زائران ایرانی از کعبه تا کربلا


حدود ۳۹ هزار و ۶۰۰ زائر ایرانی در مناسک حج امسال حضور پیدا کردند، طی روزهای اخیر نیز بیش از 180 هزار تردد از مرز مهران و شلمچه به سمت عتبات ثبت شده است.
​​​​​​​
مهسا قوی قلب
خبرنگار

مناسک حج امسال پس از دوسال وقفه با حضور با شکوه یک میلیون زائر از روز ۱۶ تیرماه برابر با هشتم ذی‌الحجه آغاز شد و حدود ۳۹ هزار و ۶۰۰ زائر ایرانی نیز در مناسک حج امسال حضوری معنوی و عرفانی دارند. حج، بی‌شک می‌تواند نمادی از بزرگترین تجمع مسلمین در سرزمین وحی باشد و نشانه‌ای توأم با اقتدار از وحدت و یکپارچگی ملت‌های مسلمان است.
دو سال تمام مراسم باشکوه حج به‌دلیل شیوع کووید 19 برگزار نشد. این در حالی است که در این لحظه با فروکش کردن بیماری، بار دیگر حاجیانی که لطف الهی شامل حال ایشان گشته در سرزمین وحی حضور به هم رسانده‌اند. با توفیقات الهی، بنا به گفته رئیس جمعیت هلال احمر در حج تمتع امسال خبری از درگیری زائران ایرانی با بیماری کرونا و آبله میمونی وجود نداشته است.
دکتر پیرحسین کولیوند، گفته که اعزام کادر مجرب بهداشتی و درمانی و تدوین ۱۲ شیوه‌نامه بهداشتی برای زائران ایرانی سبب شد شاهد بیماری کووید ۱۹ و آبله میمونی در میان زائران ایرانی نباشیم و خوشبختانه بیمار جدی در میان زائران ایرانی وجود ندارد. امسال به‌دلیل نبود بیمار جدی در میان زائران ایرانی، همه زائران ایرانی می‌توانند تمام اعمال و مناسک حج را انجام دهند و این پس از لطف خدا، به‌دلیل وجود کادر درمان حرفه‌ای بوده است.
فردا عیدقربان است، این روز یکی از بزرگترین اعیاد مسلمین در سراسر دنیا محسوب می‌شود.همزمان با مراسم قربانی کردن که جزو آخرین عمل مناسک حج به شمار می‌رود در کشور ما هم مسلمانان در روز عید سعید قربان، دام، قربانی می‌کنند تا بتوانند از این مراسم معنوی بهره‌ای کسب کنند. این در حالی است که با توجه به شیوع بیماری‌هایی که از سوی دام منتقل می‌شود، رعایت نکات بهداشتی در روز عید قربان امسال بسیار ضروری و حیاتی است. 
محمدرضا سهرابی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز با توجه به اهمیت موضوع، توصیه کرده که برای قربانی کردن باید دام را از جایگاه‌های عرضه دام بهداشتی تحت نظارت سازمان دامپزشکی خریداری کنید و برای حفظ سلامت خود و دیگران، ذبح دام را در کشتارگاه‌های تحت نظارت سازمان دامپزشکی انجام دهید و به هیچ عنوان دام را در منازل و معابر عمومی ذبح نکنید.   
همچنین  از خریداری گوشت از محل‌های کشتار غیرمجاز دام اجتناب کنید و از ذبح و مصرف دامی که دارای علائم بیماری و ناخوشی است دوری کرده و از سلامت دام توسط دامپزشک اطمینان حاصل کنید، در غیر این صورت خطر انتقال عامل بیماری به ذبح‌کنندگان و سایرین وجود دارد. 
گفتنی است، افرادی که دام را ذبح می‌کنند، باید از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و ابزارشان را بعد از ذبح حتماً ضدعفونی کنند. همچنین خونابه‌ها نیز نباید در محیط رها شود و باید به طریق بهداشتی دفع شود. گوشت دام ذبح شده باید قبل از قطعه قطعه کردن و مصرف به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای چهار درجه سانتیگراد در یخچال نگهداری شود. جگر و سایر امعا و احشای دام، پس از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای چهار درجه سانتیگراد، مصرف شود. از مصرف جگر تازه و گوشت تازه به‌صورت خام یا نیم پز خودداری کنید. فروشندگان غیرمجاز دام معمولاً دام‌های بیمار را با قیمت ارزان‌تر به فروش می‌رسانند که ممکن است برخی افراد را برای خرید این دام‌ها ترغیب کند. با خرید این دام‌ها سلامتی خود را به خطر نیندازید.

تسهیل زیارت عتبات از سوی رئیس‌جمهور پیگیری شد
همزمان با برگزاری مناسک باشکوه حج در کربلای‌معلی نیز خیل عظیمی از مسلمین و زائران عتبات عالیات حضور به هم رسانده‌اند تا در این مکان مقدس بتوانند دعای عرفانی عرفه را در کنار دیگر سعادتمندان به جای آورند. برای تسهیل در امر حضور عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) به‌صورت زمینی، سخنگوی دولت از پیگیری تسهیل زیارت عتبات از سوی رئیس‌جمهور خبر داده. بهادری جهرمی اعلام کرده بود که مطابق توافق صورت گرفته و گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور با نخست‌وزیر عراق در ایام عرفه - و اربعین امسال - سقف میزان تعداد زواری که می‌توانند روزانه به‌صورت زمینی و بدون ویزا به عراق بروند، افزایش یافته است تا زوار محترم دچار محدودیت نشوند. 
در این زمینه سردار مهدی حاجیان، سخنگوی فراجا نیز بیان کرده است: عاشقان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و زوار عزیز ایرانی برای شرکت در مراسم پرفیض و معنوی عرفه، می‌توانند به‌صورت انفرادی و گروهی به کشور عراق عزیمت کنند. البته اعزام انفرادی از امروز (روز عرفه) متوقف می‌شود و زائران فقط باید به‌صورت کاروانی برای عزیمت به کشور عراق اقدام کنند.
به گفته سخنگوی فراجا، از تاریخ هشتم تیرماه تاکنون، بیش از ۱۸۰ هزار تردد از دو مرز مهران و شلمچه ثبت شده و ۱۴۳ گیت گذرنامه پلیس در مرزهای مهران و شلمچه فعال است.  در حال حاضر هم، مرز مهران دارای ۹۵ گیت فعال شامل؛ ۲۹ گیت ثابت، ۶۴ گیت موقت، یک گیت داخل ترانزیت و یک گیت بازارچه است. مرز شلمچه نیز دارای ۴۸ گیت شامل؛ ۲۴ گیت ثابت و ۲۴ گیت موقت است. 
 این در حالی است که پلیس با آمادگی کامل به زوار عزیز خدمات انتظامی، مرزی و گذرنامه را ارائه می‌کند و انتظار می‌رود زوار عزیز مانند همیشه با خادمان خود در انتظامی همکاری داشته باشند و در این ایام معنوی، ما را از دعای خیر خود محروم نکنند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7952/1/619346/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها