رئیس سازمان انرژی اتمی از موضع رسمی ایران در مذاکرات هسته‌ای سخن گفت

بازگشت دوربین‌ها مشروط به رفع تحریم‌ها


دوربین‌های فراپادمانی (برجامی) آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا زمانی که وضعیت تحریم‌های امریکایی و نحوه بازگشت این کشور به توافق مشخص نشود، همچنان پلمب شده باقی خواهد ماند. این گزاره را محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان روز گذشته در حاشیه بازدید از نمایشگاه هم‌افزایی مدیریت ایران مطرح کرد و بر ضرورت تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر مذاکرات رفع تحریم‌ها برای گره گشایی از بروز مسائل پیش‌‌آمده در روند همکاری ایران و آژانس تأکید کرد.
اسلامی با اشاره به اینکه اساس پذیرش برجام از سوی جمهوری اسلامی رفع اتهام و اعتمادسازی بود، تصریح کرد: «اگر قرار است اتهامات پابرجا بماند دیگر دلیلی برای وجود دوربین‌های برجامی نیست. دوربین‌ها به دست خود آژانس جمع شده، پلمب شده و در تأسیسات نگهداری می‌شود تا روزی که به این سند برگردند.» رئیس سازمان انرژی اتمی البته قطع دوربین‌های آژانس را به معنای قطع نظارت‌های پادمانی آژانس ندانست و تصریح کرد: «آژانس هم‌اکنون هم مطابق ضوابط پادمانی مستقر است و نظارت خود را انجام می‌دهد.»

​​​​​​​گروه سیاسی/ دوربین‌های فراپادمانی (برجامی) آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا زمانی که وضعیت تحریم‌های امریکایی و نحوه بازگشت این کشور به توافق مشخص نشود، همچنان پلمب شده باقی خواهد ماند. این گزاره را محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان روز گذشته در حاشیه بازدید از نمایشگاه هم‌افزایی مدیریت ایران مطرح کرد و بر ضرورت تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر مذاکرات رفع تحریم‌ها برای گره گشایی از بروز مسائل پیش‌‌آمده در روند همکاری ایران و آژانس تأکید کرد.
بازگشت دوربین‌ها تنها با بازگشت به تعهدات
اسلامی با اشاره به اینکه اساس پذیرش برجام از سوی جمهوری اسلامی رفع اتهام و اعتمادسازی بود، تصریح کرد: «اگر قرار است اتهامات پابرجا بماند دیگر دلیلی برای وجود دوربین‌های برجامی نیست. دوربین‌ها به دست خود آژانس جمع شده، پلمب شده و در تأسیسات نگهداری می‌شود تا روزی که به این سند برگردند.» رئیس سازمان انرژی اتمی البته قطع دوربین‌های آژانس را به معنای قطع نظارت‌های پادمانی آژانس ندانست و تصریح کرد، «آژانس هم‌اکنون هم مطابق ضوابط پادمانی مستقر است و نظارت خود را انجام می‌دهد.»
اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی درباره آخرین تحولات میان ایران و آژانس چند روز پس از سخنان اعتراضی «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس در مصاحبه با رسانه اسپانیایی «ال پائیس» مطرح شده است. «گروسی» در این گفت‌و‌گو از پیشرفت سریع برنامه هسته‌ای ایران و کاهش وسعت دید آژانس درباره این فعالیت‌ها انتقاد کرد و افزود: «میدان دید آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران طی تقریباً پنج هفته گذشته بسیار محدود بوده است.» او همچنین مدعی شد که برنامه هسته‌ای ایران به تاخت پیش می‌رود.
نقش «گروسی» در بروز مشکلات
مواضع اعتراضی مدیرکل آژانس درباره کاهش دسترسی‌های این نهاد به روند فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حالی است که او خود در بروز مشکلات پیش آمده در تعامل دوسویه ایران و آژانس نقش اثرگذاری را ایفا کرده است.
روند مناسبات دوجانبه تهران و آژانس خردادماه گذشته و در پی قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس رو به تیره شدن گذاشت. چند ماه پیش از آن، آژانس موضوعاتی را نسبت به روند فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران مطرح کرده بود که پرونده آنها پیشتر یعنی یک سال پس از دستیابی به برجام در قالب پرونده موسوم به مطالعات ادعایی بسته شده بود. پایه ادعای جدید آژانس نیز اسناد واهی مقام‌های رژیم صهیونیستی بود که ادعا می‌کرد ذراتی هسته‌ای در ایران وجود دارد که جمهوری اسلامی از گزارش پیرامون آنها خودداری کرده است. این در حالی بود که رژیم صهیونیستی برای این ادعا هرگز اسناد معتبری به آژانس ارائه نداده بود. این امر درست نقطه مقابل روند همکاری‌ای بود که میان ایران و آژانس در چهارچوب برجام جریان داشت. چه آنکه پیش از آن، گزارش‌های مدیرکل آژانس به‌طور مرتب درباره پایبندی ایران به برجام منتشر می‌شد و تأیید می‌کرد که روند فعالیت‌های هسته‌ای ایران در تطابق کامل با تعهداتی است که پذیرفته است. ایران به پشتوانه چنین تجربه‌ای از آژانس خواست که ادعاهای جدید و بدون سند این نهاد بین‌المللی باید همزمان با حل شدن چالش‌های پیرامون برجام بسته شود و همزمان با این درخواست از مدیرکل آژانس خواست به تهران سفر کند تا پرونده این موضوعات ادعایی یک‌بار برای همیشه بسته شود.
گزارش یک‌طرفه
به این ترتیب «گروسی» در اسفندماه سال گذشته در سومین سفر خود در دولت سیزدهم راهی تهران شد و در پی این سفر ایران و آژانس به توافق جدیدی دست پیدا کردند که بر‌اساس آن، سازمان انرژی اتمی ایران تا ۲۹ اسفندماه گذشته توضیحات کتبی مطرح‌شده توسط آژانس درباره موضوعات مربوط به چند مکان ادعایی را به همراه اسناد پشتیبان مربوط، به این نهاد ارائه کرد و همچنین در روند دو نشست پرسش و پاسخ به همه ابهامات مطروحه از سوی آژانس پاسخ داد. اما این در حالی بود که «گروسی» به رغم همکاری و حسن نیت تهران برای ابهام زدایی از مطالبات ادعایی آژانس، گزارش جدید یک‌طرفه‌ای را بدون توجه به پاسخ‌های ایران به سؤالات آژانس منتشر کرد و زمینه را برای تصویب قطعنامه شورای حکام که از سوی سه کشور اروپایی(انگلیس، فرانسه و آلمان) و امریکا دنبال می‌شد، فراهم کرد.
سفر به سرزمین‌های اشغالی
مدیرکل پیش از انتشار این گزارش و نشست شورای حکام نیز با سفر بحث‌برانگیز خود به سرزمین‌های اشغالی و دیدار با نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی عملاً بر مداخله «تل‌آویو» بر پرونده‌سازی علیه جمهوری اسلامی ایران صحه گذاشت و نشان داد که چگونه آژانس به ابزار دست تنها رژیم دارنده سلاح هسته‌ای در خاورمیانه تبدیل شده است.
ایران هم در واکنش به قطعنامه شورای حکام تمام تجهیزات نظارتی آژانس را که بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ نصب شده بود، برچید و اعلام کرد که بازگشت این نظارت‌ها در گرو رفع تحریم‌ها و اجرای تام و تمام این توافق است. حالا در شرایطی که مدیرکل آژانس می‌کوشد با ابراز نگرانی درباره قطع دسترسی‌های  فراپادمانی، اذهان را نسبت به این موضوع حساس کند، ایران با قاطعیت اعلام کرده که بازگشت این نظارت‌ها تنها زیر سایه رفع تحریم‌های ظالمانه امریکا ممکن خواهد شد.

برش
سخنگوی وزارت امور خارجه:
منافع کشور و ملت را قربانی شتاب‌زدگی نمی‌کنیم

​​​​​​​ سخنگوی وزارت امور خارجه بار دیگر با بیان اینکه برای رسیدن به یک توافق خوب، پایدار و قوی جدی هستیم، حصول توافق را منوط به تصمیم سیاسی امریکا دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران تا الان ابتکارات سازنده مختلفی را ارائه کرده و معتقدیم اگر امریکا به‌عنوان طرف اصلی در تعیین روند مذاکرات به اندازه ایران سازنده و با حسن نیت عمل کند و به ابتکارات مثبت ایران واکنش مثبت نشان دهد، به توافق نزدیک هستیم. 
به گزارش فارس، ناصر کنعانی با اشاره به اینکه سیاست اصولی دولت سیزدهم مبنی بر این است که اقتصاد و معیشت مردم را به روند مذاکرات رفع تحریم گره نزند و در عین حال به روند مذاکره به‌عنوان یک انتخاب جدی ملتزم و پایبند باشد، گفت: در همین راستا ایران میز مذاکرات را ترک نکرده است؛ اما فارغ از مواضع رسانه‌ای که بعضاً بویژه مقامات امریکا درباره روند مذاکرات اتخاذ می‌کنند و فشارهای روانی و انتظارات و توقعات یکجانبه از ایران مطالبه می‌کنند که ایران سریعاً به تصمیم برسد و زمان محدود است، ایران در این زمینه نه احساسی عمل می‌کند و نه شتاب‌زده و نه منافع کشور و ملت را قربانی شتاب‌زدگی خواهد کرد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره اظهارات فؤاد حسین وزیر خارجه عراق درباره مذاکرات ایران و عربستان سعودی با بیان اینکه پنج دور مذاکرات ایران با عربستان با میزبانی دولت عراق خوشبختانه نتایج خوب و دلگرم‌کننده‌ای داشته است، گفت: بعد از اجلاس جده فؤاد حسین با امیرعبداللهیان تماس تلفنی داشت و ایشان را در جریان برخی مسائل مرتبط با اجلاس جده قرار داد. در این گفت‌وگو فؤاد حسین به این نکته اشاره کرد که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در حاشیه گفت‌وگو در جده اظهار تمایل و آمادگی کرده که گفت‌وگوی رسمی و علنی سیاسی ایران و عربستان در نشست بعدی برقرار شود. این یک نشانه مثبت است و گمان می‌کنیم با توجه به اراده مثبت طرفین برای گام عملی به سمت جلو این زمینه فراهم است که نشست بعدی را در سطح رسمی و سیاسی در بغداد داشته باشیم.


​​​​​​​

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7965/1/621044/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها