رهبر انقلاب در پیامی به حجاج بیت‌الله الحرام، با اشاره به ثبات و استقلال و پیشرفت و عزّت جمهوری اسلامی تأکید کردند

ایران، نمونه سرافراز از قدرت سیاسی اسلام


گروه سیاسی/ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیام به حجاج بیت‌الله الحرام، وحدت و معنویت را دو پایه اساسی حج و دو عامل عزت و سعادت امت اسلامی خواندند و با تأکید بر پیامدهای درخشان رشد بیداری و خودآگاهی اسلامی و بروز پدیده شگرف مقاومت‌، خاطرنشان کردند: «غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است، البته از کید دشمن حتی یک لحظه نباید غفلت کرد و باید با تلاش و هوشیاری، امید و اعتماد به نفس را که بزرگترین سرمایه برای ساختن آینده است، افزایش دهیم.»
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی که صبح دیروز (جمعه) توسط حجت‌الاسلام والمسلمین نواب (نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی) در صحرای عرفات قرائت شد، به این شرح است:
 بسم‌الله الرحمن الرحیم
والحمد لله رب العالمین و صلی‌الله علی محمد المصطفی و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین
خدای عزیز و حکیم را سپاس می گوییم که موسم مبارک حج را بار دیگر میعاد ملت های مسلمان قرار داد و این مسیر فضل و رحمت را به روی آنان گشود. امت اسلامی اکنون بار دیگر می‌تواند وحدت و یکپارچگی خود را در این آیینه شفاف و ابدی مشاهده کند و از انگیزه‌‌های تشتت و تفرق روی بگرداند.
 وحدت و معنویت، دو اکسیر زندگی‌بخش
وحدت مسلمانان یکی از دو پایه اساسی حج است که چون با ذکر و معنویت ــ که پایه اساسی دیگر این فریضه پُر راز و رمز است ــ همراه شود، می‌تواند امت اسلامی را به اوج عزت و سعادت برساند و آن را مصداق «وَ لِلهِ العِزه وَ لِرَسولِهِ وَ لِلمُؤمِنین»(۱) قرار دهد. حج، ترکیبی از این دو عنصر سیاسی و معنوی است؛ و دین مقدس اسلام آمیزه پُرشکوه و باعظمتی از سیاست و معنویت است.
دشمنان ملت‌های مسلمان در تاریخ اخیر، کوشش انبوهی را برای سست کردن این دو اکسیر زندگی‌بخش، یعنی وحدت و معنویت، در میان ملت‌های ما به کار گرفته‌اند. معنویت را با ترویج سبک زندگی غربی که تهی از روح معنوی و برآمده از کوته‌بینی مادی است، کم‌رنگ و بی‌رمق می‌کنند و وحدت را با گسترش و شدت بخشیدن به انگیزه‌های موهوم تفرقه مانند زبان و رنگ و‌نژاد و جغرافیا به چالش می‌کشند.
شرایط مساعدتر برای مقابله با سبک زندگی غربی
امت اسلامی که اکنون نمونه کوچک آن در مراسم نمادین حج دیده می‌شود، باید با همه وجود، به مقابله برخیزد؛ یعنی از سویی یاد خدا، کار برای خدا، تدبر در کلام خدا، اعتماد به وعده‌های خدا را در ذهنیت همگانی خویش تقویت کند و از سویی بر انگیزه‌‌های تفرق و اختلاف فائق آید. آنچه امروز با قاطعیت می‌توان گفت، آن است که شرایط کنونی جهان و جهان اسلام برای این تلاش ارزشمند از همیشه مساعدتر است.
آبروی دموکراسی غربی با علامت سؤال مواجه است
زیرا اولاً امروز نخبگان و بسیاری از توده‌های مردم در کشورهای اسلامی به ثروت عظیم معرفتی و معنوی خود توجه یافته و به اهمیت و ارزش آن پی برده‌اند. امروز دیگر لیبرالیسم و کمونیسم به‌عنوان مهم‌ترین ارمغان تمدن غرب، جلوه‌گری صد سال پیش و پنجاه سال پیش را ندارد. آبروی دموکراسی پول‌محورِ غربی با علامت سؤال‌های جدی روبه‌رو است و متفکران غربی اعتراف می‌کنند که به سرگردانی معرفتی و عملی دچارند. در دنیای اسلام، جوانان، اندیشمندان، مردان علم و دین با مشاهده این وضعیت، به دیدگاهی نو درباره ثروت معرفتی خود و نیز به خطوط سیاسی رایج در کشورهای خود دست می‌یابند و این همان بیداری اسلامی است که همواره از آن یاد می‌کنیم.
مقاومت، مولود معجزه‌آسای خودآگاهی
ثانیاً این خودآگاهی اسلامی، پدیده‌ای شگرف و معجزه‌‌آسا در قلب دنیای اسلام آفریده است که قدرت های استکباری در برابر آن بشدت دچار مشکل اند. نام این پدیده «مقاومت» و حقیقت آن، بُروز قدرت ایمان و جهاد و توکل است. این پدیده همان است که درباره نمونه‌ای از آن در صدر اسلام، این آیه شریفه نازل شد: اَلذینَ قالَ لَهُمُ الناسُ اِنّ الناسَ قَد جَمَعوا لَکم فَاخشَوهُم فَزادَهُم ایمانًا وَ قالوا حَسبُنَا‌الله وَ نِعمَ الوَکیلُ* فَانقَلَبوا بِنِعمَة مِنَ‌الله وَ فَضلٍ لَم یمسَسهُم سوءٌ وَ اتبَعوا رِضوانَ‌الله وَ‌الله ذو فَضلٍ عَظیم.(۲) صحنه فلسطین یکی از جلوه‌گاه‌های این پدیده شگفت‌انگیز است که توانسته رژیم طغیانگر صهیونیست را از حالت تهاجمی و عربده‌کشی به وضعیت دفاع و انفعال بکشاند و مشکلات سیاسی و امنیتی و اقتصادی آشکار کنونی را بر آن تحمیل کند. نمونه‌های درخشان دیگر مقاومت را می‌توان در لبنان و عراق و یمن و برخی نقاط دیگر به وضوح مشاهده کرد.
جمهوری اسلامی، نمونه سرافراز حاکمیت سیاسی اسلام
ثالثاً در کنار این همه، امروز دنیا شاهد یک الگوی موفق و یک نمونه سرافراز از قدرت و حاکمیت سیاسی اسلام در ایران اسلامی است. ثبات و استقلال و پیشرفت و عزت جمهوری اسلامی، حادثه‌ای بس عظیم و پُرمعنی و جذاب است که می‌تواند اندیشه و احساس هر مسلمان بیدار را به خود جلب کند. ناتوانی‌ها و عملکرد‌های بعضاً خطای ما کارگزاران این نظام که دستیابی کامل به همه برکات حکومت اسلامی را به تأخیر انداخته، هرگز نتوانسته است پایه‌های مستحکم و گام‌های استواری را که نشأت گرفته از اصول اساسی این نظام است متزلزل سازد و پیشرفت مادی و معنوی را متوقف کند. در صدر فهرست این اصول اساسی، حاکمیت اسلام در قانونگذاری و اجرا، تکیه بر آرای مردمی در مهم‌ترین مسائل مدیریتی کشور، استقلال سیاسی کامل و عدم رکون(۳) به قدرت های ستمگر قرار گرفته است؛ و همین اصول است که می‌تواند محل اجماع ملت‌ها و دولت‌های مسلمان قرار گیرد و امت اسلامی را در جهت‌گیری‌ها و همکاری‌ها یکپارچه و متحد سازد.
اینها زمینه‌‌ها و عواملی است که اوضاع مساعد کنونی دنیای اسلام را برای حرکت یکپارچه و متحد فراهم آورده است. دولت های مسلمان و نخبگان دینی و علمی و روشنفکران مستقل و جوانان حقیقت‌جو بیش از همه باید به بهره‌گیری از این زمینه‌های مساعد بیندیشند.
 اقدامات استکبار برای مقابله با اسلام سیاسی
طبیعی است که قدرت‌های استکباری و بیش از همه امریکا، از چنین گرایشی در دنیای اسلام نگران باشند و همه امکانات خود را در رویارویی با آن به کار برند و اکنون چنین است. از امپراطوری رسانه‌ای و شیوه‌های جنگ نرم، تا جنگ‌افروزی و شعله‌ور ساختن جنگ های نیابتی، تا وسوسه‌گری و خبرچینی سیاسی و تا تهدید و تطمیع و رشوه. همه و همه از سوی امریکا و دیگر مستکبران به کار گرفته می‌شود تا دنیای اسلام را از مسیر بیداری و سعادت خود جدا کنند. رژیم جنایتکار و سیه‌‌روی صهیونیست در این منطقه هم یکی از ابزارهای این تلاش همه‌جانبه است.
پریشانی امریکا را به وضوح می‌توان تماشا کرد
به فضل و اراده الهی این تلاش‌ها در بیشتر موارد ناکام مانده و غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده است. پریشانی و ناکامی امریکا و همدست جنایتکار او یعنی رژیم غاصب در منطقه را می‌توان در صحنه حوادث فلسطین و لبنان و سوریه و عراق و یمن و افغانستان بوضوح تماشا کرد.
جوانان پرانگیزه جهان اسلام، بزرگترین سرمایه برای ساختن آینده
در نقطه مقابل، جهان اسلام مملو از جوانان پُرانگیزه و بانشاط است. بزرگترین سرمایه برای ساختن آینده، امید و اعتماد به نفْس است که امروز در جهان اسلام بویژه در کشورهای این منطقه موج می‌زند. همه وظیفه داریم این سرمایه را حفظ کنیم و افزایش دهیم.
غفلت ممنوع! حتی برای یک لحظه
با این‌همه، از کید دشمن یک لحظه نباید غفلت ورزید؛ از غرور و غفلت بپرهیزیم و بر تلاش و هوشیاری خود بیفزاییم و در همه حال، با توجه و تضرع از خدای قادر و حکیم کمک بخواهیم. حضور در مراسم و مناسک حج، فرصت بزرگی است برای توکل و تضرع و نیز برای تفکر و تصمیم.
برادران و خواهران مسلمان خود در سراسر جهان را دعا کنید و توفیق و پیروزی آنان را از خدا بخواهید. هدایت و کمک الهی به این برادرتان را هم در ادعیه زاکیه خود بگنجانید.
والسلام علیکم و رحمة الله
سیدعلی خامنه‌ای
۵ ذی‌الحجه ۱۴۴۳
۱۴ تیر ۱۴۰۱
 (۱) سوره منافقون، بخشی از آیه ۸؛«... و[لی] عزت از آن خدا و از آن پیامبر او و از آن مؤمنان است...»
(۲) سوره آل‌عمران، آیات ۱۷۳ و ۱۷۴؛ «همان کسانى که [برخى از] مردم به ایشان گفتند: «مردمان براى [جنگ با] شما گرد آمده‌اند پس، از آنان بترسید.» [ولى این سخن] بر ایمانشان افزود و گفتند: «خدا ما را بس است و نیکو حمایتگرى است.» پس با نعمت و بخششى از جانب خدا، [از میدان نبرد] بازگشتند، در حالى که هیچ آسیبى به آنان نرسیده بود و همچنان خشنودى خدا را پیروى کردند و خداوند داراى بخششى عظیم است.»
(۳) تمایل

برش

قرائت قطعنامه مراسم برائت از مشرکین حج سال ۱۴۰۱
​​​​​​​
حجاج شرکت‌کننده در مراسم برائت از مشرکین، در قطعنامه‌ای ۵ ماده‌ای، آزادی قدس شریف را آرمان و اولویت بی‌بدیل امت اسلامی دانستند و هرگونه عادی‌سازی مناسبات با رژیم جنایتکار صهیونیستی را که باعث ایجاد خلل در صفوف یکپارچه مسلمانان می‌شود، محکوم کردند.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، مراسم عبادی - سیاسی برائت از مشرکین، صبح دیروز (۱۷ تیر) با قرائت آیات برائت از مشرکین و حضور گسترده زائران بیت‌الله الحرام در بزرگترین چادر زائران ایرانی در صحرای عرفات برگزار شد. حجاج احرام‌بسته روز نهم ذی‌الحجه با شرکت در مراسم برائت از مشرکین، در قطعنامه‌ای ۵ ماده‌ای نسبت به هرگونه استحاله محتوایی، راه‌اندازی گروه‌های تندرو به ظاهر اسلامی، اعلام خطر کردند. آنان همچنین هرگونه تلاش کشور‌ها برای عادی‌سازی مناسبات با رژیم کودک‌کش صهیونیستی را محکوم کردند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7952/1/619347/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها