در صورت تصویب نمایندگان مجلس محقق می‌شود

90 روز تا تجارت آزاد با اوراسیا


تا سه ماه آینده، موافقتنامه تجارت ترجیحی با اوراسیا به موافقتنامه تجارت آزاد تبدیل و پس از آن حدود 80 درصد کالاها میان ایران و اوراسیا با تعرفه گمرکی صفر مبادله خواهد شد؛ بدین جهت این موافقتنامه نه تنها صادرات ایران را به 5 کشور اتحادیه اقتصادی اوراسیا افزایش می‌دهد بلکه می‌توان نیازهای وارداتی کشور را از بازار اوراسیا تأمین کرد و...

​​​​​​​گروه اقتصادی / تا سه ماه آینده، موافقتنامه تجارت ترجیحی با اوراسیا به موافقتنامه تجارت آزاد تبدیل خواهد شد و پس از آن حدود 80 درصد کالاها میان ایران و اوراسیا با تعرفه گمرکی صفر مبادله خواهد شد؛ بدین جهت این موافقتنامه نه تنها صادرات ایران را به 5 کشور اتحادیه اقتصادی اوراسیا افزایش می‌دهد بلکه می‌توان نیازهای وارداتی کشور را از بازار اوراسیا تأمین کرد و مهم‌تر آنکه در کنار توسعه تجارت، سرمایه‌گذاری و تولید مشترک دنبال می شود. حدود ۲ سال و ۹ ماه از شروع تجارت ایران با اتحادیه اوراسیا گذشته است و توانسته‌ایم در این مدت مبادلات تجاری را دو برابر کنیم ،به گونه‌ای که عدد 2 میلیارد و 400 میلیون دلار به بیش از 5 میلیارد دلار رسیده است.
بهره‌گیری از موافقتنامه‌ها و تجارت آزاد کمک می‌کند که تجارت ایران رونق بگیرد و از سوی دیگر بتوانیم از کشورهای همسایه پیشی بگیریم. در حال حاضر ترکیه با ۲۱ کشور توافقنامه تجارت آزاد و تعرفه صفر دارد و این رقم برای کشورمان حدود ۵ درصد است. توافقنامه پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا مراحل نهایی خود را طی می‌کند و به همین جهت به‌صورت پیوسته جلساتی برگزار می‌شود. از این‌رو نشست مشترک هیأت ایرانی و نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی تجارت آزاد اوراسیا برای انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد با اوراسیا به میزبانی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
حضور در بازار اوراسیا
در این نشست میرهادی سیدی، مشاور امور بین‌الملل و توافقنامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران و سرتیم مذاکراتی ایران در مذاکرات اوراسیا با بیان اینکه لازم است تجار و تولیدکنندگان از هم‌اکنون مطالعات خود را برای حضور در بازارهای اوراسیا آغاز کنند، گفت: لازم است تجار به محض عملیاتی شدن این موافقتنامه تکمیلی، با اطلاعات کامل و برنامه‌ریزی اصولی وارد بازار تجارت با این کشورها شوند. او گفت: در صورت تبدیل موافقتنامه پیشین به موافقتنامه تجارت آزاد، تعرفه تجارت حدود ۸۰ درصد کالاها میان ایران و اوراسیا صفر می‌شود و روشن است که این امر تأثیر زیادی در تجارت کشورمان می‌گذارد، چرا که تاکنون توافقنامه‌ای با این شمول بالا نداشته‌ایم.
امتیاز کاهش تعرفه 500 قلم کالا را داریم
سیدی با بیان اینکه در سال اول اجرای موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران و اوراسیا صادرات ما به کشورهای اوراسیا ۸۲ درصد افزایش پیدا کرد، یادآور شد: پس از ۲ سال و نیم مذاکره در سال ۹۷ موافقتنامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اوراسیا امضا شد که طبق این موافقتنامه، ایران از طرف اوراسیا در ۵۰۰ قلم کالا امتیاز کاهش تعرفه دریافت کرد و به این کشورها در ۳۹۰ قلم کالا با کاهش بخشی از تعرفه‌ها امتیاز داد.
20 جلسه برای حضور در اوراسیا
مشاور امور بین‌الملل و توافقنامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد صادرات در جهان تحت موافقتنامه‌هایی از این دست انجام می‌شود، تصریح کرد: پس از انجام ۱۵ دور مذاکره از طریق وبینار و پنج دور مذاکرات حضوری میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا امیدواریم تفاهمنامه جدید را تا سه ماه آینده به امضا برسانیم و سپس پارلمان‌های دو طرف باید آن را به تصویب برسانند.
همکاری با ایران به سود کشورهای اوراسیا
در ادامه این نشست آنتون ستونفسکی، سرتیم مذاکراتی اتحادیه اقتصادی اوراسیا با بیان اینکه کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان، ایران را کشوری قدرتمند و با ثبات می‌دانند و همکاری اقتصادی میان این کشورها می‌تواند به سود تمام طرف‌ها باشد، اظهار داشت: امیدوارم همکاری میان اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران بخوبی انجام شود.
ظرفیت بالایی، بلا استفاده مانده است
او افزود:  سال ۲۰۱۸ توافق تجارت ترجیحی میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا منعقد شد و از اکتبر ۲۰۱۹ به بعد اجرایی و باعث شد پیشرفت‌های زیادی در تجارت میان دو طرف ایجاد شود، البته همچنان کالاهای زیادی وجود دارد که می‌تواند وارد تجارت دو طرف شود، چرا که ظرفیت بالایی همچنان بلا استفاده مانده است.
حل مشکلات تجار ایرانی
ستونفسکی سرتیم مذاکراتی اتحادیه اقتصادی اوراسیا با بیان اینکه تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا بهترین راه‌حل‌ها را برای مشکلات تجار ایرانی داشته باشیم، گفت: برای ارتقای این موافقتنامه به مذاکرات جدیدی نیاز بود تا بتوانیم موافقتنامه ترجیحی را به موافقتنامه تجارت آزاد تبدیل کنیم.
او با بیان اینکه تلاش واقعی ما معطوف به استفاده از تمام ظرفیت موافقتنامه است، ادامه داد: در سال ۲۰۱۹ حجم تجارت میان دو طرف ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود که تا سال ۲۰۲۱ به ۵ میلیارد دلار رسید. بر این اساس اتحادیه اقتصادی اوراسیا سومین رتبه در تعامل اقتصادی با ایران را داشته است.
صادرات ماشین‌آلات و مواد فلزی به اوراسیا
او با تأکید بر اینکه باید نهایت تلاش خود را انجام دهیم تا حجم تجارت با ایران را افزایش دهیم، بیان کرد: حدود ۴ میلیارد دلار از حجم تجارت میان دو طرف مربوط به محصولات کشاورزی بوده و در چند سال اخیر تجارت ماشین‌آلات صنعتی نیز افزایش زیادی داشته است. ایران نیز ماشین‌آلات، مواد فلزی و مواد معدنی به کشورهای اوراسیا صادر کرده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7952/1/619345/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها