از آنجایی که بقیه گروه‌های مقاومت فلسطینی فرصت آموزش استفاده از سلاح گرم را ندارند، این با توجه به حضور مقامات رام‌الله است که مقاومت در برابر اشغالگری را جنایت می‌داند، در حالی که به نظر می‌رسد آنچه که به عنوان «هماهنگی امنیتی» نامیده می‌شود یک امر مقدس است.

توصیف رخدادها
در ماه‌های گذشته، تیپ نابلس در چندین درگیری مسلحانه با اشغالگران شرکت داشته است. بیش از یک عملیات علیه سربازان خود انجام داده بود که در مقبره یوسف در شهر نابلس متمرکز شده بود. در جریان آن عملیات قهرمانانه، چندین نفر از افراد دشمن کشته یا زخمی شدند.
آخرین مورد از این درگیری‌ها در سحرگاه روز یکشنبه 24 ژوئیه در شهر قدیم رخ داد، پیش از آنکه این درگیری‌ها با نیروهای اشغالگر به میادین دیگر شهر نابلس گسترش یابد، زیرا نیروی بزرگی از نیروهای اشغالگر در سپیده دم به شهر قدیم هجوم بردند اما با واکنش شدید مجاهدین روبه‌رو شدند و تیراندازی شدید به مناطق دیگر در نابلس و کرانه باختری گسترش یافت.
با وجود شهادت دو مجاهد در آن درگیری‌ها، عملیات اشغالگری را می‌توان از جهاتی ناموفق توصیف کرد، زیرا همان‌طور که رسانه‌های دشمن اعلام کردند به هدف اصلی نرسید (چون صهیونیست‌ها نتوانستند فرد مورد نظر را دستگیر کنند) اما مهم‌تر از آن، گسترش دامنه مبارزات فلسطینی‌ها به مناطق مختلف است. درگیری‌ها بیش از عملیات‌های گذشته و تعداد نیروهای فلسطین هم به مراتب بیش از گذشته بود و این نشان از افزایش قدرت «تیپ نابلس» با گذشت روزها بر خلاف آنچه که صهیونیست‌ها ادعا کرده بودند بود. اشغالگران سعی کردند از طریق این تهاجم و تهاجمات مشابه قبلی به شهر قدیم که با هدف از بین بردن پدیده تیپ نابلس انجام شده بود، دست یابند.
این موضوع از آنجا اهمیت دارد که محدود به شهر نابلس و شهر‌های قدیم نمی‌شود زیرا تجربه «تیپ نابلس» امتداد تجربه «تیپ جنین» است. امروزه مناطقی در کرانه باختری اشغالی وجود دارد که از نظر کنترل اشغالگری می‌توان آنها را خاکستری توصیف کرد و متوجه می‌شویم که اشغالگران اکنون اصرار دارند که عملیات‌های بزرگی را برای از بین بردن این پدیده‌ها، از اردوگاه جنین تا نابلس انجام دهند. نگرانی برای صهیونیست‌ها از آنجاست که این موضوع برخلاف آنچه در سال 2002 علیه اردوگاه جنین انجام داد که عبارت بود از دستگیری گسترده جوانان فلسطینی و زندانی کردن آنها. در آن زمان هنگامی که تهاجم گسترده‌ای انجام داد که منجر به تخریب بیشتر ساختمان‌های آن و شهادت تعداد زیادی از مبارزان مقاومت شد که منجربه حذف کامل پدیده مسلحانه در آن زمان علی‌رغم مقاومت دلیرانه مجاهدین اردوگاه شد.
در کرانه باختری چه می گذرد
اشغالگران هنوز از مجاهدینی که اکنون در سراسر کرانه باختری پراکنده شده‌اند از لحاظ عده و عده بیشتر است، اما آنچه تغییر کرده است در میزان کاهش توانایی رژیم موقت صهیونیستی در نتیجه جنگ‌های ناموفقی است که از سال 2006 تا کنون تجربه کرده و این بیانگر عدم تعادل در توازن قوا است که اکنون بر صحنه فلسطین و منطقه حاکم است و به نفع موجودیت موقت نیست.
محور مقاومت اسلامی در منطقه که با محور بیت‌‌المقدس، بویژه گروه‌های مقاومت مسلحانه فلسطینی در نوار غزه شکل گرفته است، به عنصری تبدیل شده‌اند که اشغالگران را در تصمیمات خود برای انجام تهاجمات بزرگ کرانه باختری تحت فشار قرار می‌دهد. رژیم صهیونیستی به دلیل ترس از انفجار وضعیت در مناطق کرانه باختری که احتمالاً یک صاعقه در جبهه جنوبی با جناح‌های مقاومت مسلح فلسطینی خواهد بود و این چیزی است که اشغالگران تلاش می‌کنند از آن اجتناب کنند. همان‌طور که از تجربیات چند سال گذشته مشخص شده است که صهیونیست‌ها توانایی رویارویی در چند جبهه را ندارند. با توجه به اهمیت آنچه شهر نابلس و شهر قدیمی شاهد آن است؛ در چهارچوب گسترده‌تر مقاومت در برابر اشغال کرانه باختری، تغییر در حال و هوای عمومی ملت فلسطین است که آن را می‌توان به عنوان شعله‌ور شدن مجدد منطقه خواند. روحیه انقلابی در کرانه باختری اشغالی آشکار شده است که با عملیات انفرادی نیمه قهرمانانه آغاز شده است و محدود به پدیده‌هایی همچون دو گردان اردوگاه جنین و نابلس نیست.
مشاهده می‌شود که این روحیه انقلابی در میان بخش‌های مهمی از جنبش فتح نیز شروع شده است. شکست راه شوم اسلو و همدست شدن مقامات رام‌الله در «هماهنگی امنیتی» با اشغالگران علیه مردم فلسطین احساسات بسیاری از فرزندان مردم این منطقه را برانگیخته است. بسیاری از جنبش فتحی‌ها به دنبال بازسازی مرحله قبل از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند. این ارزیابی اگر می‌تواند منجربه یک نتیجه باشد؛ که آن عبارت است از این اشغال وحشیانه صهیونیست‌ها که راه حلی جز مقاومت مسلحانه در خط مقدم ندارد.
برگ جدید در تاریخ سرزمین های اشغالی
دیروز تیپ جنین بود و امروز تیپ نابلس. این دو تجربه، در صورت موفقیت و تداوم، مرحله جدیدی را در تاریخ کرانه باختری اشغالی رقم خواهد زد؛ مرحله‌ای که اشغال نمی‌تواند برای مدت طولانی آن را تحمل کند. مردم ثابت قدم فلسطین در این دوران که موجودیت موقت در حال تجربه افول آشکار و عدم تعادل قدرت است به نفع نیروهای مقاومت در فلسطین و به طور کلی منطقه خواهند بود. از سوی دیگر ناتوانی صهیونیست‌ها در دستگیری شبحی به نام ابراهیم النابلسی باعث شده است که موجی جدید از امیدواری در فلسطین اشغالی ایجاد شود. ابراهیم النابلسی یکی از برجسته‌ترین چهره‌های تحت تعقیب ارتش اسرائیل به حساب می‌آید، زیرا از ترورهایی که توسط نیروهای ارتش اسرائیل در داخل اردوگاه جنین در کشور فلسطین انجام شد جان سالم به در برد و تا به امروز نیز تحت تعقیب است.
اما ابراهیم النابلسی کیست؟ وی یکی از مردان مقاومت فلسطین در شهر جنین فلسطین و اولین تعقیب‌کننده ارتش اسرائیل در منطقه است. او در کشور فلسطین به‌طور خاص در اردوگاه جنین در قرن بیستم به دنیا آمد و بزرگ شد. او بیست و چند ساله است و دین اسلام را پذیرفته است. ابراهیم النابلسی یکی از چهره‌های اصلی تحت تعقیب‌‌ ارتش اسرائیل از نوامبر گذشته است، زیرا او از چندین سوءقصد که توسط ارتش اسرائیل در منطقه انجام شد جان سالم به در برد و هنوز زنده است.
وب‌سایت‌های خبری فلسطین تصاویری از مبارز مقاومت ابراهیم النابلسی را در مراسم تشییع پیکر دو شهید مردم نابلس که در سحرگاه روز دوشنبه 25 مه ‌2022 میلادی (عبود صبح، 29 ساله و محمد العزیزی، 22 ساله) قیام کردند، منتشر کردند. وی در تشییع جنازه‌های شهدای فلسطینی حاضر می‌شود و صهیونیست‌ها در ترور وی ناکام ماندند. به نظر می‌رسد ابراهیم النابلسی در حال تبدیل شدن به قهرمان مقاومت فلسطین است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7966/1/621170/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها